Jag har nyligen beställt ett växthus (ca 9kvm) och ska börja min odlingsresa. :)
Då undrar jag lite om grunden i huset. Vad rekommenderas av er andra. Ska jag gräva ur marken bara och odla direkt i marken eller ska jag gräva ur och lägga fiberduk och skärma av växthuset från marken så att säga?

Om jag till exempel vill vinterodla lite grönt. Sånt man planterar framåt oktober/nov en vända till måste jag då ha en s k isolerad grund? Annars kommer väll frosten upp underifrån ändå va?

Tacksam för tips från erfarna odlare till en novis :)
 
Var finns växthuset?
Det beror dels på var i landet du ska odla och dels på vilken odlingsmetod du vill använda.
 
Varför ska du isolera marken om du planerar att odla i marken?
 
Jiji Jiji skrev:
Var finns växthuset?
Det beror dels på var i landet du ska odla och dels på vilken odlingsmetod du vill använda.
Det är strax utanför Göteborg.
 
Kall luft sjunker, varm luft stiger. Många har här ett feltänk. Man isolerar krukor underifrån och därmed den enda värmekälla som finns nämligen jordvärmen som fortsätter att stiga tills marken är frusen.
Det är inte varmare i ett växthus som saknar intern värmekälla än utomhus. Möjligen minus den kyla som vinden ger.
Växthusets tak och väggar alstrar ingen värme men håller värmen bättre om det finns en värmekälla..
Jämför med när vi klär på oss mera kläder inför vintern, kläderna alstrar ingen värme men håller kvar vår kroppsvärme.
Skall du odla i marken direkt skall du naturligtvis inte sätta en markduk i botten, däremot kan du koncentrera odlingarna till en bestämd plats som du kan avgränsa och där installera en värmekälla.
 
Ett annat gammalt trick är ju att göra en varmbädd.
 
Värmen underifrån ska man inte underskatta, men framförallt är det ju tillgången till vatten som gör att man ska ha markkontakt i odlingsbäddarna i växthuset. Ingen isolering alltså, och ingen markduk under. Jag skulle dock sätta markduk eller annan ogrässpärr på sidorna, det är mycket som vill krypa in i värmen och tillgången på näring.

Vi har en del åkerfräken som har börjat kolonisera växthuset, och jag planerar därför att gräva ned markduk någon dryg halvmeter ner i bäddarna.

Missa inte heller el så du kan koppla in en frostvakt. Det är guld värt! På natten tenderar det att bli kallare i växthuset än utanför pga strålningseffekten (samma som gör att det trots plusgrader blir nattfrost på bilen). Det kan också vara läge att planera en halv- eller helvägg i norrläge.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.