F
Jag har haft Metabo KGS254 i 10 år. Har alltid gjort jobbet men jag har aldrig varit riktigt nöjd. Inte helt stadig, problem med vinklarna i alla tre riktningarna trots kalibrerad flera gånger. Hård start på motorn. Att det är en budgetmaskin märks mest när jag lånat en Blå Bosch (dock 216) samt en DeWalt 717XPS. Skillnaden är total, tyvärr är även priset det. Metabon är mycket såg för pengarna och troligtvis bästa alternativ av de tre listade men man skall inte tro att man får proffskvalité till GalneGunnar-pris.
 
AntonSandegren AntonSandegren skrev:
Vad säger ni om storlek på klinga då, räcker en 216 för den vardagliga hobbyrenoveraren? Har tidigare bara haft större klingor och fått för mig det är på gränsen med 216 för att smidigt kapa grövre reglar etc.
F Fluxor skrev:
Jag hade Bosch GCM 8S i drygt tio år. Kände väl aldrig att klingan var begränsad egentligen. Tror de flesta klarar sig rätt bra med 8". Köpte nyligen en 12", men då blir det en annan prisklass.
216 mm klinga räcker långt!
Har själv en Bosch PCM 8S sedan cirka 15 år, och den har funkat klockrent i alla slags byggen,
från garage, förstukvist och hönsgård till allahanda inredningsjobb.
 
Jag köpte en Makita LS0815FL, 2900kr. Helt suverän! Tycker den ger snygga och exakta snitt, samt känns väldigt rejäl. Makita håller i många år dessutom!
 
  • Gilla
KimLarsson och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde samma research här för fem år sedan, konstaterade att många rekommenderar blåa Bosch och att ryobi är skräp. Tänkte; nåväl, många här är ju proffs och ryobin duger säkert åt mig. Kunde dock snabbt konstatera att alla här hade rätt. Allmänt rapplig och låset till geringen var trasigt direkt ur kartongen. Blev dessutom en del krångel med returen så vid det laget var jag så irriterad att jag åkte raka vägen och köpte en Bosch GCM8SJL i rent vredesmod och jag har inte ångrat mig. Så kontentan blir; lyssna på rekommendationerna här på BH och köp en riktig märkessåg
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Jag köpte en dw777 och är jättenöjd. Lätt att ställa vid vägg också då gejdrarna löper i handtaget istället. Känns robust och gör jobbet jag behöver. Även lätt att kalibrera. :D(y)
 
Lånar tråden lite, jag letar också ny såg och såg metabo kgs 216 rekommenderas flera gånger i forumet. Då skriver alla att den kostade 1400 kr och liknande, nu går den på minst 2000. Står sig fortfarande metabo kgs 216 som prisvärd? Vill även ha bord till, såg jula hade för 4000 kr.
Kan sägas att jag ska bygga altan och garage, inga lister eller liknande.

Finns det mer prisvärda alternativ idag?
 
J Anlin skrev:
Lånar tråden lite, jag letar också ny såg och såg metabo kgs 216 rekommenderas flera gånger i forumet. Då skriver alla att den kostade 1400 kr och liknande, nu går den på minst 2000. Står sig fortfarande metabo kgs 216 som prisvärd? Vill även ha bord till, såg jula hade för 4000 kr.
Kan sägas att jag ska bygga altan och garage, inga lister eller liknande.

Finns det mer prisvärda alternativ idag?
Nu har jag dock en Ryobi såg..Jag hade ett liknande sågbord som du länkade till fast (Ryobi) och jag upplevde det som svårt att flytta det om man var ensam.
Det krävdes oftast 2 personer om man inte skulle dra det ut och in i mitt garage.
Jag skaffade istället ett med hjul. SÅGBORD RYOBI RLSW01 MED HJUL (bauhaus.se)
Det krävs nu inte att frugan är med varje gång jag ska flytta sågen utan det är bara att köra ut den.
Valfritt sågmärke passar på bordet så man behöver inte köpa Ryobis sortiment.
 
M Micro skrev:
Nu har jag dock en Ryobi såg..Jag hade ett liknande sågbord som du länkade till fast (Ryobi) och jag upplevde det som svårt att flytta det om man var ensam.
Det krävdes oftast 2 personer om man inte skulle dra det ut och in i mitt garage.
Jag skaffade istället ett med hjul. SÅGBORD RYOBI RLSW01 MED HJUL (bauhaus.se)
Det krävs nu inte att frugan är med varje gång jag ska flytta sågen utan det är bara att köra ut den.
Valfritt sågmärke passar på bordet så man behöver inte köpa Ryobis sortiment.
Nu såg jag inget bord länkat, men ksu 251 väger väl 15kg och ksu 400 väger 25kg, inte behöver man vara två för att flytta det?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Nu såg jag inget bord länkat, men ksu 251 väger väl 15kg och ksu 400 väger 25kg, inte behöver man vara två för att flytta det?
Det handlar inte om vikten...När sågen är monterad på bordet och man vill flytta allt (ej ihopfälld) så är det ganska omständigt att lyfta (hela paketet) och bära det.
Enklast är då att man tar i varsin ände och då måste vi vara 2st.
I mitt fall så brukar jag nämligen flytta med mig sågen runt huset till platsen där jag arbetar och det har nu blivit mycket smidigare då jag kan fixa det själv..
 
M Micro skrev:
Det handlar inte om vikten...När sågen är monterad på bordet och man vill flytta allt (ej ihopfälld) så är det ganska omständigt att lyfta (hela paketet) och bära det.
Enklast är då att man tar i varsin ände och då måste vi vara 2st.
I mitt fall så brukar jag nämligen flytta med mig sågen runt huset till platsen där jag arbetar och det har nu blivit mycket smidigare då jag kan fixa det själv..
Jag tror tanken är att man ska knäppa loss sågen i snabbfästena först och bära var för sig. Fortfarande osmidigt dock. För omständigt för mig så nu använder jag inte sågen längre.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Jag tror tanken är att man ska knäppa loss sågen i snabbfästena först och bära var för sig. Fortfarande osmidigt dock. För omständigt för mig så nu använder jag inte sågen längre.
Har ni någon åsikt om metabo kgs 216 är prisvärd idag? Bordet kan vara sekundärt
 
J Anlin skrev:
Har ni någon åsikt om metabo kgs 216 är prisvärd idag? Bordet kan vara sekundärt
Jag har en äldre variant av den. Sågen i sig är helt okej men jag blev med HKC istället. Svårt att misslyckas med en kap/gersåg kan jag tycka ;)
 
L Lovan83 skrev:
Jag har en äldre variant av den. Sågen i sig är helt okej men jag blev med HKC istället. Svårt att misslyckas med en kap/gersåg kan jag tycka ;)
Ja det jag har sett här är ju blå bosch gsm8 eller vad den heter och dewalt 777, men dom kostar mer en metabo. Nu är ju frågan om priset på metabo har stigit för mycket att man kanske ska gå upp till dewalten istället..
 
J Anlin skrev:
[länk]

Denna, men känns inte prisvärt om man jämför med vad metabo kgs 216 kostade för 1-2 år sen..
Det är ju prisskillnad om det är 216 eller 216 M, men oavsett det så är paketet på Jula är inte prisvärt då det är billigare att köpa såg och bord separat på t.ex. Bauhaus.
 
  • Gilla
Julistormen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.