Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan det möjligen ha att göra med deras sjukförsäkringssystem?
Eller berör det gruppen av yngre personer som redan har andra sjukdomar som dyker upp här?
Så det kanske inte alls är avvikande......
 
T
optimum optimum skrev:
Så här ser första inlägget i aktuell tråd på Flashback, redigeras av mod när nya viktiga länkar kommer upp.

Rätt så bra med samlad information via länkarna. Även du borde tycka detta är intressant och viktig information.
Jag tycker detta är bra information och inget dökött.
Fortsätt du att tvivla det är helt valfritt.
[/ATTACH]
Jag vet precis hur det ser ut på Flashback. Mitt konto där är daterat 2001, så du behöver inte tala om för mig hur det fungerar. Jag är fullt kapabel att göra den bedömningen själv, och även om våra bedömningar uppenbarligen skiljer sig åt en smula är det ingenting som säger att din är mer rätt än min, eller vice versa.

Att många större trådar har en kort sammanfattning i första inlägget är bra, det är inte där problemet med Flashback ligger.
 
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Knappast så fort man tagit i något men efter toa besök, före man hanterar mat och när man kommer in från jobb eller handlat.

Jag tror/hoppas de flesta gör så nu

Hur gör du?
Så gör jag i normalfallet, gjort i många år nu.
Och lägger till att jag tvättar händerna på väg in i affärerna när jag kommer från jobb (ofta lite skitiga händer).
Men sedan en dryg månad har jag steppat upp handtvättandet lite.
Nu tvättar jag alltid på väg in i en butik, oavsett var jag varit innan, detta för att inte sprida till andra vad jag ev har på händerna.
Samma när jag är och äter lunch, både innan och efter besöket.
Sen befinner jag mig ganska lite i andra sociala sammanhang.
Sen tvättar jag lite smått omotiverat lite då och då under dagen, inte massor av ggr, men säg att det blir 1-4 extra varje dag som jag inte gjort förut.

Spritar ej händerna, har inget hemma (annat än för invärtes bruk), och vette tusan om jag gnuggar några 20sek, men en vanlig handtvätt gör nog alltid en god nytta, även om den råkar bli bara 10sek.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Jag vet precis hur det ser ut på Flashback. Mitt konto där är daterat 2001, så du behöver inte tala om för mig hur det fungerar. Jag är fullt kapabel att göra den bedömningen själv, och även om våra bedömningar uppenbarligen skiljer sig åt en smula är det ingenting som säger att din är mer rätt än min, eller vice versa.

Att många större trådar har en kort sammanfattning i första inlägget är bra, det är inte där problemet med Flashback ligger.
Jag vet också problemet med Flashback och även detta forum. Precis likadant med alla forum.
Men de flesta forum är bra källa information av olika slag.
Och det är helt valfritt att använda dem.
Jag använder flera för information om aktuella Coronan, den som nu stänger ned stora delar av Sverige,
Volvo Cars, Volvo AB (lastbilar) med 25.000+20.000 anställda som får gå hem nästa vecka.
En rysare.
 
Mikael_L
DennisCA DennisCA skrev:
Det påminner mig, en artikel i svenska.yle.fi testade de olika tvålarna och skumtvål var minst effektiv mot corona. Den effektivaste tvålen är gammaldags hård tvål.

[länk]
Med hårdtvål blir det automatiskt minst 20sek. :cool:
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Lie intressant om varför just Italien är så hårt drabbat.

 
  • Gilla
tobiast och 1 till
  • Laddar…
T
T tobiast skrev:
25 000 med hälften smittade, jämnt fördelat riskgrupper och övriga och ECDC's någon veckogamla dödsestimat där 0,5% verkar ligga närmre än 1%. Kan man lyckas bra med att hålla smittan utanför riskgrupperna samtidigt som immuniteten bland övriga ökar så blir dödstalen troligen förhållandevis låga och betydligt lägre. Trist att uppdateringen på ivr bara är veckovis så folk inte kan följa utvecklingen bättre. Rapporteringen är ju kontinuerlig vad det verkar så man borde kunna ha daglig uppdatering. Lite märkligt och inte bra alls.
Inne idag och man har ändrat till daglig uppdatering. Bevsligen fler än jag som reagerat. Bra! Man ska ha beröm när man gör rätt.
 
T
Regeringen, alla regionpolitiker och myndighetsansvariga måste gå efter den här krisen. Allt annat är fullkomligt oacceptabelt. Och det oavsett hur det går, d v s om man har tur eller inte. Den här pandemin var ingen överraskning, varningarna från forskarhåll har ökat rejält med åren. Att vara medvetna om kraftigt ökade risker för globala pandemier och inte se till att ha en beredskap får aldrig accepteras i en demokrati. Det håller inte att som Hallengren, Socialstyrelsen och nu Stockholms ledning på presskonferensen skylla material- och beredskapsbrister på leveransproblem som är självklara i en pandemi, det är att inte ta sitt ansvar och samtidigt håna medborgarnas medvetenhet. Dom här människorna får inte komma undan så att det blir likadant eller värre nästa gång.
 
  • Gilla
roffer och 3 till
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Lie intressant om varför just Italien är så hårt drabbat.

[media]
Eller snarare att trotts att Italienarna har världens näst bästa sjukvård (enligt länkade videon) så går det åt skogen. Vad tror ni kommer hända i staterna...
 
Volvo permiterar all personal i Sverige. 350 får gå hem på måndag i mitt område
 
optimum
P Putte 9497 skrev:
Volvo permiterar all personal i Sverige. 350 får gå hem på måndag i mitt område
Volvo permitterar totalt 45.000 Både Cars och AB Volvo
 
optimum optimum skrev:
Volvo permitterar totalt 45.000 Både Cars och AB Volvo
Ja, i 2 veckor, frågan är ju vad som skulle kunna vara bättre då.
Allt pekar väl på att vi är i ett mycket värre läge om 2 veckor, frågan är hur länge volvo har råd att ha stängt?
 
G guggen skrev:
För alla data-knarkare...
[länk]
Han kritiserar hårt länderna för att de inte följer den strategi han föreslår, men när man tittar närmare på vad han föreslår så är det i princip exakt det som de flesta länder nu inför.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Det påminner mig, en artikel i svenska.yle.fi testade de olika tvålarna och skumtvål var minst effektiv mot corona. Den effektivaste tvålen är gammaldags hård tvål.

[länk]
För ett antal år sedan, när svininfluensan härjade i Sverige, såg jag ett reportage i SVT:s Plus där de jämförde handsprit mot tvål och vatten för att undersöka vad som var effektivast. Slutsatsen var att tvål och vatten var effektivast men anledningen var lite oväntad.

Tvål är inte så mycket bättre än alkohol på att döda svininfluensavirus, men det mekaniska nötandet när du gnuggar händerna gör att tvålen vinner överlägset. Andväder du handsprit så dränker du ju in händerna och gnuggar dem knappt. Därför köper jag helt resonemanget med att hårdtvål är effektivast, då gnuggar du ju händerna både då du blöter upp tvålen och då du tvättar bort tvålen från händerna efteråt.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.