J Jonas_81 skrev:
EU satte sig emellan och det är framskjutet till åtminstone 1.11.2020
[länk]
Synd, det är vad jag spontant kan se ett utmärkt förslag.
 
ullet
Själva ombyggnaden av kupén till tvåsits är det minsta problemet :)

Låter väldigt enkelt och smidigt när man läser på försäljaren hemsida om boxen, har dok inte hittat någon forum tråd eller liknande från någon som gjort det och är alltid lite skeptisk till säljare ;)
 
Varför ens tänkta på en a-traktor. Köp en Eu-moped istället, och satsa på en rolig bil att övningsköra i istället. Är ju ändå bara 3 år tills körkortet kan klaras av, den tiden går fort.

Alla A-traktor-raggare är ju mer eller mindre kända av polisen för att de i samband med grupptryck svinar och kör för fort (tar bort spärren). Vips så flyttas möjligheten att ta körkort fram några år.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Synd, det är vad jag spontant kan se ett utmärkt förslag.
Det skulle säkert vara populärt men med tanke på vad bilar kostar i Finland så är det tyvärr inte så många som kommer att ha råd att köpa en bil som är yngre än 10 år.

En sak som är bra i Finland nu är att om du har stort behov av en bil så kan man få dispens och ta körkort vid 17.
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
Jag ser det mer ur ett svenskt perspektiv. Det är billigare att köpa en VW Polo från 2015 än att handla en mopedbil där den senare dessutom är helt livsfarlig att krocka med.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 4 till
  • Laddar…
Audi quattro med automatlådor verkar ju vara rätt poppis också :D. I någon av annonserna stod det att man fått dispans iom automatlådan så det verkar helt klart ligga något i det.

Denna fastnande vår 12-åring stenhårt för:
Audi q7 3.0 v6 tdi a-traktor
 
Med automat så får man dispens på 10km/h regeln. Är viktfördelningen minst 60% på drivhjulen slipper man kapa karossen och bygga flak. Är bilen fyrhjulsdriven så är det automatiskt 60% vikt på drivhjulen.
Kolla viktfördelningen på en V70 automat
 
Nej, du får inte dispans på det kravet, det kan jag inte tänka mig.
Men med en momentomvandlare kan man ha högt varvtal vid låghastighet och hög belastning.
 
  • Arg
Bengt Larsson
  • Laddar…
Uppenbarligen finns det folk som fått det.
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Jag antar att då en automat vill växla långt innan 2/3 av maxvarv så får man dispens.
Moderna lantbrukstraktorer är helt eller delvis automatväxlade så kanske en anpassning till dem?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det säljs ju besiktigade bilar med lågväxel och automatlåda.....så uppenbarligen går det.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
Regelverket är ganska tydligt, men det är nog lite upp till tolkning av den som registreringsbesiktigar.
Det står uttrycklingen dispens på transportstyrelsen på vissa med automatlåda.

Ljusdal 115000:-
V70 med automat
Övrigt
KAROSSERI TYP TÄCKT MED BYGGD FÖRSTÄNGNING BAKOM FÖRARSTOL SAMT 1DM INNA
NFÖR BAGAGELUCKA.
DÄCK 225/50R17
KONSTRUKTIV MAXHASTIGHET 30KM/H
DISPENS; HÖGSTA HASTIGHET PÅ LÄGSTA VÄXEL ÄR BELASTNINGSBEROENDE.
FORDONET ÄR UTRUSTAD MED AUTOMATISK VÄXELLÅDA MED MOMENTOMVANDLARE.
FORDONETS MOTORSTYRENHETS MJUKVARA ÄR OMPROGRAMMERAD TILL MAX 30KM/H
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.