1
Hej,

Vilket ventilationssystem rekommenderar ni för ett radhus byggd 1970 med självdrag.

Kommer att renovera hela huset och vill ändra ventilationssystemet. Dock kan jag verkligen ingenting om ventilation förutom lite googlande.

vilket system bör jag välja? Huset är 140kvm stort baserad på två plan. (Krypgrund finns).

Vad kan det ungefär kosta att installera det nya ventilationssystemet ni rekommenderar om man anlitar ett företag (gör ingenting själv).

Vänligen,
Amatören
 
FTX är det bästa systemet idag, men det kostar en slant. Har själv dragit in det i mitt radhus från -76 även det är på 140m2.

kostnad 80-100tkr inkl moms om du anlitar någon.
gör du det själv ca 40tkr för materialet.
 
1
O ogget skrev:
FTX är det bästa systemet idag, men det kostar en slant. Har själv dragit in det i mitt radhus från -76 även det är på 140m2.

kostnad 80-100tkr inkl moms om du anlitar någon.
gör du det själv ca 40tkr för materialet.

Tack för snabbt svar. Läste att det finns olika FTX system, vilket valde du?
 
Jag har FTX-aggregat med roterande värmeväxlare, det är vanligast idag. har den inomhus i en klädkammare, finns även aggregat för placering på vind, beror lite på var det får plats.
 
Motströms eller roterande. Båda är bra, roterande är vanliga i Sverige men man ser oftare motströms i Europa som har högre verkningsgrad.

Bestäm först var du vill ha aggregatet, det skiljer lite i storlek mellan modeller. En del är som ett smalt kylskåp och andra som en koffert på vinden. En del som ett väggskåp

Vanliga i Sverige:
Östbergs Heru serie
REC RT Blue 4
Systemair Save VTC 300
 
1
Tack för svar, hmm.. får fundera lite på vilket vi ska välja. Vill ha ett prisvärt men samtidigt bra system.
 
Aggregatet behöver volym som en byrå ungefär. Rekommenderar verkligen FTX så hitta en bra placering i huset.
Har du ritningar över huset kan vi resonera kring lämplig placering och rördragning
 
1
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Aggregatet behöver volym som en byrå ungefär. Rekommenderar verkligen FTX så hitta en bra placering i huset.
Har du ritningar över huset kan vi resonera kring lämplig placering och rördragning

Bifogar bilder på planritningen, kommer dock göra lite förändringar på övre plan, göra badrummet större och ta bort klädkammaren samt eventuellt riva klädkammaren mellan sovrummen.
 
  • Planritning av övre våningen med tre sovrum, badrum, klädkammare och balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning över nedre plan i ett hus, inklusive kök, matsal, vardagsrum, hall med WC och tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.