Blir lite förvånad när alla byggföretag verkar anlita GAR-BO för byggfelsförsäkringar. Är det här inte attraktivt även för andra försäkringsbolag. Var är folksam, trygghansa, m. fl. varför har inte de blandat sig i leken. Måste ligga en hund begraven i det här. Byggföretagen har säkert konspirerat om det här. >:(
 
GAR-BO bestämmer dessutom vem som ska utföra slutbesiktningen. Är inte han då jävig. Det ligger väl i besiktningsmannens intresse att få fler jobb av GAR-BO. Dessutom om byggföretagen får för många tillrättavisningar kommer de väl inte att anlita GAR-BO. Visst ja, byggföretagen styr GAR-BO. DET ÄR EN KARUSELL-KONSPIRATION AV SÄLLAN SKÅDAT MÅTT.
 
Bostadsgaranti erbjuder samma typ av försäkringar som Gar-bo, dessutom billigare verkar det som.

Själva bad vi om offert från både Bostadsgaranti och Gar-bo. Bostadsgaranti svarade relativt omgående. Gar-bo hörde av sig ca en och en halv månad, dock utan offert. Vi fick ett meddelande på telefonsvararen att de ville diskutera vår offertförfrågan, men då hade vi redan gett upp och tecknat med Bostadsgaranti.

Känns som konspiration, speciellt då säljaren på Bostadsgaranti skrattade åt min sambo när han ringde upp och ville teckna byggfelsförsäkringen hos dem och sa smått ironiskt: "ja, det fanns väl inte så mycket annat att välja på".

Tyvärr krävdes den ju för att man ska få börja bygga.

 
loopack skrev:
Visst ja, byggföretagen styr GAR-BO.
Fel. Byggföretagen ÄGER Garbo. Till 50%. Andra halvan ägs av staten.

Berit
 
Teckna inte försäkringen hos Garbo!!!!!! den kontakt jag har haft med dom (bygger själv) är att dom är arogant och dyrast (dubbla premien för mig mot andra bolag) det finns fyra bolag i Sverige som har denna försäkring och det är Bostadsgaranti, Garbo, Nordisk Garanti och Gerling.
 
Ingen med några fler komenatarer? eller känner sig alla lurade för dom har köpt denna menlösa Grabo-försäkringen
 
Varför är ingen fler självbyggar upprörd över denna skitlag som våra kär politiker hittat på -är politikerna oxå delägare av Garbo eller??

upprörande
 
För att uttrycka det milt - JAG ÄR (för en gångs skull) VÄLDIGT UPPRÖRD!!!!
Jag har ägnat många timmar de senaste åren åt att utforma mitt drömhus. Jag har tänkt ut en bra konstruktion som ger sällsynt god livskvalitet till en sällsynt låg kvm kostnad. Jag har bl.a. tack vare detta underbara forum lärt mig väldigt mycket om husbygge och dess fallgropar. Jag har hittat bra entreprenörer som ger mig full inblick i det arbete jag inte utför själv. Jag har större anledning att oroa mig för meteoritnedslag än byggfel. Ändå tvingas jag teckna en så kallad byggfelsförsäkring till ett pris som överstiger flera års besparingar.

Jag har börjat vänja mig vid att myndigheterna (som egentligen var tänkta att tjäna medborgarna) lägger sig i en massa saker de inte har med att göra. Jag kan acceptera den omfattande fördyring och förnedring byråkratin innebär. Jag står ut med att mitt hus blir sämre och tråkigare pga stelbenta regler.

MEN den så kallade byggfelsförsäkringen är bara för mycket. Tvånget är galet. Priset är orimligt. De få aktörerna och deras koppling till statsmakten ger mig rysningar.
Jag vill inte ha en dyr försäkring som inte täcker något realistiskt scenario. Jag vill inte ha nitiska kommuntjänstemän som hotar att stoppa bygget om inte försäkringen är tecknad långt innan grundgjutningen. Detta trots att försäkringen bara gäller efter att byggnaden är helt färdig.

Att tvinga folk att “köpa” en sådan produkt är rena rånet. Vanliga skurkaktiga försäkringssäljare typ beskyddarligor kan man motverka med lås, larm, skottsäkert glas och privat vaktstyrka. Byggfelsförsäkringen däremot kan man inte komma undan. Det gör mig arg.

Annars är jag en glad och kreativ själ som precis kommit igång med mitt livs projekt :)
 
ja jag är i samma sits själv , det som grämer mig är att om jag lämnat in bygglovsansökan två veckor tidigare så hade jag sluppit detta -att dessa två veckor sedan berodde på byggnadsnämndens senfärdighet gör ju inte det hela mindre irriterande :(
 
Hallå....vi bor ju i den sista sovjetstaten utan fri konkurrens....så länge staten utan inblandning från EU kan ha kontroll så kommer det vara så!

Fri konkurrens! Tänk på det nästa gång ni röstar!
 
::) Byggfelsförsäkringen av den 1 januari 2005 är inte riktigt anpassad för oss som bygger själva...

Har fått bygglov och så också en byggfelsförsäkrings-begäran för att byggsamrådsmötet över huvudtaget skall bli av.

Har två alternativ.
1 överklaga - och helst skicka ett brev till den trevlige justitieministern ang detta oskick med byggfelsförsäkringskrav på oss självsnickare, när vi ändå bara får BETALA för att ev få ut något av den aktuella försäkringen som dessutom bara gäller 10 år.
De är osedvanligt dyra. mellan 12 och 25000,- får vi punga ut. Sedan kommer det till en eventuell självrisk på ca 20 000,- . UNDRA PÅ att folk är som tokiga och tycker det här är OCKER.

2 ändra ritningarna så att alla våtvaru-aktiviteter försvinner. Och därmed i vårt fall också kravet på Byggfelsförsäkring.

Ja vilket tror du att vi kommer att göra?
;)
 
kire skrev:
I det här fallet finns det ju iofs konkurrens även om marknaden är reglerad, se eckes inlägg ovan
Det beror på hur man tolkar det. Säg om ett litet utländskt företag får i uppdrag att bygga ett hus i Sverige och vill teckna en försäkring. Nu spånar jag bara men jag tror att försäkringspremierna inte kommer att vara i nivå med ett svenskt byggföretags. På detta sätt blir det svårare att uppnå fri konkurrens och det var nog det som var tanken från början.

mvh
David
 
snickarlisa skrev:
::) Byggfelsförsäkringen av den 1 januari 2005 är inte riktigt anpassad för oss som bygger själva...
Den här försäkringen är inte utformad för varken plockepin-byggare eller byggturister. Läs villkoren noga så ser du att det inte täcker särskilt mycket oavsett om du bygger lösvirke eller nyckelfärdigt på totalentreprenad.

Var är Sverker?

Byggturisten Berit
 
Vad ni än gör så välj inte Gar-Bo vars affärsidee är att ta in premier in mass och att betala ut nada.

Har dessvärre bara dåliga erfarenheter av dem, efter att vår byggare konkursade.

Om du trots allt redan har en försäkring hos dem och behöver åberopa den, koppla in en advokat, utrusta dig med tålamod. Deras taktik är att trötta ut dig med juridiska finter, de kommer nämligen att hävda att enligt vilkoren täcker försäkringen inte......

Ge dig inte, bråka o. hota med stämning o. acceptera absolut inte deras första eller andra bud....

Götingen
 
Har lite erfarenheter att dela med oss av nu när vi bildat husfirma: Även om vi tidigare byggt flera hus i privat regi så vägrade ett antal försäkringsbolag skriva färdigställandeförsäkring med oss då företaget inte hade någon historik.
Ett försäkringsbolag var dock villiga att skriva färdigställandeförsäkring men offererade då både byggfelsförsäkring och färdigställandeförsäkring tillsammans utan att redovisa kostnaden för de olika försäkringarna, vilket gör det svårt att redovisa byggfelsförsäkringskostnaden mot kund. Iom att vi bygger totalentreprenad så var vi tvungna att ta med markarbetena i försäkringsbeloppet också vilket gjorde försäkringen ännu dyrare. Vidare krävde försäkringsbolaget 5% i bankgaranti iom att vi var en ny kund. Nu fick vi dock en bra vinst från vår privata husförsäljning så vi kommer inte att ha några problem med att låsa ett sånt belopp. Vi överväger även att deponera 10% per bygge i stället för att slippa försäkringskostnaden och allt strul. Skulle kännas principiellt skönt också då jag har svårt för påtvingade och onödiga kostnader.

Dessa nya krav på försäkringar åstadkommer följande:

1.) Inträdesbarriärerna för nya och mindre spelare på marknaden blir högre, vilket leder till sämre konkurrens och att stora etablerade spelare kan fortsätta att ta ut onödigt höga priser.

2.) Kostnaden för entreprenören blir högre vilket påverkar slutkundspriset negativt.

Jag tvivlar också på försäkringens värde om något verkligen skulle hända.

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.