T
Ja Corona kommer att påverka sysselsättningen i hela samhället och även i byggindustrin. Det är därför staten går in med 300 miljarder kronor idag, det hade man inte gjort om man inte trodde att vi har kraftig nedgång i konjunkturen framför oss.
 
Problemen lär börja inom byggsvängen nu p.g.a. manskapsbortfall. Tjänstemän kan i viss mån arbeta hemifrån även om viss ledning måste finnas på plats. Men det blir såklart mer problematiskt för yrkesarbetarna.

Många tvingas stanna hemma för att förskolor/skolor stänger, eller vägrar ta emot barn med snorig näsa. Vi har även mycket utländsk arbetskraft i Sverige, främst från de baltiska länderna, vilka nu stänger sina gränser. Dessutom kommer många att hålla sig hemma för att de antingen är sjuka eller är rädda för att bli sjuka.

Jag tror inte att särskilt många arbetsplatser kommer stänga ner helt men produktionen kommer definitivt falla efter.
 
Tre av fyra yrkesarbetare inom betonggolvbranschen kommer inte till jobbet pga stängda landsgränser, arbetare från Estland och Lettland.
 
  • Gilla
datadavid
  • Laddar…
J jerhed skrev:
Tre av fyra yrkesarbetare inom betonggolvbranschen kommer inte till jobbet pga stängda landsgränser, arbetare från Estland och Lettland.
Jag kommer inte heller till jobbet i oslo på några veckor, har visst åkt på en mindre vårförkylning och har inreseförbud
 
Slut på Lime är alltid ett problem
 
  • Haha
Harpgear och 1 till
  • Laddar…
J
Har idag hört om två större bygge som fått problem pga litauer och polacker som sitter i karantän.

Själv måste jag vabba för att min dotter har en långdragen förkylning, och just nu är inga barn välkomna till förskolan om dom har snuva, hosta, feber eller andra symptom. Hur många barn på en förskola är snörvelfria vid denna tiden på året?
Väldigt många som måste vabba nu.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Tänker så här om situationen i byggbranschen:

På kort sikt är det mest rädslan för smitta, att man inte är välkommen nånstans med minsta förkylningssymptom och problem att ta sig till jobbet, ungefär som på alla arbetsplatser nu. Det kommer sänka takten på jobben. Det finns även risk att vissa arbetsplatser stängs helt pga smitta så att alla blir permitterade under en tid.

På lite längre sikt är det den massiva konjunkturnedgången som är det stora hotet, mot alla branscher. Investeringsviljan stoppar helt beroende på all osäkerhet, börsnedgång och att många riskerar att bli av med jobbet. Svårare att få lån osv. Alltså som i en vanlig lågkonjunktur. Det kommer sätta stopp för många nya stora projekt, om inte myndigheterna går in och stöttar byggen och infrastrukturprojekt. Men risken är att staten kommer ha fullt upp med att rädda rese- och turistnäringen.

Dock tror jag det finns några positiva skillnader mot en vanlig lågkonjunktur. Att folk inte kan/vill resa ökar viljan att semestra hemma och bygga om och renovera hus och sommarställen, och därmed behövs hantverkare för många mindre jobb. Och svårigheterna att resa minskar ju konkurrensen från hantverkare från andra länder. Dessutom är ju pandemin ändå övergående. Efter ett förlorat år så finns ju en chans att allt kommer igång igen, om inte lågkonjunkturen biter sig fast och blir långvarig även efter att pandemin klingat ut.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Pratade med byggfirma som fick avboka tre jobb idag, de skulle in på äldreboende och jobba..big no-no..:surprised:
 
T
E Ecke16 skrev:
Nån som vet? Tvärdör det för hantverkare nu när coronaviruset härjar fritt i vårt land? Bara nyfiken. Nån som märkt av något?
Blir det materialbrist blir det lätt en prispress uppåt så många kan nog vilja avvakta att gå in i nya projekt innan det lugnat sig, om man ligger på beställarsidan.
jag skulle bygga ett garage nu men som tur är har jag inte fått in handlingarna än så det får vänta. Även om det är en droppe i sammanhanget är principen i nån mån densamma - nog många som drar öronen åt sig om det finns risk för kännbart högre kostnader.
 
Några kommentarer om hur det ser ut där ute men kan någon säga mer konkret? Ingen som är egenföretagare som känner av virusets framfart?

Jag själv känner ganska stor oro just nu, har precis startat ett AB och skulle uppfylla en dröm jag haft i många år att stå på egna ben som egen företagare inom byggbranschen men får nog lägga drömmen på is ett tag till :(
 
  1. Här i södra Skåne så står några flerbostadsbyggen still pga att de som flyter valven stannar i sina länder.

    Det tryter med en del material hos grossisten men alla jag har pratat med har bunkrat.
    Min sambo (elektriker) skulle in i ett flerbostadshus igår för att byta termostater, det blev uppskjutet då ca 40% av lägenhetsinnehavarna sa nej pga Corona-viruset.
    Sambons firma har gått från att ha för mycket att göra till att ha gott om tid och det här är bara början, gissar att det snart råder arbetsbrist.

    För egen del har jag inte märkt någon skillnad, jag är också elektriker men jobbar inte mot privatkunder.

 
fredri_k
J JeLö skrev:
Har idag hört om två större bygge som fått problem pga litauer och polacker som sitter i karantän.

Själv måste jag vabba för att min dotter har en långdragen förkylning, och just nu är inga barn välkomna till förskolan om dom har snuva, hosta, feber eller andra symptom. Hur många barn på en förskola är snörvelfria vid denna tiden på året?
Väldigt många som måste vabba nu.
hoppas att efter pandemin är över att förskolan håller dessa högre krav på friskhet sen, folk kan ju med att lämna in små stackare som inte mår alls bra.
 
Nu har det gått några dagar till. Har hantverkare märkt av något?
 
J
Fick ha hem en reparatör till värmepumpen. Dom hade anpassat sina arbetstider så att dom inte skulle ha kontakt med varandra. D.v.s. skulle en bli smittade skulle inte denna kunna smitta sina kollegor.
Första frågan jag fick när han kom var om jag hade några corona-symptom.

Nu är jag inte själv i byggbranschen, men vi påverkas enormt av att både volvo och scania stänger sina fabriker.
Vi kommer ev att frivilligt flytta sommarsemestern till våren.
 
Kan inte uttala mig om hantverkare. Men i byggbranschen har inte vi märkt någonting än. Verkar ju som Stockholmsregionen kan ha andra åsikter där många blir rekommenderade att jobba hemifrån. Det kan säkert andra uttala sig om.
Det fanns risk med kinesiska leverantörer för ett tag sen, men nu är det mesta där igång igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.