M MagHam skrev:
För 11 år sen köpte vi ett hus på västkusten byggt -37 att använda som fritidshus. Befängt egentligen då vi knappast har någon fritid ;)
Huset är klätt med eternitplattor.
Det första jag ville var att ta ner dom och sätta brädpanel, men min bättre hälft bromsade.
Så gjorde också några på kusten boende.
Idag är dom fortfarande kvar relativt nymålade och jag kommer aldrig att ta ner dom.
Sensmoralen är att det kan vara ide att tänka ett varv till. Ibland ändrar man sin uppfattning om vad som är "sexigt".
Lättmålat och håller i 100 år till. Kan inte bli mycket bättre.

Smaken är ju som baken, olika ;) Tvivlar på att jag kommer ångra mig, men som jag skrev tidigare så kommer den få sitta ett par år fram så vem vet! Men det är ju tur där finns de som gillar eternit också!
 
Vi har ett hus som hade tegelfasad (hugget fult) och låtit putsa det. Det bästa vi har gjort hittills. Värt varenda krona även om det var många. Huset är som nybyggt. Värdet har stigit mycket mer än vad det kostat.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Husetmiranda Husetmiranda skrev:
Hejsan alla super-kunniga inom bygg!

Jag och min man har köpt ett trettiotalshus som just nu har vitmålade eternitplattor som fasad. Inte super sexigt om man säger så.. För tillfället funkar det men i framtiden vill vi såklart byta. Jag skulle vilja putsa men mannen säger att det är både lättare och "billigare" är klä huset i virke. Självklart måste eterniten plockas bort i vilket fall som helst, men vad är era erfarenheter? Ni som putsat, var det värt extra kronorna? Eller är det som min man säger ett mycket enklare alternativ med virke?

Fråga nr två; om vi ska klä det i trä vill jag gärna att plankorna ska vara liggande och inte stående (om ni förstår hur jag menar). Samma sak här, finns det några nackdelar med det?

Tack på förhand!
Jag skulle ha tilläggsisolerat och putsad med gamal traditionell puts. Lite dyrare men hållbart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.