Jag har faktiskt inte lyckats snoka reda på exakt vilka krav och specar som gäller (standarderna kostar pengar) så kan inte svara på det.
De är godkända för 16A och fungerar för 16A så länge de är fräscha, men allt man normalt har inkopplat i ett sånt uttag (fasta saker såsom ugn, mikro, varmvattenberedare samt diverse lösa saker) drar aldrig el en hel natt i sträck.

Det har ju visat sig med viss tydlighet att det i praktiken är olämpligt att köra 16A timmar i sträck.

Jag har bara sett bilder på uttag med smält plast. Försöker man elda upp ett uttag brinner plasten inget bra. Inga bränder (huset som brann ner hade en timer mellan uttaget och bilen) vad jag vet, men det kan ju vara nära beroende på hur och var uttaget är placerat.

Problemet kanske är att de som dagligen pressar sina Schukouttag länge och drar ur kontakten under full last inte låter inspektera eller byta ut dem regelbundet som man borde med den användningen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Man behöver inte vara speciellt tekniskt kunnig för att rent visuellt själv kunna konstatera att ett 16A CEE är betydligt "solidare" uppbyggt till sin konstruktion än ett Schuko. Sedan får det stå vad det vill på någon papperslapp.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
sunnis
Sen kan man ju fundera om hybriden blir den sista hybriden man köper? Naturligt steg att köpa efter sin hybridbil är nog en ny hybridbil eller ren elbil för de flesta skulle jag tro? Ladda bilen stödet finns fortfarande kvar så varför inte utnyttja det och fixa en rejäl laddstation innan bidraget försvinner? Förslagsvis en 22kw 3-fas laddstation som man ställer ner till önskad maxeffekt med lastvakt.
 
  • Gilla
kanonkula och 2 till
  • Laddar…
Hemma tror jag att man kontraintuitivt har större behov av relativt snabb laddning med en laddhybrid än man har med en riktig elbil.

Det blir lite av en fix idé att köra så mycket som möjligt på el, och har man då precis kommit hem från jobbet och ska skjutsa ungar, åka och handla eller nåt så vill man få i så mycket kräm man kan i bilen när man är hemma och vänder. I en ren elbil har de flesta marginaler nog i vardagslag för flera småresor.

Nu menar jag inte att man ska gå till överdrift, det kan bilen ändå inte hantera, men minst tio ampere skulle jag säga att man vill kunna ladda med. Men helst 13 eller 16.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Tack för alla synpunkter! Och länken till Erfarenheter Passat GTE

För min del lutar det åt att det blir ett nytt schukouttag på landet.
Visserligen är det enklare att få till full matning där eftersom vi nyss dragit om elen så att stugan där bilen skall laddas har en fräsch 3-fasledning från stolpen och centralen sitter innanför väggen där uttaget skall sitta så installationskabeln blir ju väldigt kort också. Så man skulle kunna sätta dit en värstings laddbox.
Men nu är det ju på landet där vi är max 3 månader om året och när vi är där använder vi bilen ytterst lite så laddning med lägre ström är inget problem.
Dessutom lär det dröja innan vi har en ren elbil, vi får ju om några veckor en sprillans ny VW Passat GTE 2020 laddhybrid, som vi skall ha ett antal år framöver...

Problemet är större hemma i vinterbostaden, där ser jag ingen möjlighet att fixa en kraftigare matning än max 10A pga hur elen är indragen till vårt kedjehus...
Så det blir en Schuko där också, fast nyinstallerad på en egen grupp.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Eftersom det var gratis el i dag gjorde jag ett litet test.
Se PDF.
Lite skrämmande att den ena var helt oberörd och den andra 60 grader på kort tid.
Termografisk bild som visar varma färger på ett eluttag, med temperaturmätning indikerande 60 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Pen och 4 till
  • Laddar…
Tjusigt!
Men kan du ge lite parametrar för de olika testen i PDF-filen?
1) Hur stor var strömmen i kontakten?
2) Hur länge hade den belastats innan bilderna togs?

Jag har bestämt mig för att sätta upp en laddbox i stället för Schuko...
Detta efter att övervägt framtida bilköp/besökare och pratat med en elektriker.
Blir nog så både på landet och hemma.
 
1. Se PDF. 2000W = ca 9A
2. Se PDF. 2h.
:)

Jag bytte plats på förbrukarna och då följde värmen med den "fula" kabeln, som är nån slags billighetsvariant och inte ser ut som Schukostickproppar brukar göra.
Lite oklart om värmen kommer från dåliga stift eller om det är själva stickproppen som är allmänt kass.
Får ta och byta ut den dåliga, synd att jag nyss slängde ett antal apparatkablar med Schuko. :(
 
Redigerat:
Att det är taskig byggkvalite på den kontakten har inget med standarden att göra.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att det är taskig byggkvalite på den kontakten har inget med standarden att göra.
Sant. Detsamma gäller de laddkablar som är i omlopp i verkligheten, att en del av dom är dåliga (förhoppningsvis inte från början utan snarare pga. ålder/slitage/smuts) och borde bytas ut har heller inget med standarden att göra. Men det blir varmt i eluttaget lik förbannat när de dåliga används. :)
 
martin43 martin43 skrev:
1. Se PDF. 2000W = ca 9A
2. Se PDF. 2h.
Missade det i hastigheten.
Man ser hur bra kvalitet lönar sig. Det skall vara 1.5 kvmm kabel eller tjockare och infästningen mot stiften i proppen måste vara seriös också. Ordentligt klämd innan plastgjutningen.
Då blir det som den kabel du visar längst ner.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Utmärkta mätningar. Temperaturen är nätt o jämnt inom gränserna. Jag tycker med se att värmen kommer från ledarna som är ingjutna i stickproppen, och att värmen sprider sig via stiften över till uttaget. Så den stickproppen skulle troligen inte passera standardens typprovning vid 22 A. Lyckligtvis får vi anta att stickproppen på laddsladdarna är av bättre kvalité.

Du har bytt uttag mellan de två mätningarna, så man ser inte uttagets eventuella bidrag här.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Intressant detta!
Vi har precis fått vår Superb iV, och genast blir man sugen på full effekt laddningen (för att ladda batteriet på kortast tid som möjligt). Efter viss fundering och diskussion med elektriker så blir det följande installation.

- Garo laddbox, 22kwh, fast typ 2 kabel, ink wlan.
- lastbalansering, 20A (elektriken måste bara verifiera att detta är Ok iom att husets säkring är på 20A. Alt är att köra på 16A).

Med denna installation så kommer jag kunna ladda Superb på max vad den klara av att ta emot. Men även säkrat upp för framtida bilar med större batteri..
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har bytt uttag mellan de två mätningarna, så man ser inte uttagets eventuella bidrag här.
Se inlägg 53, värmen följde med den dåliga sladden när jag bytte. Tänkte fota det med men det blev ointressant. Körde båda samtidigt för att värma garaget.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker med se att värmen kommer från ledarna som är ingjutna i stickproppen, och att värmen sprider sig via stiften över till uttaget.
Instämmer. Såg ej någon area angiven på kabeln ens. Den andra som var OK är 1,0 mm2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.