Hej,

Behöver pga. installation av kommunalt VA dra om inkommande vatten för min gäststuga och har en fundering kring hur jag bör utforma genomföringen när PEM-slangen skall gå igenom min "källarvägg" av betonghålsten i krypgrunden. Vad fyller man med runt röret så det blir tätt och beständigt? Det kommer ju ligga fuktigt, så något vanligt fogskum känns ju inte så bra tänker jag ...

Figuren nedan visar lite hur det är tänkt ...

Skiss som visar PEM-slang Ø25 genomgående genom en betonghålsten med frågeställning om tätningsmetod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
L
Är det verkligen vettigt att ha vattenledning så ytligt? Frostfritt kan väl knappast detta vara.
 
L Lenza skrev:
Är det verkligen vettigt att ha vattenledning så ytligt? Frostfritt kan väl knappast detta vara.
Nej, det är inte frostfritt utan kommer få köra med värmekabel (som även krävs idag - då vattnet går in i gäststugan ovan mark). Inte optimalt, men det är den enda lösningen jag kunnat se - berget ligger ytligt så inte mycket mer att göra. Att gräva ner mig 1 m i berg känns som en än mer olämplig lösning i detta fall.
 
Det är vanligt att man gjuta in rören.
 
L
Ja ok. Åter till frågan, det borde räcka med en silikon tätning runt PEM vid hålet. Utanpå skarven i grundmuren kan kallasfalt penslas på PEM, silikon och grundmur.
 
L lostinsweden skrev:
Det är vanligt att man gjuta in rören.
Hmm, ok. Låter svårt i befintlig vägg, eller? Hålet ligger ju under mark så inte så lätt att komma åt, framförallt i krypgrunden (ca 800 mm fri höjd). Skulle väl vara om man kör med något bruk på tub och sprutar in kanske?

L Lenza skrev:
Ja ok. Åter till frågan, det borde räcka med en silikon tätning runt PEM vid hålet. Utanpå skarven i grundmuren kan kallasfalt penslas på PEM, silikon och grundmur.
Hålet kommer vara lite större än bara PEM-slangen, ska även få ner ett 50-rör för att dra ut nätverkskabel - så blir nog inte så lätt att bara köra silikon, glömde nämna det.
 
L
Då tycker jag du ska borra två mindre hål, ett för vattnet och ett separat för nätverket. Då blir tätningsförfarandet både enklare och säkrare.
 
L Lenza skrev:
Då tycker jag du ska borra två mindre hål, ett för vattnet och ett separat för nätverket. Då blir tätningsförfarandet både enklare och säkrare.
Låter klokt! Ska se vad jag kan hitta för lämplig silikonfog då, mht beständighet...

tack!
 
P patrikd84 skrev:
Låter klokt! Ska se vad jag kan hitta för lämplig silikonfog då, mht beständighet...

tack!
Kolla tätningsmassa eller fogmassa av Bostick
 
L lostinsweden skrev:
Till ex
[länk]
tack för tipset!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.