MrJay MrJay skrev:
Ptja, all info jag har mottagit har jag redan redovisat. Jag har ingen som helst aning hur många hål de tänkt ta eller tekniker de tänkt använda sig av. Den enda informationen de mottagit är en situationsplan med alla tre byggnader utritade.
Jo, jag förstod det - menar att om det skall gå att mer ingående förstå varför det upplevs dyrt så behöver du be om en mer detaljerad omfattning från företaget så att man kan förstå vad som utförs på plats t.ex. Kan ju vara så att det de tänker göra är lite överdrivet för en villa.
 
MrJay MrJay skrev:
Ptja, all info jag har mottagit har jag redan redovisat. Jag har ingen som helst aning hur många hål de tänkt ta eller tekniker de tänkt använda sig av. Den enda informationen de mottagit är en situationsplan med alla tre byggnader utritade.
Kolla runt lite mer är mitt tips. En fundering, är det ett nyexploaterat område eller ett gammalt område samt inom eller utanför detaljplan?
 
Problemet med att köpa in tjänster/kunskap pga att man själv saknar kunskap på området är att man kanske inte frågar efter rätt sak. Som lekman kan man tycka att det är hugget som stucket hur man uttrycker sig, vilka specifika ord man använder, men för någon som är insatt så kan det göra stor skillnad.

Kan det vara idé att helt enkelt fråga firman om lite mer förklaring om vad som ingår, och om det är nödvändigt för ett villabygge. Kanske finns det ett enklare, och därmed billigare, "villa-alternativ"?
 
  • Gilla
patrikd84
  • Laddar…
Har ni köpt tomten redan? Kommer resultatet av undersökningen göra att ni inte vill bygga? Om inte så hade jag bara börjat gräva posten och tagit det som de kommer. Upptäcker man att man måste påla då får man göra det. Själva fick vi köra dit typ 1000ton att fylla upp med under huset men ingen pålning. Vårt bygge är klart i maj.
 
MrJay
Oldboy Oldboy skrev:
Problemet med att köpa in tjänster/kunskap pga att man själv saknar kunskap på området är att man kanske inte frågar efter rätt sak. Som lekman kan man tycka att det är hugget som stucket hur man uttrycker sig, vilka specifika ord man använder, men för någon som är insatt så kan det göra stor skillnad.

Kan det vara idé att helt enkelt fråga firman om lite mer förklaring om vad som ingår, och om det är nödvändigt för ett villabygge. Kanske finns det ett enklare, och därmed billigare, "villa-alternativ"?
Det är nog helt rätt det du och @patrikd84 säger. Jag återkommer till de och ber om mer ingående information. Misstänker att de även tänkt ta prover för garaget vilket kan tänkas vara overkill.
 
MrJay
För att följa upp på denna tråd, vi tog in en till offert från en annan geofirma och hamnade några tusenlappar under den som jag listade här.

Men, vi valde inte den heller...
Valet föll på en riktigt erfaren geotekniker som som vi fick lära känna via kontakter. 6k + moms inkl. dokumentation och det bästa av allt är att vi inte behöver påla :)
 
  • Gilla
Glisur och 4 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
För att följa upp på denna tråd, vi tog in en till offert från en annan geofirma och hamnade några tusenlappar under den som jag listade här.

Men, vi valde inte den heller...
Valet föll på en riktigt erfaren geotekniker som som vi fick lära känna via kontakter. 6k + moms inkl. dokumentation och det bästa av allt är att vi inte behöver påla :)
Skönt att det löste sig!
 
  • Gilla
MrJay
  • Laddar…
Men, vi valde inte den heller...
Valet föll på en riktigt erfaren geotekniker som som vi fick lära känna via kontakter. 6k + moms inkl. dokumentation och det bästa av allt är att vi inte behöver påla :)[/QUOTE]


Finns det möjlighet att få kontaktuppgifter till din gentekniken? Vore varmt uppskattat då vi är i samma sits som ni var i förra året och vi råkar bo i samma stad :)
 
  • Gilla
Glisur och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
För att följa upp på denna tråd, vi tog in en till offert från en annan geofirma och hamnade några tusenlappar under den som jag listade här.

Men, vi valde inte den heller...
Valet föll på en riktigt erfaren geotekniker som som vi fick lära känna via kontakter. 6k + moms inkl. dokumentation och det bästa av allt är att vi inte behöver påla :)
Hej jag är i uppstarten av att bygga inom norrköping har du kvar kontakten med geoteknikern skulle vara jättesnällt ifall du skulle vilja skicka pm! vill kolla marken där vi ska bygga :) Mvh
 
MrJay
G Glisur skrev:
Hej jag är i uppstarten av att bygga inom norrköping har du kvar kontakten med geoteknikern skulle vara jättesnällt ifall du skulle vilja skicka pm! vill kolla marken där vi ska bygga :) Mvh
Välkommen till forumet! Jag kan tyvärr inte hjälpa er hur gärna jag än vill, herrn i fråga är pensionerad och tog sig an vårt uppdrag enbart för att han blev ombedd av en gemensam vän.
 
MrJay MrJay skrev:
Välkommen till forumet! Jag kan tyvärr inte hjälpa er hur gärna jag än vill, herrn i fråga är pensionerad och tog sig an vårt uppdrag enbart för att han blev ombedd av en gemensam vän.
okej förstår tack för svar vilka firmor kontaktade ni ?
 
MrJay MrJay skrev:
Välkommen till forumet! Jag kan tyvärr inte hjälpa er hur gärna jag än vill, herrn i fråga är pensionerad och tog sig an vårt uppdrag enbart för att han blev ombedd av en gemensam vän.
och har det gått bra med bygget :D har du nån tråd
 
MrJay
Rekommenderar att ni tar kontakt med Johan på Hylanders Geo-Byrå AB, http://www.hgb.se/

Det andra företaget vi kontaktade var KF Group. De fick vi dåliga vibbar av, de höll på med någon företagsrekonstruktion samt var dyrare.

Bygget fortgår, tyvärr ingen tråd.
 
  • Gilla
Glisur
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Rekommenderar att ni tar kontakt med Johan på Hylanders Geo-Byrå AB, [länk]

Det andra företaget vi kontaktade var KF Group. De fick vi dåliga vibbar av, de höll på med någon företagsrekonstruktion samt var dyrare.

Bygget fortgår, tyvärr ingen tråd.
Tack skickade nu direkt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.