D
Ok, jag är med. Tänker att om man installerar en lampa fast så vill man ha wagon dold och då räcker det med en rot. Antar att jag lika väl kan ha en riktig takdosa.

Under/över (i taket) en UniFi ap (tefat) vad ska jag ha där?
 
D
Jag måste spåra upp lite nya platser för takbelysning och access pointa i råspont som sitter i taket.
 
D
Finns det takdosa som rotdosa?
 
Nej, det skulle vara lite problem då en takdosa SKA bära min 15kg
 
D
Ja då känns ju som att det får bli en rotdosa i taket
 
D
Har du något länk till en armaturdosa? Får bara upp vanliga inbyggnadsdosor
 
E elmont skrev:
Vad menar du ?. Armaturdosor är inbyggnasdosor, däremot finns det utanpåliggande lamputtag
[länk]
Jag förordar också helt klart rekommendationen elmont föreslår. Man monterar ej rot dosor i tak. Länkade alternativet är det bästa. Ska man koppla el själv så anser jag att man bör hålla sig till branschstandard. Gäller givetvis all typ av arbete..
 
D
Hmm.....

måste ju vara minst dubbels så snyggt att sätta en rotdosa plus platt lock och dra ut en tunn kabel till lampan än att sätta ett sånt där monster. Jag har råsopar 23mm i taket och behöver inte en krok.

då slipper man detta:

Kabel ansluten till en öppen elinstallation på en vit takyta, med spår av sot eller smuts runt installationspunkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så branschstandard är att sätta utanpåliggande dosor i alla efterinstallationer?
 
Vill man inte ha den utanpåliggande för att man tycker att den är förfärligt ful, (bygger ca 10-15 mm mer än en infälld), så är det en enkel sak att ta upp ett hål och montera en infälld dosa. Sedan sätter man bara tillbaka den bit man sågade bort för att komma åt. lite spackel och färg så syns inga spår av arbetet. Tidsåtgång ca 30 min plus spackling och målning.
 
D
Spackling och målning är det ju inte tal om i detta fall. Jag har ett blottlagt råspontstake.

försöker förstå hur jag jag få dit en infälld takdosa utan att plocka ner råsponten.

jag tycker kontakten är ful, kroken är ful och den utanpåliggande delen är ful. Jag vet vad jag ska ha för armatur och den monteras snyggast med fast anslutning där anslutningen göms i taket.
 
D
Anslutningen i tänkt fall är tre stycken wago.
 
Tråkigt att du inte får "rätt" svar, då är det ju bara att göra som du tycker blir bra. Det är ju inga större problem för nästa "innevånare" att göra om ;)
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
D
Förstår att det kan framstå som om jag fiskar efter just ett ”rätt” svar. Jag tackar för all input.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.