Okej. Det blir en poolfråga till, men jag startar en ny tråd eftersom det gäller en annan teknik.
Om man lyckas komma över en hög rostfri plåt. Är det en dum idé att svetsa ihop det till en pool? Hur svårt är det?
 
Om du behöver fråga, så är det helt säkert alldeles för svårt för dig.
Kräver både erfarenhet och rätt utrustning.
 
  • Gilla
  • Haha
Harrison och 2 till
  • Laddar…
Har man en hög med plåt finns det säkert gott om spill att öva på.

"hur svårt kan det vara?", jag hade provat, återkom gärna med resultatet, jag skulle gärna vilja prova själv =)
 
  • Gilla
Jdel och 1 till
  • Laddar…
Excel
Att svetsa rostfritt är ganska lätt, kräver dock tigsvets. Låter som ett mardrömsprojekt eftersom det kommer ta lång tid och svetsa.
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
B
Annars är ju tanken på en rostfri pool klockren. Såg det i något grand designavsnitt och gillade den skarpt.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Låter ju utmärkt kul!

Problemet är väl att rostfritt är ganska dyrt och det är väl ingen som skänker bort det för skojs skull?

Titta lite på vedpool, så kan du få inspiration!

Vad är det för plåt föv?
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Rostfri pool är klart det bästa
Inte så jäkla dyrt men allt beror på mått
Går köpa in plåt till grossistpriser
Leta upp en gammal pensionär som kan svetsa
Hade gjort det själv men har tyvärr ingen plats på tomten
Skönt o slippa liner och även plattor som lossnar
 
  • Gilla
J.Hoffa och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Om du behöver fråga, så är det helt säkert alldeles för svårt för dig.
Kräver både erfarenhet och rätt utrustning.
Om det stämmer skulle ju ingen på detta forum klara något alls? Jag kan svetsa. jobbade med det i fem år, men jag har inte gjort något som en pool.
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har man en hög med plåt finns det säkert gott om spill att öva på.

"hur svårt kan det vara?", jag hade provat, återkom gärna med resultatet, jag skulle gärna vilja prova själv =)
Det borde ju funka om man vill ha en bra balja som håller sig?
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Det går att svetsa rostfritt med MMA och MIG också. Men det blir lätt rost i svetsarna.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Att svetsa rostfritt är ganska lätt, kräver dock tigsvets. Låter som ett mardrömsprojekt eftersom det kommer ta lång tid och svetsa.
Att något tar lång tid är inte synonymt med en mardröm. Det går att svetsa med både pinne och mig också. I alla fall 1.4404 som jag antar är bäst för detta ändamål eller?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Låter ju utmärkt kul!

Problemet är väl att rostfritt är ganska dyrt och det är väl ingen som skänker bort det för skojs skull?

Titta lite på vedpool, så kan du få inspiration!

Vad är det för plåt föv?
Ja, rostfritt är riktigt dyrt. Men å andra sidan är det dyrt att köpa ram och liner också.. Dessutom köps det in några hundra ton om året till jobbet, det brukar underlätta att få ett bra pris.. :)
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Jag har en rostfri spapool, men den är svetsad av ett proffs.
För mig att plåten 2,5mm syrafast gick på 25000:- för svetsningen betalade jag 10.
Min svetsades i en industri som just svetsar just rostfria tankar, då har man tillgång till bra svets, lyftverktyg och betningsvätska.

Hade inte gjort det själv.
 
  • Wow
Harrison
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det går att svetsa rostfritt med MMA och MIG också. Men det blir lätt rost i svetsarna.
Ja man måste ju ha rostfri tråd. Annars blir det väldigt obra..
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Rostfritt är ingen dum ide om man vet vad man gör och använder rätt sort.

Köpe-pooler i rf är dyrt, finns till privatpooler men är kanske vanligast i olika typer av rehabpooler.

Det ser ju också rätt speciellt ut men om man gillar looken så är det ju bara att köra på.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.