CAD-ritning av ladugård med två sammanlänkade blomlådor och en bänk i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CAD-ritning av två träblomlådor sammanlänkade med en bänk mot en röd ladugårdsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Vi ska bygga två blomlådor (sammanlänkade med en bänk) mot vår ladugård. Dessa kommer ha solljus hela dagen. Jag har varit inne på att så stockrosor där men nu undrar jag om det finns bättre alternativ? Vill ha höjd på (åtminstone en del av) växterna och de ska gärna vara ganska tåliga då jag inte har världens grönaste fingrar. Bilden är ritad i CAD.
 
Bra att du tänker ståndort. Stockros funkar. Angrips ofta av rost. Föredrar kalkrik jord. Sen kan de behöva uppbindning. Lite tjafsigt alltså, tycker jag. ;-)

Om du väljer torktåliga solälskande växter och gör jorden väldränerad finns mycket att välja på.
Du skrev inte zon, men perenner är inte zonrelevanta.
Stenkyndel, tuvrör (rakt högt gräs), anisört, stäppsalvior, blå bolltistel, silvermartron, skogsaster, kärleksört, kantnepeta, ulleternell, lammöron, bergormrot. Solhattar funkar också bara det inte blir snustorrt. Nävor finns många som funkar. Perovskia om du bor i låg zon. Lavendel funkar (är ju en buske egentligen).

Stil och smak avgör. Ta inte för många.
 
Tusen tack! Har nu tänkt om och kommer nog köra tuvrör, silvermartorn och lavendel med flocknäva längs framkanten. Hoppas att det inte blir för mycket för jag tror på färgkombinationen!

Bor i växtzon 4, precis vid en stor sjö så här blåser ganska kraftigt emellanåt.
 
Det kommer att bli toppen!
 
Vet inte om du är kvar här men jag chansar. Har rabatter på vardera sida om ytterdörren. Jag gillar inte dessa och vill byta ut murgrönan på något vis. Dels för att den klättrar på husväggen så man får gå och dra bort den hela tiden, men också för att vi har hjortar som äter upp den så den blir inte fin. Jag vill behålla träden vid trappan men i övrigt spelar det ingen roll.

Rabatten ligger i norr och vi bor som sagt i växtzon 4. Har du några tips på hur man kunde gjort det mindre dystert och mer inbjudande? Blomlådor har vi tänkt skaffa till fönstren.
 
Rödmålat trähus med vit dörr och fönstertrim, veranda på övre våning, grön gräsmatta och utsikt över en sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.