Hej,

Osäker på om jag hamnat rätt nu, men ger det ett försök:)

Har precis rivit ut det gamla trägolvet som låg i vår källare. Det har legat sedan huset byggdes 1965. Konstruktionen var träreglar direkt mot platta och sedan 34mm trägolv på detta. Mellan reglarna låg glasfiberisolering med sådan papp på.

Allt är snustorrt och inga tecken på fukt eller liknande. Anticimex har även gjort sina mätningar i konstruktionen tidigare.

Nu till fråga. Jag har rivit detta efterso jag vill ha golvvärme och annat golv. Min tanke är att lägga 30mm cellplast i botten, mot plattan sedan lägger jag vattenburen golvvärme på detta. Slangarna fästs i armeringsnät och sedan flytspacklar jag in hela klabbet.

Är detta en bra lösning? Eller missar jag något?

Vh,
 
Det är en bra lösning men låt inte spacklet sitta fast i väggarna utan lämna rörelsemån.
 
Tack för svar. Utveckla gärna detta med rörelsemån. Jag hade lite hopats att denna flytspackling skulle slå två flugor och täta alla sprickor osv i förebyggande syfte mot radon. Då jag allt eftersom tänkt göra lika i hela källaren.

men tror du det rör sig mycket?
 
Nej men den kommer krympa och lossna ändå sen.
 
Ok. Tack för svar.
Borde jag ha byggplast någondtan där emellan också?
Samt, primar jag på frigoliten?
 
Tack för svaren.
Hur gör jag lämpligast för att få till rörelsemånen mot väggen?
 
En remsa med masonit runt om, men då måste du ta bort den.då den är organisk. Eller något dött material som inte är tjockare än vad dina golvlister är.
 
Kör jag kanske byggplasten ovanpå flytspacklet sedan när jsg ska lägga parketten?

behöver jag prime’a frigoliten?
 
Ja du ska ha byggplast under golvet brukar det vara men läs läggningsinstruktionerna från golvtillverkaren.

Ingen primer på frigolit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.