Hej.

Någongång i aug 2019 bestämde vi oss för att installera bergvärme.
Vi tog in många offerter och valde en installatör som vi hade kontakt med sedan ett år tillbaka.
Han fyllde i papperna som vi skulle skicka till kommunen. Tyvärr så har förhållande mellan mig o tjejen spruckit. Jag tog tillbaka anmälan och informerade installatören om att det blir ingen installation då vi håller på separera oss.
Installatören var på mig ett antal gånger om när han ska börja jobbet då jag har gång på gång förklarat om att det blir ingen.
Idag får jag en faktura på 18.000 kr plus moms för besök och förberedelse samt köp av material. Jag blir galen!
Kan han göra så när jag ändå har informerat om situationen? ( 3 månader )
Kan förstå att han vill ha betalt för de små grejer han har gjort såsom att fylla i ansökan men inte f...n 18.000 för något som inte ens planerats för. Då all planering skulle påbörjas när tillståndet var färdigt.

Tar emot all tips.
Tack på förhand.
 
  • Wow
kest
  • Laddar…
Har ni ett avtal som brutits så har han rätt till ersättning för kostnader som uppstått. Inget avtal = ingen ersättning

Detta är väl egentligen en fråga för juridikdelen
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Avtal o avtal. Inget på skrivet iallafall. Det är muntligt överenskommelse skulle jag kunna säga.
 
Då är det bara att bestrida och bevisbördan ligger på den påtryckande parten

Har han motiverat varför just 18.000?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Då är det bara att bestrida och bevisbördan ligger på den påtryckande parten

Har han motiverat varför just 18.000?
Enligt fakturan:
Projektering för bergvärme: dimensionering, upprättande av handlingar för borrtillstånd och borrplan inköp av överenskommen värmepump och planering av jobb.
 
Dessutom så är fakturan daterat 11 mars och fick den idag i brevlåda.
 
Har han hunnit köp en pump så kan det bli svårt för dig att komma undan den kostnaden men det är ju i så fall din pump.
Låter som en väldigt billig pump dessutom.
 
M mlkjhr skrev:
Har han hunnit köp en pump så kan det bli svårt för dig att komma undan den kostnaden men det är ju i så fall din pump.
Låter som en väldigt billig pump dessutom.
Det var jag tänker på också. Enligt offerten så är kostnaden 150.000 kr dock för hela arbetet. O att en pump ska kosta under under 18 tusen låter orimligt. Dessutom varför köpa in ( trotts att det är de sjölva som tillverkar ) o vänta med att skicka faktura till 2 månader efter ?
 
Tar man bort ett "och" samt sätter dit "," så kan texten lika gärna tolkas som att han upprättat handlingar för inköp av pump.
Vad det nu skulle innebära i praktiken? En ifylld inköpsorder kanske.
 
M MagHam skrev:
Tar man bort ett "och" samt sätter dit "," så kan texten lika gärna tolkas som att han upprättat handlingar för inköp av pump.
Vad det nu skulle innebära i praktiken? En ifylld inköpsorder kanske.
M MagHam skrev:
Tar man bort ett "och" samt sätter dit "," så kan texten lika gärna tolkas som att han upprättat handlingar för inköp av pump.
Vad det nu skulle innebära i praktiken? En ifylld inköpsorder kanske.
 
  • Del av en fakturaspecifikation med text om projektarbete för bergvärme och inköp av värmepump, med viss text övermålad.
M MagHam skrev:
Tar man bort ett "och" samt sätter dit "," så kan texten lika gärna tolkas som att han upprättat handlingar för inköp av pump.
Vad det nu skulle innebära i praktiken? En ifylld inköpsorder kanske.
Så kan det ju vara, låter rimligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.