Hej.
Tycker det låter mycket.
De som försvarar kostnaden är troligen i branchen.
 
  • Haha
Franken.
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
[länk]
Tror jag ska säga till ägaren av fastigheten att alla hans badrum (30st lägenhet) är felaktigt utförda. Tror han blir glad att höra det.....

Frågan är om han kan ta det som sålt fel? Han köpte fastigheten förra året. Men så dålt är det inte då man ser det direkt om man kommer in i ett badrum
 
BirgitS
Det var tillåtet en gång i tiden att använda varmvattnet till handdukstorkar och golvvärme så det var antagligen enligt reglerna när det gjordes men totalrenoverar man ett badrum ska man byta system och det är ju vad denna tråd handlar om. Sen är det ju en riskbedömning för fastighetsägaren, kan hen stå ut med att en hyresgäst avlider därför att det är legionellabakterier i vattnet.
 
A
Jag har just tagit in offerter på ett 2,8 kvm badrum i centrala Sthlm, där hela badrummet redan är rivet. Offerterna ligger på mellan 170 000 - 294 000 kr efter ROT, så 126 000 efter ROT är nog ett ganska bra pris i Sthlm tyvärr! Det går ju att hitta billigare, men då kan det bli dyrt i slutändan (lärdom från tidigare renovering), så var nogrann att kolla upp firman innan du skriver kontrakt så att de har alla certifieringar, bra referenser och att de har en sund ekonomi.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
för de pengarna kan man köpa ett mindre hus här i kronoberg. och under min verksamma tid har jag aldrig lyckats komma upp i de summorna för ens ett jättebadrum. Dock vet jag att priserna i t.ex Växjö stigit kraftigt genom den monopolsituation som branschen själva genomfört. Men till vem skall den vanlige löntagaren vända sig med sina renoveringsbehov?
 
  • Gilla
Franken. och 1 till
  • Laddar…
Kolla upp möjligheten till att använda microcement så får du nytt ytskikt i modern stil. Är inte i branschen men bygger badrum själv, har en del begagnat material men nytt, hade då råd med dyrt golv, 1200 kr kvm. Rör i rör. 10kvm stort. Handdukstork med elpatron sommartid och vedpannan matar den på vintern. Har gjort allt själv och är uppe i 150 000 men då är det totalrenovering, nytt bjälklag, nytt avlopp, ny el osv. Hade rimligtvis kostat 350k på firma. 125 låter fullt rimligt för ditt badrum. Rekommenderar att göra om allt för man vet inte hur det ser ut bakom. Tror att man inte ska stirra sig blind på ytan, hade de varit 4 kvm skiljer inte så mkt i tid tror jag. Riva kan man göra själv, är lite kul ändå och är gratis motion. Sparar mkt pengar där på ett jobb som är skitenkelt. Men alla har vi olika förutsättningar för de. Stort lycka till med allt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Ett snack med föreningen är nog inte helt fel om vad som gäller och vad de godkänner.
Ha det gärna skriftligen med föreningen och att de godkänner hantverkaren och hans metod.
De finns de som fått göra om allt när föreningen dömt ut jobbet.
Det här är så stort ingrepp i fastigheten att föreningen har en hel del att säga till om.
Dessutom kanske man kan få goda råd av föreningen hur andra har gjort och betalat.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag läste offertdokumentet, är det någon annan som tycker att det känns orimligt mycket att man på 2 kvm golv och 17 kvm vägg lyckas riva så mycket att det det går åt inte mindre än 2 x 1 kubik + 4 x 1.7 kubik storsopsäckar (Big Bag)? Man räknar alltså med maximalt 8,8 kubikmeter rivningsskräp?
 
125.000 är fullt normalt och rimligt.
Tvärtom som många tror, så är inte mindre kvadrat samma sak som billigare pris.
Det enda som som i princip blir billigare är mängden material i klinker.
Däremot blir blir arbetstiden densamma som ett större. Mindre badrum betyder bökigare att jobba, svårare att komma åt, allt blir helt enkelt bökigare.
Ett litet badrum ska precis som alla andra badrum, rivas, tätskiktas om. Dra ny el (om det nu önskas nya placeringar osv, taksänkning med spottar etc etc), golvvärme osv.
Har gjort en hel del badrum så vet hur det känns att arbeta i trånga badrum och hur det påverkar kostnaden. Skulle säga du har fått en rimlig offert. Går säkert att hitta billigare.
Men det avgör juh du som sagt.
 
  • Gilla
Brainsplitter och 2 till
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Jag läste offertdokumentet, är det någon annan som tycker att det känns orimligt mycket att man på 2 kvm golv och 17 kvm vägg lyckas riva så mycket att det det går åt inte mindre än 2 x 1 kubik + 4 x 1.7 kubik storsopsäckar (Big Bag)? Man räknar alltså med maximalt 8,8 kubikmeter rivningsskräp?
Handlar inte om hur många det är i dem, utan vad du stoppar i dem. 6 säckar är helt normalt. Du står inte och lägger i det prydligt utan du jobbar effektivt och kastar ner det mesta så fort som möjligt. Timmpriset att jobba är betydligt dyrare än sopkostnaden.
 
Tycker det låter lite högt, men å andra sidan har jag sett att det kan skilja en hel del i pris beroende på företag.
Förstod jag det rätt att du ska ha korkade rör utanför (dvs synliga rör).
Är kakel/klinkers (material) inkluderat i priset?

Renoverade ganska nyligen badrummet (förstorade från 3 till 6 kvm).
RiR innanför väggar, inspektionslucka i annat rum...
Allt förutom dörr, kakel/klinkers o inventarier ingick i priset. För det ville företaget ha ca 100.000kr (efter rot).

Tycker alltså inte ditt pris är hutlöst (har förstått att storlek på badrum inte spelar så stor roll då jobbet blir nästan detsamma), men du skulle nog kunna få ner priset om du kollar med fler företag o även försöker förhandla priset...
 
ymmij12 ymmij12 skrev:
Då konstaterade jag precis att förra badrummet jag drog el i gjorde de svenska rörmokarna fel(nog 2veckor sedan). De kopplade in en handdukstork som gick på varmvattnet. Jag frågesatte varför de inte kopplade handdukstorken på element sidan (för de rören var där också 2cm brevid). Fick som svar att de ska kopplas likadant som man kopplar bort saker. Jag sa att jag tyckte det lät dumt, speciellt när element kopplingarna var brevid. Vaktmästaren var också där när jag frågesatte rörmokarna. Vaktmästaren sa till mig att de gör rätt annars hade de inte gjort så.
Sen har jag inte tänkt mer på det för än jag läste här.
Kan det ha varit en försäkringsskada du hade? Då har de sådana regler med att allt skall återställas på samma sätt.
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Jag läste offertdokumentet, är det någon annan som tycker att det känns orimligt mycket att man på 2 kvm golv och 17 kvm vägg lyckas riva så mycket att det det går åt inte mindre än 2 x 1 kubik + 4 x 1.7 kubik storsopsäckar (Big Bag)? Man räknar alltså med maximalt 8,8 kubikmeter rivningsskräp?
om du stoppar 1,7 kubik i en säck så lär du inte kunna flytta den. nej,antal säckar o kubik stämmer inte då du kan ha max 35-40 kg i var säck om du skall flytta den. men säcken skall trots det betalas oavsett hur mycket det är i den.
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Jag har sett badrum där man lagt in någon form av linoleum-plattor på väggar och golv, dessa bygger endast ca 4mm så då har man låtit golvbrunnen vara där den är. Kanske är ett alternativ?
Linoleum tål inte vatten!!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Föreningen här kräver att man byter elementet till en handdukstork med exakt samma värde på något (kommer inte ihåg vad det heter) och det är nog inte alltid så lätt. Däremot får man plugga elementet och ha en elektrisk handdukstork.
Radiatorerna tillhör Bostadsrättsföreningarna och de är väldigt strikta om att man tar bort dessa utan att ersätta med annan effektmässigt likvärdig värmekälla.

Alltså får man oftast inte ersätta dem med bara en handdukstork då en sådan ger betydligt mindre watt/kvm...
En ordentlig elektrisk golvvärme fick vi däremot klartecken på hos en kund där vi behövde ta bort en radiator för att kunna flytta dörren till en annan vägg.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.