1
Hej,

Jag kommer eventuellt att köpa ett radhus och behöver er hjälp. Har själv ingen koll och har aldrig bott i hus tidigare.

På visningen kände jag att det luktade fukt, så som det kan lukta i gamla fritidshus.

Det jag undrar är hur mycket jag bör räkna med att lägga ut i kostnader för att eventuellt byta golvregling. Det är ett renoveringsobjekt och har tänkt byta ut all golv i huset etc. Det är ca 140kvm på två plan det vill säga 70kvm per plan. Inväntar besiktningsrapport men är ganska säker på att den kommer att visa höga siffror på fukt utifrån lukten jag kände.

Det jag behöver hjälp med är:

- Är det möjligt att få bort fukt/mögellukt i huset? Eller finns det fall där det verkligen inte går att ta bort?

- Vad kan det kosta att ta bort spikarna som är under (som jag har förstått orsakar fuktlukten). Kommer behöver anlita en byggfirma till det.

- De har även haft flera husdjur och vad bör man tänka på om man till få bort djurlukten och eventuella spår av djur utöver nytt golv, ny målning, nya lister etc?

Uppskattar alla svar, (tanken är att köpa huset billigt och funderar på hur mycket en renovering kan komma att kosta om det är fuktskadat.)
 
Årtal? Platta på mark?
 
Ska du göra jobbet själv, eller betala någon för att göra det?
 
Kanske är dålig ventilation som är boven, har ni koll på det?
 
1
Huset byggdes 1970, nuvarande ägare har bott där i 15 år och inte gjort något arbete överhuvudtaget på huset.

Det är krypgrund, huset ligger inte direkt på marken.

Är själv inte kunnig inom området och kommer behöva anlita någon som gör jobbet. Oavsett om fuktlukten inte kommer från marken så känns det ändå som att vi kommer att behöva göra något arbete under huset då vi planerar att bo där länge och renovera helt invändigt känns tråkigt att riva ner en ny renovering för framtida fuktskador från krypgrunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.