Hej,
Jag undrar om någon här vet hur man får bort redan härdad linolja från tex ett golv? (Det rör sig om ett golv där någon hällt ut för mycket olja och sedan inte torkat bort överflödet som då bildat en klibbigt skikt..)

Ställde frågan under färg o måla men tänkte att man kanske får lite annorlunda svar här på byggnadsvård, eftersom de flesta här har stor erfarenhet av linolja ;-)

Min egen erfarenhet säger mig att det är väldigt svårt att få bort. Och för det mesta är det mekanisk borttagning som gäller, tex sickla eller slipa..
Detta är dock alldeles för jobbigt, varför andra metoder efterlyses!

mvh N
 
Stryka på tjockt med såpa, hålla fuktigt och sedan skrapa??? Bara ett förslag...
 
Du kan ta lacknafta och "massera" ut på golvet för att sedan torka upp överflödet. Nafta dunstar efter att du torkat upp överflödet. // Micke
 
Är rätt övertygad om att lacknafta inte tar oljan när den väl har oxiderat.. men jag skall prova det och även med såpan.
Jag fixade ett bord som en kompis hade oljat för mycket.. Jag provade lacknafta, aceton, förtunnning etc etc.. Men inget av detta löste oljan så jag fick helt enkelt sickla bort det...:(

Men tack ändå,

/ N
 
J
Testat balsamterpentin?
 
På min allmogebåt så är det bara sickla som hjälper för att få bort överflödig linolja när den väl härdat, men att värma den härdade linoljan med en varmluftspistol mjukar upp den och gör arbetet enklare.
 
Har testat balsamterpentin, lacknafta, såpa, etc -funkar inte. Verkar inte finnas nåt annat än värme o skrapning som biter på torkad olja.. men tack ändå!

mvh N
 
Linoljesåpa bör lösa upp det om det får stå ett tag, flera dagar, testa täcka över med en plastsäck så det inte torkar.
Brukar ta bort urgammal tvärhård färg med linoljesåpan, värt att testa.
 
.....spraya lite vatten, täck med plast. Löser allafall färg på beslag m.m.. Brunsåpan(den fasta) är basisk=ph 13, som lut ex. kaustik soda. Kaustik soda är dock läskigt att hålla på med brunsåpan är ofarlig.
Jag jobbar på Hus till hus i A-ås(fast man får säkert inte göra reklam här) vi har brunsåpa m.m.
Annars värmde jag bort nyligen men det var på metall.

Sickel är nog det bästa mekaniska verktyget om det inte är jättetjockt lager.

Lycka till, trist när det blir fel.
 
Väcker upp en gammal tråd genom att delge mina erfarenheter. Har några fönster som fått rejält med dropp/stänk med linolja av några målare. Har stört mig rejält på det men inte orkat ta tag i det förrän nu. Balsamterpentin funkar inte, inte heller lacknafta, stark linoljesåpa etc. Thinner däremot gör underverk. De tjockare stänken är lite svårare att få bort med bara en tyglapp dränkt i thinner, men skrapar jag lite på med en träbit och försöker igen försvinner de i ett nafs.

Ett högst ovetenskapligt test gav vid handen att aceton och cellulosaförtunning var minst lika bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Erikgson och 3 till
  • Laddar…
hajof70 hajof70 skrev:
Väcker upp en gammal tråd genom att delge mina erfarenheter. Har några fönster som fått rejält med dropp/stänk med linolja av några målare. Har stört mig rejält på det men inte orkat ta tag i det förrän nu. Balsamterpentin funkar inte, inte heller lacknafta, stark linoljesåpa etc. Thinner däremot gör underverk. De tjockare stänken är lite svårare att få bort med bara en tyglapp dränkt i thinner, men skrapar jag lite på med en träbit och försöker igen försvinner de i ett nafs.

Ett högst ovetenskapligt test gav vid handen att aceton och cellulosaförtunning var minst lika bra.
Thinner funkade toppen på intorkad kokt linolja som fått stå lite för länge på bänkskiva av svartek. Tack för tipsen.
Dränk in, sickla med stålspackel försiktigt, sen skursvampar, toapapper osv. Verkar göra susen.
Kommer aldrig igen låta linolja stå och pöla sig ...
 
  • Gilla
hajof70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.