Hej, jag ska riva en carport vid mitt eget hus. Måste jag ha en KA, kan jag inte vara de tsjälv. Det är några plankor och ett tak. Hittar inte vilka handlingar man ska skicka in, står inte i "guide för rivningslov". Kan någon hjälpa mig snälla?
 
  • Carport med ett tak och plankor intill ett hus, med en parkerad bil under taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det låter långsökt.
Kan du inte helt enkelt hoppa över att ange den uppgiften?
 
Men om man har bygglov så måst eman ha rivningslov har jag förstått?
 
Ja, rivningslov krävs om du ska riva något.

Har stadsbyggnadskontoret begärt att det ska finnas en KA på rivningen av din carport?
Då måste de ha missuppfattat något..
 
Har du gjort punkt 1 i guiden du länkar till?
Fråga byggnadsnämnden om du behöver rivningslov
För att få reda på om du kan behöva rivningslov för den åtgärd du planerar, kan du ta kontakt med byggnadsnämnden i kommunen eller en tjänsteman på den förvaltning som lyder under byggnadsnämnden. Anser de att du kan behöva ett rivningslov, kan du gå vidare och göra en ansökan. Nämnden ska ge dig vägledning och råd i rimlig omfattning
 
Tack :), har mejlat dem, de skickade vidare mig til stadsbyggnadskontoret.
 
Och de vidhåller att du ska ha rivningslov för din carport?
Låter inte rimligt.
Kan handläggaren du talade med ha missuppfattat vad det handlar om?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Och de vidhåller att du ska ha rivningslov för din carport?
Låter inte rimligt.
Kan handläggaren du talade med ha missuppfattat vad det handlar om?
Bor du inom eller utanför detaljplanelagt område? Inom DP krävs rivningslov och utom rivningsanmälan. Jag bedömer det inte vara en så stor åtgärd att KA krävs, det är skillnad om du ska riva en stor byggnad. Du kan behöva lämna in en rivningsplan som beskriver var du ska göra av materialet du river, te x trä ska återanvändas, plåttak till återvinning etc. I stora projekt är det viktigt att man redovisar var frys, wc, el mm ska ta vägen, men i ditt fall behöver rivningsplanen inte bli så avancerad.
 
Vart får jag tag på rivningsplan? Är det samma som kontrollplanen där man kan skriva hur man hanterar massorna?
 
Familjen_M Familjen_M skrev:
Vart får jag tag på rivningsplan? Är det samma som kontrollplanen där man kan skriva hur man hanterar massorna?
Ja, precis. Du kan sätta ihop en egen, kolla om du hittar exempel på nätet, eller hör med byggkontoret de har någon mall. Vill bara påpeka att det jag beskriver är hur det funkar i min kommun, din kommun kan ha andra rutiner kring rivningslov.
 
Tycker det där mer ser ut som ett skärmtak än en carport även om jag vet att det räknas som det.
Varför är det så viktigt att få ett eventuellt rivningslov? Ska det byggas något annat där?
 
Rivningsplan är i princip ett par A4 med vad rivningen avser, vilka kontrollpunkter du tänker dig samt var du gör av rivningsmassorna. Finns något farligt avfall? mm.

En KA borde absolut inte behövas för att riva det där! Möjligen om något nytt mer avancerat ska byggas
 
H Holmspel skrev:
Tycker det där mer ser ut som ett skärmtak än en carport även om jag vet att det räknas som det.
Varför är det så viktigt att få ett eventuellt rivningslov? Ska det byggas något annat där?
Jag håller med, men jag var förbi stadsbyggnadsexpeditionen och han sa att om det finns ett bygglov krävs ett rivningslov. Vi ska bygga en altan där istället (icke bygglovspliktig altan).
 
GoForIt GoForIt skrev:
Och de vidhåller att du ska ha rivningslov för din carport?
Låter inte rimligt.
Kan handläggaren du talade med ha missuppfattat vad det handlar om?
Har inte fått svar än, får se vad vad de säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.