...med risk för upprepning (publicerat under inredning också...)...

Vi ska bygga ut huset på platta, med golvvärme, och får ett stort, ljust vardagsrum. Nu kan vi inte bestämma oss om det ska vara trä, sten eller klinkersgolv. Igårkväll fick vi idén om att polera betonggolvet - men fråga är:

Går det?

...och är det snyggt? Hur gör man? :-/

Är detta en helt galen idé, berätta det för mig i sådana fall!
 
Det går.
Det kan bli jättesnyggt. Man kan få ytan så slät att man kan spegla sig i den.
Det är inget man gör själv. Man anlitar en stenslipare som kommer med en stor slipmaskin och kemikalier som gör betongytan hårdare.
 
Mitt företags nya huvudkontor har en hel del slipad betong i sin reception.
Ser rått och snyggt ut men inte riktigt min smak.
 
tack för svar, även om det var lite delade meningar...

Själv känner jag mig lite splittrad, kommer det att se industriellt ut, eller för formellt (offentlig lokal) eller blir det bara så snyggt som jag hoppas?
...och kostar det mycket?

Tips med bilder och beskrivning på hur det går till tas tacksamt emot!

 
Mitt företag flyttar ej in i de nya lokalerna förrän tidigast slutet på augusti men kan du hålla dig så länge så skall jag föröska ordna lite bilder.
 
KaMa - jag själv funderar på polerat betonggolv i hela bottenvåningen men får nog avstå pga kostnaden ... ursnyggt!
 
  • Gilla
SimonThn och 1 till
  • Laddar…
Vad jag vet, har också funderat på slipad betong, så kostar det runt 250-300 + moms att slipa/polera och ytbehandla. förutsätter minst 50 m2 i beställningen.

Blir det sen inte bra så sparar man till antingen klinker eller vad man nu vill ha på golvet.
Om ni tänker göra detta se till att det blir ordentligt med armering i golvet. Sprickor (i betongen) syns väldigt bra på slipade golv.
 
Vad roligt att det finns fler som tycker att det är snyggt.
Jag kollade i Hus & Hem - där det fanns bilder och beskrivning på betonggolv, men tycker att det verkar både besvärligare och dyrare än vad jag hade hoppats på.

Fördelen med betonggolvet är ju att det är lätt att lägga klinkers, sten eller parkett om vi nu tröttnar på betonggolvet. Men om det blir inte riktigt samma sak om det kostar mycket, och vi inte riktigt är säkra på om det passar med resten av huset. Dessutom tycker jag att golvet i Hus &Hem såg "poröst" ut, dvs det såg inte så jämt och slätt ut som jag tänkt mig det.

...vi gjuter grunden i oktober, så vi måste nog bestämma oss snart... svåra beslut!
 
yonna yonna skrev:
KaMa - jag själv funderar på polerat betonggolv i hela bottenvåningen men får nog avstå pga kostnaden ... ursnyggt!
Det här är ju en gammal tråd! Året efter mitt inlägg byggde jag mitt hus med rått betonggolv i hela bottenvåninge. Det blev ett glättat golv, inte polerat. Jag var ute efter en sidenmatt yta och inte en blank sådan. Nu, efter 12 år gillar jag det fortfarande men har lärt mig att inte slarva med skötseln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.