Hej,

Jag tänkte bygga ett skärmtag ~(3.5 x 4 m) med trädäck under i anslutning till ett förråd där det är lock-träpanel.
Vill höra med er om jag tänkt någorlunda rätt gällande konstruktionen.

Jag tänkte sätta 2 reglar 45x120 på väggen på förrådet, ett som taket delvis ska vila på, och en som trallen delvis är tänkt att vila på. För att stötta upp andra sidan av konstruktionen tänkte jag sätta ner 3 plintar (60?) med jämna mellanrum och sätta 95x95 stolpar i respektive. Jag tänkte fästa balkar (45x120) mellan stolparna och reglarna på väggen, som sedan taket och golvet får vila på.

Så till frågorna.
1. Är det för klent att använda 45x120 reglar till detta? Bör man köra på 45x145 istället?
2. Jag tänkte använda "half-joints" för att bygga upp rutnätet till golvet och taket, blir det tillräckligt starkt? Eller ska man bygga upp en ram först och sedan bara skruva fast tvär-reglar i?
3. Kan golvet vila på stolparna och balken som sitter i väggen, eller måste jag ha något annat (plattor på marken) som det ska vila på för att avlasta på?

Väldigt tacksam för svar!
Säg till om ni vill veta något mer som jag missat.

Mvh
Christian
 
Hej,
Ja, spontant så känns 45x120 som klent, förutsatt att jag uppfattar dina tankar rätt.
Bra hjälp med dimensionering kan du få på Träguiden

Vad menar du med "half-joints"?

Ska golvet vila enbart på stolparna, så går det ju åt kraftigare golvbjälkar. En fördel där med en extra bärlina och stöd av ex. en stenplatta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.