Vilken kvist- och spärrgrund rekommenderar ni? Målade en möbel med "Midun" från Byggmax en gång men den var ju fullständigt värdelös, kvistgenomslagen kom ändå i slutändan. Kanske bättre med kvistlack än dessa vitpigmenterade kvist- och spärrgrunderna?
 
Skippa kvistlack och spärrgrund. Låt träet synas igenom. Annars kan du lika gärna bygga i plåt ju.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Vilken kvist- och spärrgrund rekommenderar ni? Målade en möbel med "Midun" från Byggmax en gång men den var ju fullständigt värdelös, kvistgenomslagen kom ändå i slutändan. Kanske bättre med kvistlack än dessa vitpigmenterade kvist- och spärrgrunderna?
Kvistlack är oftast vanligt vitlim spätt med vatten och fördyrat deluxe.
 
  • Gilla
hakan.stridh och 1 till
  • Laddar…
Shellack fungerar bra som kvistlack
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Kvistlack är oftast vanligt vitlim spätt med vatten och fördyrat deluxe.
Har också läst det, kanske köper trälim och späder ut det då och täcker hela sängen så blir det nog bra. Även läst bra om Jotuns dyra kvist- och spärrgrund, är det också utspädd trälim egentligen?
 
M Cameltoe skrev:
Har också läst det, kanske köper trälim och späder ut det då och täcker hela sängen så blir det nog bra. Även läst bra om Jotuns dyra kvist- och spärrgrund, är det också utspädd trälim egentligen?
Nej, den består av epoxyharts vill jag minnas. (Kolla databladet på deras hemsida)
 
Om du är orolig över kemikalieexponering så skulle jag föreslå det bästa och mest naturliga valet vilket är shellack. Shellack är ett sekret som utsöndras av vissa insekter i sydostasien (tror jag). Dessa är sedan upplöst i helt vanlig etanol (sprit alltså). Luktar ju starkt av alkohol när man målar, men denna försvinner snabbt. Det sämsta med shellack är att det är ganska jobbigt att måla med men det ger det absolut bästa resultatet (även om trälim och vatten har fungerat för mig på takpanel i över 8år också).
 
V vectrex skrev:
Om du är orolig över kemikalieexponering så skulle jag föreslå det bästa och mest naturliga valet vilket är shellack. Shellack är ett sekret som utsöndras av vissa insekter i sydostasien (tror jag). Dessa är sedan upplöst i helt vanlig etanol (sprit alltså). Luktar ju starkt av alkohol när man målar, men denna försvinner snabbt. Det sämsta med shellack är att det är ganska jobbigt att måla med men det ger det absolut bästa resultatet (även om trälim och vatten har fungerat för mig på takpanel i över 8år också).
Stort tack för tipset. Varför är den jobbig att måla med? Hur mkt späder du ut limmet med?
 
M Cameltoe skrev:
Stort tack för tipset. Varför är den jobbig att måla med? Hur mkt späder du ut limmet med?
Shellack har en tendens att torka väldigt snabbt men ändå droppar den lätt.

Svårt att säga hur mycket limmet ska spädas ut. Ganska lite men tills det får en lagom konsistens att måla med.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Slut på snickerispackel, har väggspackel hemma. Funkar det på trä? För att fylla igen typ hål vid kvistar och andra ojämnheter på trät?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Kvistlack är oftast vanligt vitlim spätt med vatten och fördyrat deluxe.
Biltemas kvistlack är inte vattenlösligt (märkte jag när jag försökte tvätta penseln i vatten...) så just det är nog inte bara trälim.
 
Nu är jag kanske lite sent på det angånde kvistlacken men kan ju nämna mina erfarenheter av shellack.
Jag använde denna kvistlack gjord på shellack:
https://ottossonfarg.com/product/schellacklosning-kvistlack/
och tyckte den fungerade väldigt bra. Jag kan tänka mig att det är lite jobbigt att hantera den i t.ex. ett tak eftersom det är en spritlösning och som sådan väldigt tunnflytande. När jag använde den på mina liggande lådfronter så tyckte jag inte det var några större problem.

Det finns lite bilder och mer information i denna tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ladfronter-kvistlack-och-putsning.210355/
 
Målade med utspädd trälim nyss, Bostiks trälim för inomhusbruk. Tycker trälimmet luktar betydligt mer än kvistspärr/-lack, undrar därför, är det verkligen samma/likvärdigt innehåll?
 
M Cameltoe skrev:
Målade med utspädd trälim nyss, Bostiks trälim för inomhusbruk. Tycker trälimmet luktar betydligt mer än kvistspärr/-lack, undrar därför, är det verkligen samma/likvärdigt innehåll?
Det beror säkert på vilket lim och vilken -lack du jämför. Det jag tidigare köpt på Flügger var samma som vanligt trälim o vatten, luktade lika med.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Det beror säkert på vilket lim och vilken -lack du jämför. Det jag tidigare köpt på Flügger var samma som vanligt trälim o vatten, luktade lika med.
Står bara polyvinylacetat på Bostiks innehållsförteckning men kollar jag andra trådar verkar det vara just detta ämne som de späder ut och spärrmålar med :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.