Så vi väger just nu mellan att köpa befintligt hus eller köpa tomt och bygga nytt. Vi behöver 4 sovrum + 1 arbetsrum. Saker som golvvärme, isolerade innerväggar, högre standard etc är trevligt, men inget måste för oss. Troligtvis kommer byggarean vara begränsad så mest realistiskt är 2-plans eller möjligen 1,5plans.

Vi har tittat på Villa Huskvarna från Smålandsvillan som har det vi behöver och till ett överkomligt pris med totalentreprenad. Vilka övriga tillverkare ska man bemöda sig med? Tyvärr är det många gånger svårt att bilda sig en uppfattning om vilka priser dom har, då dessa sällan skrivs ut. Sen kan det vara svårt som lekman att inse vad som ingår i dom olika offerterna.
 
Hej!
Med låga priser tror jag du ska söka hos Smålandsvillan, Hjältevadshus, Anebyhus serien ekonomen även kanske lb-hus med serien optimal.
Vi har kikat länge och vart på många möten osv men hur lågt än priser är hos diverse företag så drar det ändå oftast iväg för att allt är tillval sen i slutändan.
Jag har en del prislistor mm som det är nått annat hus så skriv så kan jag kolla om jag har.

Mvh
 
Älvsbyhus har en-och enhalvplanare.
 
Tackar för svaren! Några har vi strukit:

- Älvsbyhus, min fru går inte med på att bygga ett vanligt 1,5 plans med den klassiska taklutningen :)
- Hjältevadshus, dom har gått massa minus när vi haft högkonjunktur. Vi vågar inte chansa när Corona nu förmodligen hjälper till att vända till en lågkonjunktur. Klarar bolaget det?

De vi undersöker nu är Myresjöhus, Anebyhus, LB-hus.
 
Man kan få förhöjt väggliv på Älvsbyhus
 
  • Gilla
Durre
  • Laddar…
Durre Durre skrev:
Tackar för svaren! Några har vi strukit:

- Älvsbyhus, min fru går inte med på att bygga ett vanligt 1,5 plans med den klassiska taklutningen :)
- Hjältevadshus, dom har gått massa minus när vi haft högkonjunktur. Vi vågar inte chansa när Corona nu förmodligen hjälper till att vända till en lågkonjunktur. Klarar bolaget det?

De vi undersöker nu är Myresjöhus, Anebyhus, LB-hus.
Vi kommer mest sannolikt att bygga med Hjältevadshus, vi älskar den rymd man får i 1,5plans husen med förhöjt väggliv. Deras "system" att bygga med en limträbalk i mitten öppnar upp riktigt fint. hjältevadshus har också nån premium deluxe kampanj vilket gjorde att dom tillval vi valt vart mycket billigare.
Vi får ett betydligt billigare hus om vi väljer tex Smålandsvillan eller Anebyhus ekonomen serien men i stället inte riktigt det hus vi vill ha.
Jag har LB-hus prislista på tillvalskatalogen som dom inte gärna delar ut om du vill ta del av den?

Mvh
 
  • Gilla
Durre
  • Laddar…
H Henric H skrev:
Vi kommer mest sannolikt att bygga med Hjältevadshus, vi älskar den rymd man får i 1,5plans husen med förhöjt väggliv. Deras "system" att bygga med en limträbalk i mitten öppnar upp riktigt fint. hjältevadshus har också nån premium deluxe kampanj vilket gjorde att dom tillval vi valt vart mycket billigare.
Vi får ett betydligt billigare hus om vi väljer tex Smålandsvillan eller Anebyhus ekonomen serien men i stället inte riktigt det hus vi vill ha.
Jag har LB-hus prislista på tillvalskatalogen som dom inte gärna delar ut om du vill ta del av den?

Mvh
H Henric H skrev:
Vi kommer mest sannolikt att bygga med Hjältevadshus, vi älskar den rymd man får i 1,5plans husen med förhöjt väggliv. Deras "system" att bygga med en limträbalk i mitten öppnar upp riktigt fint. hjältevadshus har också nån premium deluxe kampanj vilket gjorde att dom tillval vi valt vart mycket billigare.
Vi får ett betydligt billigare hus om vi väljer tex Smålandsvillan eller Anebyhus ekonomen serien men i stället inte riktigt det hus vi vill ha.
Jag har LB-hus prislista på tillvalskatalogen som dom inte gärna delar ut om du vill ta del av den?

Mvh
Håller med. Hjältevads entré och kök med den där gigantiska köksön är riktigt snygg! Tack för prislistan!
 
Durre Durre skrev:
Håller med. Hjältevads entré och kök med den där gigantiska köksön är riktigt snygg! Tack för prislistan!
Titta på Fiskarheden också, kräver nog mer från dig som kund dock, tror inte de har totalentreprenad. Hade jag byggt igen hade jag tittat mer på dem. (Byggde med SMV ett Kalmar). Är dock väldigt nöjda med detta.

Finns en del saker vi nog hade gjort annorlunda om vi gjort om resan, exvis köpt alla vitvaror själv (köpte bara DM/TM/TT). Spis, micro och ugn är vi sådär nöjda med. Sedan möjligtvis valt en egen leverantör av trappen, lite tråkigt med en Furu trapp (blir lätt märken).
Men allt detta hade krävt mer tid.
 
Shakula Shakula skrev:
Titta på Fiskarheden också, kräver nog mer från dig som kund dock, tror inte de har totalentreprenad. Hade jag byggt igen hade jag tittat mer på dem. (Byggde med SMV ett Kalmar). Är dock väldigt nöjda med detta.

Finns en del saker vi nog hade gjort annorlunda om vi gjort om resan, exvis köpt alla vitvaror själv (köpte bara DM/TM/TT). Spis, micro och ugn är vi sådär nöjda med. Sedan möjligtvis valt en egen leverantör av trappen, lite tråkigt med en Furu trapp (blir lätt märken).
Men allt detta hade krävt mer tid.
Fiskarheden har vi varit intresserade av. Dom har dock inte svarat på mail och när vi skulle besöka deras visningshus vid Arlanda var det huset låst. Så tyvärr fick vi stryka dom. Synd för husen ser fina ut.
 
Durre Durre skrev:
Fiskarheden har vi varit intresserade av. Dom har dock inte svarat på mail och när vi skulle besöka deras visningshus vid Arlanda var det huset låst. Så tyvärr fick vi stryka dom. Synd för husen ser fina ut.
Det låter konstigt att stryka någon för att som inte svarar på mailen.
Prova ring.
 
L Låset skrev:
Det låter konstigt att stryka någon för att som inte svarar på mailen.
Prova ring.
Dom svarar inte på mailen och var enda hustillverkare på Arlandas nybygge under "stora visningshelgen" som hade låst sitt hus. Man kan se det såhär. Om man måste jaga dom INNAN man skrivit kontrakt, hur svårt kommer det då vara att få kontakt när dom fått kontraktet. Då kan vi lika gärna prata med dom som anstränger sig istället.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
H Henric H skrev:
Jag har LB-hus prislista på tillvalskatalogen som dom inte gärna delar ut om du vill ta del av den?

Mvh
Vi tar gärna del av den om du kanske kan maila den? Har kikat lite på LB, Varbergshus, Hjältevad och Anebyhus.
 
Durre Durre skrev:
Fiskarheden har vi varit intresserade av. Dom har dock inte svarat på mail och när vi skulle besöka deras visningshus vid Arlanda var det huset låst. Så tyvärr fick vi stryka dom. Synd för husen ser fina ut.
Chockerande att öppettiderna ändrades under Corona-tiden...Tur att det fanns en reception, med receptionist. Vi frågade och fick komma in hos fiskarhedenvillan.
 
vikthoe vikthoe skrev:
Chockerande att öppettiderna ändrades under Corona-tiden...Tur att det fanns en reception, med receptionist. Vi frågade och fick komma in hos fiskarhedenvillan.
Vi frågade receptionisten och fick till svar att hon skulle prata med dom igen om att ha huset upplåst. Så, varsågod !
 
Durre Durre skrev:
Vi frågade receptionisten och fick till svar att hon skulle prata med dom igen om att ha huset upplåst. Så, varsågod !
Då fick vi komma in iaf :D tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.