Hej!

Vi har en avloppsbrunn nere i källaren som aldrig används men den luktar riktigt illa. När man tittar ner i den så är den helt torr, men man känner tydligt hur det drar från den och hur det kommer en illaluktande stank. Hur blir man av med lukten? Vi har enskild brunn och den tömdes för en månad sen. Torr avloppsbrunn i källare med tillhörande rostig lock vid sidan, synliga tecken på att den inte använts på länge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Torrlagd avloppsbrunn i källare med synliga avlagringar och mindre skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snälla hjälp mig!
 
Fyll vatten i den. Vattenlåset är uttorkat.
 
  • Gilla
slacker och 1 till
  • Laddar…
Brunnen måste vara fylld med vatten för att det ska sluta lukta. Brunnen har ett inbyggt vattenlås som gör att vattnet håller lukten borta.

Den där brunnen ser dock inte så fräsch ut så om du häller i vatten och det försvinner på nån dag har du en läcka i brunnen och då måste den bytas..

Om brunnen håller tätt kan man köpa och hälla i en skvätt dunststopp som hindrar vattnet från att dunsta.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Som föregående skribent säger - Fyll det med vatten, rensa gärna lite först, trist med den där skiten ned i ett enskilt avlopp. Det är vattnet som håller luften/lukten borta, används vattenlåset inte så ofta och ni inte vill fylla på med vatten hem tiden så finns det produkter som tex AntiDunst. I själva verket en olja som lägger sig på vattennivån och förhindrar att den dunstar. Ryktet säger att barnolja, matolja fyller samma syfte.
 
M mikaelthe skrev:
Fyll vatten i den. Vattenlåset är uttorkat.
Z zzoink skrev:
Brunnen måste vara fylld med vatten för att det ska sluta lukta. Brunnen har ett inbyggt vattenlås som gör att vattnet håller lukten borta.

Den där brunnen ser dock inte så fräsch ut så om du häller i vatten och det försvinner på nån dag har du en läcka i brunnen och då måste den bytas..

Om brunnen håller tätt kan man köpa och hälla i en skvätt dunststopp som hindrar vattnet från att dunsta.
slacker slacker skrev:
Som föregående skribent säger - Fyll det med vatten, rensa gärna lite först, trist med den där skiten ned i ett enskilt avlopp. Det är vattnet som håller luften/lukten borta, används vattenlåset inte så ofta och ni inte vill fylla på med vatten hem tiden så finns det produkter som tex AntiDunst. I själva verket en olja som lägger sig på vattennivån och förhindrar att den dunstar. Ryktet säger att barnolja, matolja fyller samma syfte.
Fasen vad glad man blir av såna hjältar som ni! Nu luktar det inget och brunnen är putsad så gott det går. Tusen tack, guld värt!

När jag ändå har er på tråden, har ni någon gissning på varför det luktar avlopp på en av våra toaletter oavsett hur mycket man gör rent både toalett och handfat?
 
Troligtvis är det någon packning runt avloppsrören som inte håller tätt. Antingen vid toaletten eller handfatet, såvida du inte har en golvbrunn som har torkat ut. ;)
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Samma där, kolla om det är med avloppsbrunnen. Eller om det sitter nån avluftning till avloppet som har hängt sig.
 
Kan vara tätningen där toastolen sticker ner eller tätningen där handfatet ansluter (in i väggen eller ner i golvet)
Smörjer man inte så kan man trycka väck tätningen när man monterar dit sakerna.
Prova att lukta och känna om det drar någonstans i från
 
Jag gör det ingen - Håller med övriga skribenter med troliga lösningar!

Osannolikt men det kan även sitta någon avluftning till avloppet i utrymmet - Leta efter en "svampliknande" lösning som sitter på avloppsledningen, troligen uppe under tak eller under handfat. Dom kan kärva och ett byte är lösningen. Dom släpper in luft i systemet när man tex spolar i toan för att förhindra att samtliga vattenlås töms.

Har ni samma typ av gjutjärnsbrunnar på toaletten kan även den lilla proppen vara en bandit. Den är avsedd för spolning och läckage/avsaknad på den kan göra att avloppslukt sprider sig.
Gammal gjutjärnsbrunn med avlagringar och misstänkt avluftningspropp markerad i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Troligtvis är det någon packning runt avloppsrören som inte håller tätt. Antingen vid toaletten eller handfatet, såvida du inte har en golvbrunn som har torkat ut. ;)
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Samma där, kolla om det är med avloppsbrunnen. Eller om det sitter nån avluftning till avloppet som har hängt sig.
A Argastesnickaren skrev:
Kan vara tätningen där toastolen sticker ner eller tätningen där handfatet ansluter (in i väggen eller ner i golvet)
Smörjer man inte så kan man trycka väck tätningen när man monterar dit sakerna.
Prova att lukta och känna om det drar någonstans i från
slacker slacker skrev:
Jag gör det ingen - Håller med övriga skribenter med troliga lösningar!

Osannolikt men det kan även sitta någon avluftning till avloppet i utrymmet - Leta efter en "svampliknande" lösning som sitter på avloppsledningen, troligen uppe under tak eller under handfat. Dom kan kärva och ett byte är lösningen. Dom släpper in luft i systemet när man tex spolar i toan för att förhindra att samtliga vattenlås töms.

Har ni samma typ av gjutjärnsbrunnar på toaletten kan även den lilla proppen vara en bandit. Den är avsedd för spolning och läckage/avsaknad på den kan göra att avloppslukt sprider sig.
[bild]
Jättetack för er hjälp! Ni är guld. Verkar som det kanske är packningen vid toalettstolen..

För att återgå till golvbrunnen i källaren, om vattnet dunstar på någon dag, behöver själva golvbrunnen bytas då? Verkar som vattennivån sakta sjunker :thinking:
 
Dunstar det på någon dag skulle jag vara lite orolig. Borde iaf hålla någon vecka, så länge det håller sig över kanten som är på sidan med proppen så är allt ok och ingen lukt borde kunna komma ut.
Kika efter sprickor och nått som skulle kunna vara ett hål.
Det går visst att ”relina” en brunn men ingen aning om resultat eller hur bra det blir. Dvs dom klar in brunnen och en bit av avloppsledning med plast.
Själv skulle jag nog byta ut den men som med allt så vet man aldrig - Börjar man riva och dra i det kanske problemen eskalerar med att hela stammen är undermålig - Är det som hemma hos mig så anslöt alla gjutjärnsbrunnar till betongrör under golv - Ett skitjobb men idag har jag helt nya brunnar och helt nya avloppstammar i hela huset, en ganska skön känsla.
bara att hyra/köpa en bilmaskin och sätta igång, alla husägare behöver en - Jag har 5 stycken... ;)
Används inte brunnen och inga behov finns för brunnen så skulle man kunna gjuta igen den för ett framtida byte - När ni bestämmer er för att renovera helt enkelt, radikalt beslut men ett alternativ.

Håll koll på nivån ett tag till... dela med dig av bilder så får du nog hjälp här på forat!
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Dunstar det på någon dag skulle jag vara lite orolig. Borde iaf hålla någon vecka, så länge det håller sig över kanten som är på sidan med proppen så är allt ok och ingen lukt borde kunna komma ut.
Kika efter sprickor och nått som skulle kunna vara ett hål.
Det går visst att ”relina” en brunn men ingen aning om resultat eller hur bra det blir. Dvs dom klar in brunnen och en bit av avloppsledning med plast.
Själv skulle jag nog byta ut den men som med allt så vet man aldrig - Börjar man riva och dra i det kanske problemen eskalerar med att hela stammen är undermålig - Är det som hemma hos mig så anslöt alla gjutjärnsbrunnar till betongrör under golv - Ett skitjobb men idag har jag helt nya brunnar och helt nya avloppstammar i hela huset, en ganska skön känsla.
bara att hyra/köpa en bilmaskin och sätta igång, alla husägare behöver en - Jag har 5 stycken... ;)
Används inte brunnen och inga behov finns för brunnen så skulle man kunna gjuta igen den för ett framtida byte - När ni bestämmer er för att renovera helt enkelt, radikalt beslut men ett alternativ.

Håll koll på nivån ett tag till... dela med dig av bilder så får du nog hjälp här på forat!
Stort tack för dina utförliga svar! Verkligen tacksam för din hjälp :D(y)
Jag ska hålla koll på vattennivån och även slå en kik efter sprickor etc. I annat fall lär min nästa fråga bli hur jag bilar upp golvet.. Men vi håller tummarna att det inte kommer behövas. Förra ägaren var snickare men inte den mest omhändertagande husägaren jag stött på. Många oklarheter lite här och var. Tror dessutom de bytte stora delar av avloppsrören för några år sen.
Jag återkommer med statusuppdatering.. Stort tack än en gång!
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.