Hej

På en befintlig inglasad altan sedan 15-20 år tillbaka, funderar vi på att bygga in det helt och göra en entré mm. Alltså isolera och ta bort plasttak till plåt. Det är ett litet fritidshus byggt 1946, helt ute på vischan, inga grannar. Behövs bygglov då eller kallas det tillbyggnad även om vi inte ändrat storleken på det? Vad måste jag göra för att registera boytan som blir större?
 
N
Mpna Mpna skrev:
Hej
Behövs bygglov då eller kallas det tillbyggnad även om vi inte ändrat storleken på det? Vad måste jag göra för att registera boytan som blir större?
Ja det behövs bygglov för ändrad användning av byggnad.

Är ert oisolerade uterum olovligt byggt så gäller 10 års preskriptionstid. Skulle det vara på det viset så finns domstolsbeslut på att man får nyttja men inte förändra. För att utforska om det är olovligt byggt måste ni be om de handlingar kommunen har på er fastighet. Det gör ni genom att skicka ett mail och fråga hur man gör detta smidigast på Er kommun. På en del kommuner får man hämta dem själv på plats, på andra skickas de ut till er digitalt, ofta kan man begära ut allt material som finns på er fastighet för en kostnad av ett eller två hundralappar som levereras på USB sticka eller CD rom.

a) Finns ritningar och de stämmer och ni bor i detaljplanerat område så skall ni ansöka om ändrad användning vilket är ett bygglovärende. Sannolikheten är stor att ni inte bor i detaljplanerat område.

b) Bor ni utanför detaljplanerat område är det möjligt att de begär in ritningar på er tillbyggnad ( skiss ) för att titta på det och sedan ge er ett muntligt godkännande och ni får era handlingarna tillbaka oftast utan avgift.

c) Finns det ingenting på er fastighet, fråga dem vad de begär.

Något mer jag kan hjälpa er med ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.