Skall bygga en pergola a 4.5 X 5.5 meter, som med ena kortsidan sitter fast i det befintliga huset och den andra kortsidan kommer att ha 2 stolpar i varje hörn. Varje långsida kommer att ha varsin stolpe på mitten.

Bärlinorna kommer att bestå av 45X145 alt 45X195. (Har inte bestämt mig än).

Det kommer att bli som en låda, utan överstick på sidorna. Men frågan är vilken dimension bör jag välja om avståndet mellan långsidorna är ca 4.5 meter. Vill ju ha ribbor/virke som inte böjer sig på mitten efter ett tag.
Det kommer inte att bli något tak. Funkar 34X145 eller 45X145?
CC måttet har jag heller inte bestämt då det beror lite på vilket mått som överliggarna kommer att ha.
Någon som vet?
Tacksam för svar
 
Hej,
En viss nivå (som inte stör ögat) av nedböjning får man nog acceptera med hänsyn till spännvidden, för att undvika att det ser klumpigt ut. 145mm bör fungera för det. Fördelen med 45 mm är att du kan välja konstruktionsklassat virke med bättre bärighet.
Har du övervägt att lägga någon stödregel på mitten?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Hej,
En viss nivå (som inte stör ögat) av nedböjning får man nog acceptera med hänsyn till spännvidden, för att undvika att det ser klumpigt ut. 145mm bör fungera för det. Fördelen med 45 mm är att du kan välja konstruktionsklassat virke med bättre bärighet.
Har du övervägt att lägga någon stödregel på mitten?
Hej och tack för ditt svar! Du tror att ändå 38 räcker?
 
38?
Menade du 34? som i 34x145?
Ja, det är inte så stor skillnad i nedböjning om du jämför samma klassning. Fördelen med 45 mm tjocklek är att den går att få i högre klassning (C24)
 
Vi planerar något liknande, dvs pergola utan utstick i tre kvadratiska sektioner. För att få det så symmetriskt som möjligt ut tänkte jag använda limträ 115x115mm till både pelare och överliggare. Dock blir spännvidden bara ~3m per sektion vilket är något mindre än för dig.

Tänk på hur du ska fästa överliggarna också så du slipper sätta fula spikplåtar på sidorna! Jag kommer skruva dem uppifrån så inga skruvar blir synliga.
 
  • Gilla
Rolferts123
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
38?
Menade du 34? som i 34x145?
Ja, det är inte så stor skillnad i nedböjning om du jämför samma klassning. Fördelen med 45 mm tjocklek är att den går att få i högre klassning (C24)
Skönt att prata med någon som vet. Just..menade 34. Men super..tack, då skall jag kolla vidare på det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.