Hej,
flyttade för 6 mån in i ett hus byggt 72. Har renoverat stora delar av BV men har kvar att byta tak i några rum.
Jag har börjat dra en stam för tilluft mellan våningsplanen, detta då vi har byggt om planlösningen och bl.a. byggt ett sovrum där det tidigare var ett badrum. Huset har fn självdrag med paxfläkt i badrum uppe.

Totalt är det 164 m2 + 28 m2 garage.
1.5 plans hus med varm kattvind, åtkomlig inifrån. Övervåningen är öppnad upp till nock.

Det känns som det blir ytterst få frånluftsventiler i förhållande till tilluft. Samt att jag är rädd att det blir för stor yta att täcka med en ventil i vardagsrummet.

Grön = tilluft
Turkos = tilluft från stam på ÖV genom innertak till BV.
Röd = frånluft

Aggregated är planerat att vägghängas i tvättstuga. Därifrån kan tilluft dras till förrådet samt frånluft från tvättstuga.

Har tänkt mig ett Östbergs Heru 160 för att ha viss överkapacitet om vi bygger till ovanpå garaget, samt att jag gärna har grova kanaler för att minska hastigheten på luften = lägre ljud.

Spisen är direktkopplad ut genom taket.

Bör jag ha fler frånluft och i så fall var?
Bör jag ha något fler tilluft i vardagsrum/köksdelen/hallen?

Mvh. Anders
 
  • Ritning över våning med markerade planer för ventilationssystem; gröna linjer visar tilluft, blåa linjer tilluft från stam, röd frånluft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning över hus med markerade ventilationssystem; grönt för tilluft, rött för frånluft, turkos för tilluft via stam.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av hus med markerade till- och frånluftsstammar i grönt, turkos och rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A andersal skrev:
Hej,
flyttade för 6 mån in i ett hus byggt 72. Har renoverat stora delar av BV men har kvar att byta tak i några rum.
Jag har börjat dra en stam för tilluft mellan våningsplanen, detta då vi har byggt om planlösningen och bl.a. byggt ett sovrum där det tidigare var ett badrum. Huset har fn självdrag med paxfläkt i badrum uppe.

Totalt är det 164 m2 + 28 m2 garage.
1.5 plans hus med varm kattvind, åtkomlig inifrån. Övervåningen är öppnad upp till nock.

Det känns som det blir ytterst få frånluftsventiler i förhållande till tilluft. Samt att jag är rädd att det blir för stor yta att täcka med en ventil i vardagsrummet.

Grön = tilluft
Turkos = tilluft från stam på ÖV genom innertak till BV.
Röd = frånluft

Aggregated är planerat att vägghängas i tvättstuga. Därifrån kan tilluft dras till förrådet samt frånluft från tvättstuga.

Har tänkt mig ett Östbergs Heru 160 för att ha viss överkapacitet om vi bygger till ovanpå garaget, samt att jag gärna har grova kanaler för att minska hastigheten på luften = lägre ljud.

Spisen är direktkopplad ut genom taket.

Bör jag ha fler frånluft och i så fall var?
Bör jag ha något fler tilluft i vardagsrum/köksdelen/hallen?

Mvh. Anders
Jag tänker följande:

  • Komplettera med ett frånluftsdon i köksdelen på nedervåningen samt ett frånluftsdon i KLK på övervåning.
  • Komplettera med ett ytterligare tilluftsdon i vardagsrumsdelen i höjd med hallen som går mot ytterdörren.
  • Vad är det för typ av förråd som är bredvid tvättstugan, vad kommer att vara i det?
  • Luftmässigt tänker jag frånluft i l/s: Badrum (15), WC (15), Kök (10), Tvättstuga (12), Klk (3)
  • Balanseras mot tilluft i l/s: Sovrum (8 per sovrum), Allrum ÖV (10), Förråd bredvid tvättstuga (3), Vardagsrum BV (18)
 
  • Gilla
andersal
  • Laddar…
Kom ihåg att kolla om kommunen kräver bygganmälan, det gjorde vår i Nacka. Då behövs även en enkel kontrollplan som ni får skriva på själva samt en inmätning med protokoll från behörig firma.
 
  • Gilla
andersal
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kom ihåg att kolla om kommunen kräver bygganmälan, det gjorde vår i Nacka. Då behövs även en enkel kontrollplan som ni får skriva på själva samt en inmätning med protokoll från behörig firma.
Tacka vetja icke detaljplanerat område ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.