Intressant och så med vilka råvaror folk tycker är rimliga, men där är vi nog ganska lika, det som håller över tid utan att bli dåligt.
Även relevant vad man tänker sig laga för mat med det. Klart man kan äta pasta och krossade tomater som det är bara, men jag tänker att om man bara blir hemmavarande i två veckor under en coronasmitta är det ju trevligt om man kan äta något gott också.
Så, vad finns det för bra recept man kan laga med bara långvariga råvaror och/eller enkla förhållanden?
 
M
Jag tror inte speciellt många kan laga nån gourmemiddag med det man har i lådorna i förrådet. Men har man basvarorna hemma så är det väl ganska lätt att få till något med det man har i kylskåpet som tillbehör. Eller så kan man svänga inom macken eller liknande och köpa en skvätt grädde eller det som fattas.
 
Frys in grädde o mjölk så har man till gratäng o såser
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Om perspektivet inte är längre än två veckor och man under tiden väntar sig att ha el som vanligt är det väl inte så stora begränsningar. Det är väl i stort sett bara färska grönsaker som kan bli problem. Kål håller längre än sallat. Man kan göra sallad på kål och rivna äpplen eller morötter. Det går att till viss del ersätta sallad med gröna ärter eller gröna bönor. Kött går bra att frysa. Korv och bacon håller utan problem den tiden. Vill man gärna ha tillgång till mjölk och grädde så kan det också frysas.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om perspektivet inte är längre än två veckor och man under tiden väntar sig att ha el som vanligt är det väl inte så stora begränsningar. Det är väl i stort sett bara färska grönsaker som kan bli problem. Kål håller längre än sallat. Man kan göra sallad på kål och rivna äpplen eller morötter. Det går att till viss del ersätta sallad med gröna ärter eller gröna bönor. Kött går bra att frysa. Korv och bacon håller utan problem den tiden. Vill man gärna ha tillgång till mjölk och grädde så kan det också frysas.
Nuförtiden finns många färskvaror (tex mjölk) med lång hållbarhet, visserligen i oöppnad förpackning men ändå. Kryddor har man väl hemma så man behöver inte äta smaklöst bara för att man befinner sig i karantän. Vi har bunkrat upp med pasta och pesto, ris, kikärtor mm i skafferiet och i kyl och frys har vi, förutom matrester, även falukorv och mamma Scans köttbullar, då mina 2 äldsta hellre svälter ihjäl än äter kikärtor till middag. :crysmile:
 
Fairlane
Tänk positivt. Är man hemma så har man mer tid till exempelvis långkok. Kött och fisk går bra att frysa och många grönsaker också. Ägg håller länge, och samma med bacon etc. Rotfrukter håller lätt 2 veckor och mer därtill.

Man kan utan problem äta annat än pasta och krossade tomater.

Vad sägs om en köttgryta med rotfrukter och rödvin (bolaget har kvar lite på hyllorna än)?
Eller varför inte lite planerad torsk, eller en vegetarisk lasagne? Möjligheterna är stora om man har lite kryddor och något i frysen. Själv har jag rätt mycket svamp så det blir nog en trevlig kötträtt med kantarellsås till helgen.

Jag tror de flesta har mer mat i skafferi och frys än man tänker på. Matsvinnet är stort. Jag sorterade frysen (och satte upp märklappar på hyllorna) igår och insåg att jag nog inte behöver handla på en månad egentligen.
 
Baslivsmedel i olika mängd för att få rätt förhållande mellan kolhydrat, protein och fett.
Torkade gula ärtor, pasta, rapsolja(måste ha rotation för pga. dålig lagringsbarhet ca 4år) och salt.
Smak: kryddor olika sorter (pepparrot i trädgården).
Ha tillgång till vatten, dunkar samt liten vatten renare.
Möjlighet att värma mat.
Glöm inte kosttillskott vitaminer kanske även mineraler när kosten blir ensidig.
Förvaring torrt(avfuktare typ torrboll), svalt ingen ohyra.
 
  • Gilla
Gazzi83
  • Laddar…
Jag brukar dra ihop en "typ" chiliconcarne.
Krossade tomater
vita bönor
burkmajs
kött av det slag man har. Färs/grytbitar/korv? Är det kött funkar det!
Rör ihop det med lite kryddor du gillar (peppar/salt/buljongtärningar/basilika/vitlök/paprika/chili) whatever.
Sen låter du det stå och puttra antingen på platta eller över gas/ved så det får gotta ihop sig så har du en riktigt härlig bas du kan ha nästan vad som helst till, pasta/potatis/ris etc.
Väldigt energirik och varierad kost du kan äta med gott samvete, helt ur ett eventuellt förråd som börjar närma sig bäst före eller ett helt vanligt skafferi!
 
  • Gilla
Modulent75
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.