Coronaoron ställer till det för många. Tycker vi alla ska försöka göra det bästa av situationen. Gäller naturligtvis hantverkaren och dig i samma grad. Han har ingen lön, du har ett halvfärdigt jobb. Vad kan du göra för att det ska vara drägligt tills han kommer tillbaka? Med lite tur pratar vi om någon månad.
 
  • Gilla
LMC400 och 1 till
  • Laddar…
Samhället är i kaos. Ta det lungt, avvakta och se till att inte bygget fuktskadas. Du kanske kan göra lite själv på bygget undertiden?
 
  • Gilla
Simsgrodan
  • Laddar…
Det bero liten på vad kontraktet säger, men är inget angivet så gäller komsumnettjänstlagen då det är en privatperson som kund alternativ ABT06 mot företag.

I båda fallen så är Force majeure giltigt hinder från skyldigheten att prestera fram till hindret bortfallit.
Inget vite eller brutna kontrakt. Bara en liten pause.
 
J
Force Majeure gäller ju enbart om ni har avtalat om något sådant! De finns ju inget i svensk lag annars som heter det. Det finns dock i ABT men detta gäller privat antar jag?
 
  • Gilla
MrJiVe
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Helt klart en knivig situation. De kan troligen hävda force majeur. Eller om det inte räknas som det, så är det nog något som det kan ta några år för domstolen att avgöra.

Därmed är det kanske bästa att anta att de nligt force majeur regler har rätt att avbryta.

Så hur går man då vidare? Antingen vänta ut att de vågar komma tillbaka. Eller avbryta och ta in en lokal hantverkare. Men hamnar vi i ett läge med stor smittspridning i samhället, så är väl risken stor att även en lokal firma tvingas avbryta.

viktigast att ha allt skriftligt anlita advokat så att allt blir skriftligt och enligt gällande svenska regler Det hjälper inte att vara förnuftigt
ni /måste har allt skriftligt
glöm att du får rätt om det är muntliga avtal

jag skriver av egen erfarenhet ..
 
  • Gilla
Lars Beddingestrand
  • Laddar…
Som resonliga personer redan skrivit.

Länderna stänger gränserna. Alla vill hem innan sista flyget och färjan gått, ingen vill sitta i karantän i ett annat land.

Att vrida detta till att polacker har kass arbetsmoral eller är sämre på något yrke eller betalar för lite skatt... Ja vad ska man tänka om det, något säger mig att det inte är första eller sista gången ni tycker på det viset och att det egentligen är irrelevant för TS funderingar. När era föräldrar, vänner eller barn eller ni själva blir smittade så hoppas jag någon står och pekar finger mot er och att ni är kapabla att reflektera kring detta.

Jag skulle helt enkelt fråga hantverkaren om hen är intresserad av att slutföra jobbet men att du sannolikt inte kan vänta hur länge som helst på att de törs återvända och hur hen ställer sig till att du slutför arbetet med någon annan.

Men ingen vet vart detta tar vägen, skriver du kontrakt med någon annan som kan slutföra så finns det fortfarande ingen garanti för att de faktiskt kommer kunna slutföra jobbet.

Om du tycker att det är ett alternativ vill säga. Hursomhelst behöver du kommunicera med hantverkaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
BengtH och 12 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Som resonliga personer redan skrivit.

Länderna stänger gränserna. Alla vill hem innan sista flyget och färjan gått, ingen vill sitta i karantän i ett annat land.

Att vrida detta till att polacker har kass arbetsmoral eller är sämre på något yrke eller betalar för lite skatt... Ja vad ska man tänka om det, något säger mig att det inte är första eller sista gången ni tycker på det viset och att det egentligen är irrelevant för TS funderingar. När era föräldrar, vänner eller barn eller ni själva blir smittade så hoppas jag någon står och pekar finger mot er och att ni är kapabla att reflektera kring detta.

Jag skulle helt enkelt fråga hantverkaren om hen är intresserad av att slutföra jobbet men att du sannolikt inte kan vänta hur länge som helst på att de törs återvända och hur hen ställer sig till att du slutför arbetet med någon annan.

Men ingen vet vart detta tar vägen, skriver du kontrakt med någon annan som kan slutföra så finns det fortfarande ingen garanti för att de faktiskt kommer kunna slutföra jobbet.

Om du tycker att det är ett alternativ vill säga. Hursomhelst behöver du kommunicera med hantverkaren.
Håller med dig. De hade kommit hem ändå. Men de vill väl inte fördröja tiden till de kan träffa sina nära och kära då alla måste sitta i karantän i 14 dagar. Bara lastbilschaufförer får passera utan karantänen just nu.
Och det är just nu kaos och långa väntetider vid hamnarna med alla som skulle hem och med alla kontroller på att allt är i sin ordning.
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Mikael_L
J Johve skrev:
Force Majeure gäller ju enbart om ni har avtalat om något sådant! De finns ju inget i svensk lag annars som heter det. Det finns dock i ABT men detta gäller privat antar jag?
Nope, det måste inte vara avtalat.
Men tolkning av FM och ifall FM har inträffat blir lättare om det är avtalat med exempel på händelser som utgör FM.
Utan Force M - klausul är det lite mer uppförsbacke att åberopa FM, om det inte är händelser av odiskutabel dignitet, typ tsunamis, vulkanutbrott, plötsligt uppblossat krig osv

Här kommer lite gissningar och tankar från jurister. (De vet naturligtvis inte bomsäkert de heller, det finns skralt med praxis i området)
https://www.wahlinlaw.se/utgor-covid-19-grund-att-aberopa-force-majeure/
https://www.dagensjuridik.se/corona/valdigt-skral-praxis-kring-force-majeure-inom-avtalsratten/
https://www.delphi.se/sv/tech-blog/om-och-nar-kan-coronaviruset-utgora-force-majeure/

I TS fall har byggfirman lite uppförsbacke, då de kan välja att färdigställa med svensk underentreprenör t.ex.
Generell FM skyddar inte mot att det har blivit besvärligare eller dyrare att uppfylla sin del av avtalet, utan bara ifall det blivit omöjligt att uppfylla det, p.g.a yttre omständighet.
Vill man skydda sig mot valutakurser, råvarupriser, dåligt väder och sånt så bör man avtala om det, ty sånt är svårt att få genom som allmän FM.
 
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
T Tareson skrev:
Detta är naturligtvis väldigt tråkigt enskilt för dig, men det är ett större problem för hela Sverige!

Låt mig förklara och naturligtvis så är detta en generalisering som det finns undantag till.

I polen finns en skattelagstiftning för enskild firma med olika inkomsttak och håller man sig under det första i omsättning som är ungefär 1 miljon så har man ca 20% i skatt och gör rätt för sig om man också har sina privata försäkringar klara,
med allt detta klart så kan du få klartecken att arbeta utomlands i princip en SINK skatt, och vara ute halva året och hemma halva som variant till detta så kan man lura sitt finansdepartement som det heter i polen och säga att man arbetar med att uppföra hus där det i skattelagstiftningen finns en speciell passus som avser detta för arbete i polen och där man bara betalar 5,5% i skatt.
och så åker man till sverige och arbetar för byggfirman hårt säkert 10 12 timmar om dagen och jag garanterar helt utan ansvar och livslängdskvalitet som de gamla snickarskrået hade ja det vill säga tills man fått betalt, och facket försöker att se till att lönerna stämmer från byggfirmorna gott och väl så och byggfirman ler brett för lön på 125kr netto och all skatt bortkvittad mot en oftast i någon mening falsk SNIK kod och Polacken lever som en kung hemma på en lön som är 6 gånger högre än snitt.

Med detta så har vi inte fått någon skatte hjälp till ex, sjukhus och vård alltså ytterligare ett dåligt sätt att urholka all kvalitet och många gånger så tas denna kvalitet bokstavligen rakt ur våra väggar med fusk och sabotage i våra hus det som vi efter familjen värnar mest om.

F skatt ja det får man ut om man presenterar SNIK kod och får ett tillfälligt personnummer samordningsnummer så det är ingen kvalitet eller garanti för det är oftast bara bossen som har det klart.

Hur är det med det där mm som du skriver om vilket svenskt försäkringsbolag har de en entreprenadförsäkring för 3 utländska killar kostar ca 15000kr hos if osv.

Jag och alla i branschen har 10 tusentals dråpliga farliga historier om denna idioti och typiskt svenska godtrogenhet som ger en nedrustning av hela vårt land.

Kontakta närmast Svensk snickarfirma och Banken för du får aldrig någon ordning på Polackerna.

Hoppas att du inte betalade för sista veckan för de reste.

Tala gärna om varför yrkesstoltheten gesäll och mästerskapet försvann och varför en ekonomidirektör tillåts i styrelserummet på ett innovativt företag där han bara kan tillföra att spara in på kvaliteten för sin egen lön skull.
Bara en liten kommentar/fundering. Vi anlitade en svensk, rätt lokal byggfirma när vi renoverade hela vårt hus från golv till tak, vi hade en arbetsledare som var svensk, sen hade han polacker. Han tog 650 kronor i timmen från oss och jag kan tänka mig att han tjänade pengar om polackerna endast fick 125 kronor i timme. Så ofta är det svårt som privatperson att veta kvalitén innan. Vi tog honom på rekommendation. Vi fick vara där varje dag nästan eftersom det annars blev fel då de inte fått rätt instruktioner, men nu ser det bra ut, men vad vet man om hur det ser ut under???? som du säger med nedrustning pga dålig kvalité. Hur i hela friden ska vi vanliga svenskar som inte är byggare kunna kontrollera detta? Nu tror jag ju inte att alla polacker är dåliga och har dålig kunskap men det varierar säkert. Jag som jobbat med validering och vägledning hade ett tag kontakt med validering inom el och då fanns det en elektriker från England som hade 6 månaders utbildning och sen kunde arbeta som elektriker i England. När elektrikern kom hit och skulle valideras fick hen gå hela elektrikerutbildningen nästan för det var så lite kunskap som kunde valideras.
 
Jag har kanske inte läst tråden tillräckligt, men jag fattar inte varför sånt fokus läggs på varifrån entreprenören kommer.
Vi har fått tydliga leveransproblem tack vare Corona och det gäller alla oavsett varifrån entreprenör eller leverantör är. Stängda gränser och hemskickad personal påverkar inte bara personer utan även transporter och gods.
Själva ger vi den tiden extra det tar. Mycket eftersom det inte finns några garantier för att någon annan entreprenör skulle klara det snabbare i nuvarande situation.

Som jag ser det så är frågan juridiskt inte solklar ens i de svenska standardavtalen. Vi är i en situation vi inte tidigare varit i. Men jag tror att Force Majeure gäller så jag kommer inte tvista. Se tex https://werks.se/nyheter/entreprenader-och-covid-19-hur-paverkas-byggbranschen/
De pratar exempelvis om man som byggherre är tvingas att ge entreprenörerna mer tid.

Bara en allmän fundering. Inte menat som svar på någon enskild.
 
  • Gilla
janusz_w och 3 till
  • Laddar…
M Maria Palm skrev:
Bara en liten kommentar/fundering. Vi anlitade en svensk, rätt lokal byggfirma när vi renoverade hela vårt hus från golv till tak, vi hade en arbetsledare som var svensk, sen hade han polacker. Han tog 650 kronor i timmen från oss och jag kan tänka mig att han tjänade pengar om polackerna endast fick 125 kronor i timme. Så ofta är det svårt som privatperson att veta kvalitén innan. Vi tog honom på rekommendation. Vi fick vara där varje dag nästan eftersom det annars blev fel då de inte fått rätt instruktioner, men nu ser det bra ut, men vad vet man om hur det ser ut under???? som du säger med nedrustning pga dålig kvalité. Hur i hela friden ska vi vanliga svenskar som inte är byggare kunna kontrollera detta? Nu tror jag ju inte att alla polacker är dåliga och har dålig kunskap men det varierar säkert. Jag som jobbat med validering och vägledning hade ett tag kontakt med validering inom el och då fanns det en elektriker från England som hade 6 månaders utbildning och sen kunde arbeta som elektriker i England. När elektrikern kom hit och skulle valideras fick hen gå hela elektrikerutbildningen nästan för det var så lite kunskap som kunde valideras.
Ja du med 650kr timman så fanns ju i vart fall ett incitament till att hålla en god kvalitet.

Och nu till verkligheten den polske/Litauiska bossen förmannen beskattar sina kollegor för boende oxh transport samt efter yrkeskunskap som bara han känner till oftast så har en man på 45 år med flerårig snickarerfarent i sverige 115kr timman och en nykomling 65kr timman och naturligtvis hela spannet däremellan språkkunskap ger 10kr extra egen bil mera osv. Som jag ser det så tog den svenske och polske bossen och delade på 500kr
Säg 4 polska killar 650kr/t - 150 till killarna ger 500kronor × 4killar = 2000kr × 60timmars arbetsvecka = 120 000kronor × 4veckor = 480 000kronor på en månad delat på två bossar = 240000kronor i månaden även om man gör dessa pengar helt vita genom att betala 50% i alla skatter det blir mycket pengar där.
Och då så förstår säkert alla varför den i sverige nu körande utlandsregistregistregistrerade bilflottan är bättre och bättre.

Ps: Säg gärna emot så kan vi ju låta skattemyndiheten kontrollera just ditt exempel.
(Vilket inte lär hända i dessa coronatider.)
 
Har rensat off topic. TS frågeställning är: "Ny entreprenör måste anlitas. Hur ska detta hanteras juridiskt?"
/Moderator
 
J Johve skrev:
Force Majeure gäller ju enbart om ni har avtalat om något sådant! De finns ju inget i svensk lag annars som heter det. Det finns dock i ABT men detta gäller privat antar jag?
J Johve skrev:
Force Majeure gäller ju enbart om ni har avtalat om något sådant! De finns ju inget i svensk lag annars som heter det. Det finns dock i ABT men detta gäller privat antar jag?
J Johve skrev:
Force Majeure gäller ju enbart om ni har avtalat om något sådant! De finns ju inget i svensk lag annars som heter det. Det finns dock i ABT men detta gäller privat antar jag?
Force M.. är inget svenskt uttryck så det hittar du inte i lagtexten. Syns det inte så finns det inte, fungerar inte heller. I svensk lag heter det "ursäktligt avtalsbrott" finns i avtalslagen och blir på franska FM.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
J John*5 skrev:
Force M.. är inget svenskt uttryck så det hittar du inte i lagtexten. Syns det inte så finns det inte, fungerar inte heller. I svensk lag heter det "ursäktligt avtalsbrott" finns i avtalslagen och blir på franska FM.
Jag är ganska säker på att jag sett hänvisning till FM i kontrakt med juridiskt sett tämligen förstklassiga kontrakt från t.ex Handelsbanken eller Trygg Hansa.
 
Mikael_L
När ett avtal upprättas kan man ju skriva och använda vilka termer man vill, men blir det otydligt och/eller svårtolkat så finns risk för en framtida juridisk strid förstås.

Nu tror jag termen Force M är så allmänt känd och accepterad att den duger bra och inte bereder juristerna några svåra tolkningsbesvär.

Men du nämner ju dock en sak, väldigt många avtal som kommer från stora väletablerade företag har någon skrivning om Force M, eller andra liknande undantag. Och då väldigt ofta en del exempel på situationer och saker som får paragrafen att gälla.
Detta har de i sina avtal för att de har kunniga jurister som skriver och granskar dessa avtal, jurister som vet värdet av att skriva in både Force M och situationer då det gäller. Ty det preciserar och begränsar tolkningsutrymmet i någon ev framtida tvist.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.