Äntligen dags att börja återställa golvet efter allt grävjobb och sprängning!

Frågan är vilken minsta tjocklek på isoleringen som kan vara vettig för att få en sund balans mellan komfort och risken för att få fuktproblem i grunden?

Någon sorts isolering som är bättre än en annan.

Trad bjälklag och ventilerad grund från mitten 1800.
Jag ska inte ha diffspärr i golvet.

Vill helst ha svar från någon med egna konkreta erfarenheter om möjligt?
 
Vi körde med Paroc Stenull (195mm PAROC UNS 37z)


isolering_stora_salen2_1160028166.jpg

för att vara på den säkra sidan fixade vi in en krypgrundsavfuktare och ordentligt med makadam & plast

 
d-sajn skrev:
Vi körde med Paroc Stenull (195mm PAROC UNS 37z)


[bild]

för att vara på den säkra sidan fixade vi in en krypgrundsavfuktare och ordentligt med makadam & plast
Ok och det känns bra på vintern?
Vilket c/c har du på bärlinorna?
 
Det är ett pågående projekt som för tillfället inte innehåller någon värme utan bara glespanel över (skall snart få golvvärmen installerad) så jag vet ännu inte om det klarar vintern.
Dock när vi letade runt om hur vi skulle göra så var vår valda lösning det vanligaste svaret.

Bärlinorna, är det det tvärgående bjälkarna som bjälklaget vilar på? i så fall sitter de cc 2500 på ett ungefär, eller om du menar bjälklaget c/c 600.
Det som syns på bilden är utbytta bjälklag då vi hittade en ordentlig rötskada (därav den totala omisoleringen av golven)
 
d-sajn skrev:
Det är ett pågående projekt som för tillfället inte innehåller någon värme utan bara glespanel över (skall snart få golvvärmen installerad) så jag vet ännu inte om det klarar vintern.
Dock när vi letade runt om hur vi skulle göra så var vår valda lösning det vanligaste svaret.

Bärlinorna, är det det tvärgående bjälkarna som bjälklaget vilar på? i så fall sitter de cc 2500 på ett ungefär, eller om du menar bjälklaget c/c 600.
Det som syns på bilden är utbytta bjälklag då vi hittade en ordentlig rötskada (därav den totala omisoleringen av golven)
Ja det är korrekt uppfattat, mina bärlinor kommer att ligga på ca 3,2 m.
Har du något foto på undersida med plintar, mm av golvet så lägg gärna ut det.
 
Hittar inte så mycket bilder på detta, men ett par stycken som kan ge en liten hint om hur det ser ut.

bj_lklga_makadam_1158144751.jpg

bjalklag_1159261658.jpg

plast_i_krypgrunden_1159770845.jpg

fr_nmurstock_1158314671.jpg
 
Mikael_L
Är det en gammal skola eller ?
 
församlingshem :D
 
Jag har 2"10" bjälklag med ca 20 cm isoleringstjocklek. Råspånt i botten, svart vindpapp, lösull och ett oljat furugolv. Dragtätat mot yttervägg med lerputs. Varmt och gott!
 
Mikael_L
d-sajn skrev:
församlingshem :D
Ja en rejäl sal får du iaf. Du kan hålla stormöten i framtiden. ;)
 
jag skulle spika xps (frigolit) heltäckande under reglarna och sedan vanlig isolering i regelverket
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.