Fick du några nya tankar/idéer av mitt inlägg som du vill prova?

  • Nej.

    0 Röster 0,0%
  • Nej, allt du skrev är självklart

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    6
  • Omröstningen stängd .
Hej alla glada trädgårdsnoviser och -mästare!

Mitt första inlägg kommer här och det har blivit en halv novell.

Köpte första huset i december 2019 och har därmed en trädgård att få ordning på.

Mitt första huvudprojekt är att fixa gräsmattan som är väldigt hålig, lerig, ojämn till ytan och ojämn gräsväxt. Den har massor av tusenskönor och klöver, samt en hel del mosssa på delar av mattan där det blir lite mer skugga.

Det som ingår i projektet är enligt nuvarande plan följande:

- Ta bort väldigt många tusenskönor för hand.
- Ta bort klöver för hand.
- Gödsla med tillsats järnsulfat mot mossa.
- Vertikalskära.
- Lufta med luftningsvals på vertikalskäraren.
- ”Djuplufta” med grep och eventuellt fylla hålen med något grövre, typ sand/grus för att få mattan luftig.
- lägga ett bevattnings system under mark kopplat till en regnvattentunna.
- lägga dreneringsrör.
- Toppdressa för att få en luftig och självdrenerande struktur samt att sänka pH-värdet vilket är något högt nu. I det arbetet ska jag också jämna ut och fixa lutningen på gräsmattan.
- Stödså.
- Från och med hösten när de nya gräsen har vuxit till sig ska jag gå över till Algomin-gödsel eftersom jag gillar idén miljövänligt och att man bygger upp en god bakterieflora.

Till toppdressningen kommer jag att använda dressjord som jag blandar med odlingssand, tvättad stenmjöl (tvättar för att få bort de allra finaste dammet.) pimpsten, ogödslad torv och rhododendronjord för att sänka pH så gräset lättare ska kunna ta tillvara på näringsämnena. Eventuellt blir det även biokol, men det ska ha en pH-höjande effekt så jag ska först se hur pH balansen blir efter försöket att sänka det med gödslingen, torven och rhododendronjorden.

När min fru och jag pratade om att skaffa villa så sa vi att min fru skulle sköta trädgården (hon älskar det), men nu har jag fått blodad tand på det så vi får dela på sysslorna och hjälpas åt.

Har redan lärt mig massor och vill göra en god grund som man kan hålla efter. Jag tror att jag kanske överarbetar i gräsmatteprojektet rejält men tycker det är kul att prova på olika moment så nu kör jag på det.

Min fråga till folket är; Blir detta bra? Vilka erfarenheter har ni? Mottager gärna tips och tankar om någon vill bidra med det.

Må väl och njut av er trädgård!
 
Redigerat:
Ska du endå göra en enorm insats så hade jag gjort helt äljest.

Hade börjat med att skicka in jordprover för att se vad som saknas och en del får man ett facit på vad som skall tillsättas.

Men när du iaf har gjort det så hade jag dödat av gräset med roundup alternativt tagit svålen.

Sen tillsatt material efter behov över hela gården och fräst ner material plus exempelvis hönsgödsel.

Sen är det bara att börja vältra och jämna ut tills du är nöjd
Sen är det bara o gräva din bevattning och återfylla och packa dikena.

Sen är du som redo för sådd.


Risken att göra på ditt sätt är att du kommer få tillbaka allt ogräs eftersom rötterna blir kvar, sen att bara chansa på vad jorden behöver är lite risky när jordprover endå är en sån liten kostnad i sammanhanget.
 
  • Gilla
Original Gurr
  • Laddar…
Tack för tipset. Jag har köpt en apparat som jag har mätt pH med så om du meande det så chansar jag inte. Det är över pH 8

Miljötänket är inte riktigt med om jag kör Roundup. Men det är ett alternativ.

Sen gillar jag tanken att behålla befintligt gräs som en grund. Det är inte omöjligt att jag till sist måste göra som du skrev men hoppas jag slipper. Algomin Mossa ska ju vara bra på att hålla borta nu modsa t.ex.

Återigen, tack för feedback!
 
Redigerat:
Att du skulle ha ett pH värde över 8 ställer jag mig tvekande till. Philippe Plöninge, välkänd i trädgårdskretsar skriver i sin bok "Den goda jorden" att "pH värden under 3,0 och över 8,0 betraktas jorden som en olämplig eller rentav giftig växtmiljö" Det växer ju en hel del i din gräsmatta, miljön är inte död.

Idealet ligger mellan 5,8 - 7,0 där merparten av våra växter trivs och där näringsupptagningsförmågan för växterna är god.
Nu är jag inte kemist men jag vet att dessa pH mätare som säljs ganska billigt inte är tillförlitliga, det är egentligen vattnets pH värde man mäter.
Om du vill veta jordens pH värde så sänd in ett jordprov för analys innan du börjar blanda in torv eller annat onödigt arbete.
 
  • Gilla
Original Gurr
  • Laddar…
Du har säkert rätt i att mätaren inte visar exakt. Man får ta det som ett riktvärde om det är surt eller basiskt. Tror det räcker så, eller?
Sen kan man säkert med jordprov få ut annan relevant info, t.ex. om det är brist på något särskilt ämne. Har jag förstått det rätt så?
 
Med ett jordprov får du reda på vilken typ av jord du har, sen järn,kalk,magnesium samt ph och mycket mer. Så det är vällinvesterade pengar när du endå ska lägga flera hundra timmar och tusentals kronor.

Att ha det befintliga gräset kvar och renovera och fixa och dona blir fasiken inte bra. Eller ja det blir bra men du kommer få arbeta nå grönjävulskt över flera år. Eller iaf om du ska ha en bra standard. Ska du ha vanlig villa gräsmatta räcker det med att kratta ut lite jord och så vilket gräs du kommer över.

Mossan försvinner med gödsel, klippning och inte låta märken drypa av fukt.
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Börja med ett jordprov. Där får du reda på vilka brister som finns och även vad du har för jordtyp. Det kommer du ha nytta av när du renoverar sedan. Innan du vet hur landet ligger och hur stor gräsmatta du har så tycker jag inte du ska börja köpa på dig material. pH är viktigt - din mätare kan du inte lita på tyvärr.

Kan rekommendera titta på filmerna här för att komma igång: https://www.soilfoodweb.com/how-it-works/
 
R GrönareGräsmatta skrev:
Börja med ett jordprov. Där får du reda på vilka brister som finns och även vad du har för jordtyp. Det kommer du ha nytta av när du renoverar sedan. Innan du vet hur landet ligger och hur stor gräsmatta du har så tycker jag inte du ska börja köpa på dig material. pH är viktigt - din mätare kan du inte lita på tyvärr.

Kan rekommendera titta på filmerna här för att komma igång: [länk]
Tack för din kommentar!
Vem brukar ni som gjort jordprov använda?
Vad ska ett sådant test kosta ungefär?
 
Original Gurr Original Gurr skrev:
Tack för din kommentar!
Vem brukar ni som gjort jordprov använda?
Vad ska ett sådant test kosta ungefär?
Eurofins har jag använt, kostar runt 500kr och är helt klart värt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.