Hej!

Har problem med att min Cylinda Sverigetvätten 06 läcker vatten framför maskinen. Trodde till en början att det berodde på luddfiltret behövde rensas eller att något hade fastnat, men så var inte fallet. Ungefär vart annan eller var tredje tvätt så blir det en pöl framför maskinen. Pölen behöver inte uppstå under tvättning utan kan lika väl uppstå en timme eller två efter tvättning.

Totalt grön på området, men eftersom man lyckas ta sig igenom en ingenjörsexamen så borde det väl tusan gå att åtgärda på egen hand!

Efter kvällens tvätt blev det en pöl framför maskinen. Jag öppnade luckan baktill och kikade in. Det finns fortfarande vatten kvar i slangen mellan trumma och pump, därför kan jag snabbt konstatera att det inte läcker från den slangen. Jag kan inte heller se att det läcker från pumpen eller i någon packning.

Några funderingar i mitt felsökande.

1. Ska det finnas vatten i slangen mellan trumma och pump efter avslutat program? (Se film). Ska det alltid läcka ut några deciliter när man öppnar luddfiltret? Om inte, så är en tanke att det är stopp eller någon skit i slangen som blir kvar och sedan lägger ut på något vis.

2. Kan det vara en tanke att vattnet kommer ovanifrån vid intaget, och sedan rinner ner på maskinens insida? Vad kan i så fall vara felet?

3. Vad är det för utlopp som syns inringad på bilden? Vad fyller det för funktionen? Vattnet skulle kunna komma därifrån också, men kommer inte riktigt åt att kolla. Vill gärna veta vad det är för något innan jag börjar angripa det området.

Alla tips och tankar mottages med glädje!

//Ludwig
 
  • Tvättmaskins insida med pump och slangen, utlopp inringat för felsökning av vattenläcka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GunnerGustav
  • Laddar…
A
Du har ju torrt på botten i maskinen så läckor är uteslutna.
Ev sitter inte inloppslangen fast så att det rinner på utsidan där bak ner på golvet och fram
Jag skulle kolla golvbrunnen å avloppet.

Ja ingenjören det skall finnas vatten i pumpen efter avslutat program. Fritt att tömma efter behov. Får man inte tillbaka insatsen så ärden ett föremål för läcka.
 
electroluxaren skrev:
Du har ju torrt på botten i maskinen så läckor är uteslutna.
Ev sitter inte inloppslangen fast så att det rinner på utsidan där bak ner på golvet och fram
Jag skulle kolla golvbrunnen å avloppet.

Ja ingenjören det skall finnas vatten i pumpen efter avslutat program. Fritt att tömma efter behov. Får man inte tillbaka insatsen så ärden ett föremål för läcka.
Tack för ditt svar. Ska kolla golvbrunnen. Att det rinner bakom maskinen och ner framför är uteslutet. Det är blött i främre kant på maskinen, så någon läcka är det, men troligtvis inte från pumpen. Kan vara så att det rinner från maskinens insida, typ från tvättmedelsfacket.

Fortsätter min felsökning!
 
A
Snarare på utsidan
 
Vår maskin har samma symptom. Hittade du orsaken?
 
A
det kan ju vara allt möjligt har du tittat något öht själv?
 
Mysingsö_Magnus Mysingsö_Magnus skrev:
Vår maskin har samma symptom. Hittade du orsaken?
Efter allt mekande har maskinen slutat läcka vatten. Jag har gjort en rad olika ingrepp och kan inte riktigt säga vilket som var lösningen.

1. Rensa pumpen ordentligt inte bara luddfiltret. I slangen som går mellan pump och trumma gömde sig ett gem och ett par skruvar som jag lyckades trycka ut genom facket till luddfiltret. Givetvis måste man ju också kolla så att denna slangen inte läcker.

2. Rensa golvbrunnen/avloppet. Vet inte om det hjälpte, men dålig avrinning borde ju kunna göra att vattnet rinner tillbaka och ut genom maskinen.

3. Rensa inloppet/silarna i taket i sköljmedelsfacket. Detta är nästan det som jag tror mest på var lösningen. Det var skitigt i hålen och insprutningen var ojämn, vilket jag tror ledde till att strålen sprutade ut vatten framför sköljmedelsfacket som sedan följde insidan på det yttersta chassit och därefter ner under/framför maskinen. Rengjorde med en vanlig diskborste. Starta ett program med sköljmedelsfacket utdraget så kan du studera vattnets rörelse.

Även vi okunniga kan lösa saker. Prova dessa tre grejerna och ge dig inte! Öppnar du upp baksidan och lyser med en bra ficklampa så borde du se var vattnet rinner och kommer ifrån.

Lycka till.
 
  • Gilla
GunnerGustav
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.