Hej
Har ett Team-Boro-hus från 1988 med luftburen värme i kanaler mellan de två våningarna. En frånluftsvärmeväxlare på varje våning sköter ventilationen/växlar värmen, ganska effektivt om jag fattat rätt. I tvättstugan sitter "energi-tillförseln" i form av ett rent el-element, ett Luftvärmeaggregat på 6 kW (tror jag) som sitter integrerat i lufttrumman.
Jag tänker att det borde gå att ersätta detta luftvärmeaggregat med en luft/luft-värmepump? Gäller ju då att få likvärdig effekt såklart men också likvärdigt luftflöde.
Någon som har erfarenhet av detta?
Mvh
Magnus Brodin
 
Det står inget om hur effektiv den är hos oss.
Teamboro hus och andra liknande lösningar har ofta problem att värma längst bort i kanalerna. Så att vissa rum inkl badrum behöver kompletteras med elvärme.

Team boro hus har också frånluft nere vid golvet i hall, allrum. Så frågan är om inte en beprövad frånluft är minst lika bra eller bättre som ett komplement.
 
Nu förstår jag inte hur en frånluftsvärmepump kopplad nere vid golvet i allrum och hall skulle fungera bättre än ett luftvärmeaggregat??

Luften som tas nere vid golvet i hall och allrum heter oftast återluft eller cirkulationsluft i ett hus med luftvärmeaggregat.
 
Man blir allt lite förvånad att det inte finns någon riktigt bra ersättning för den här luftvärmen. Ersättningsaggregaten gör ju inte så mycket på driftkostnaden.
 
J Josth skrev:
Nu förstår jag inte hur en frånluftsvärmepump kopplad nere vid golvet i allrum och hall skulle fungera bättre än ett luftvärmeaggregat?

Luften som tas nere vid golvet i hall och allrum heter oftast återluft eller cirkulationsluft i ett hus med luftvärmeaggregat.
Tfn ändrade ordet utan att jag märkte det.
Ännu bättre om den luften direkt blandas med inluften. Då även klk etc ger frånluft och värmer upp inluften.

Så kort och gott en luft/luftvärmepumpen kan istället vara en bra komplettering. Då den värmer upp luften inne. Samt kan via cirkulationsluften och frånluften värma upp inluften.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.