Jag har enfas i bostadsrätten idag och har golvvärme i toaletten. Effekten är dessvärre inte tillräckligt hög på den för att det ska bli tillräckligt varmt. Jag ringde golvvärmeföretaget som nämnde att man kan göra om uttaget till en 400V-uttag. Jag tyckte att han nämnde att man då skulle dra in en ny kabel dit och göra om till tvåfas.

Går det att göra om till tvåfas? Eller brukar man göra om till trefas och sedan så använder man två faser (dvs fas-fas istället för som idag nolla-fas)?
 
Om det är enfas till lägenheten går det inte att göra om en grupp till tvåfas. Låter som det är fel på nuvarande värmekabel eller golvtermostat tycker jag. Man kommer långt med t.ex. 500 W /230 V värmekabel i ett mindre badrum.
 
Som sagt, för det första så behöver man två matande faser för att kunna få 400V.

Men det låter väldigt märkligt att tillverkaren skulle föreslå 400V matning. Så märkligt att jag undrar om han driver med dig.

Kabeln kommer troligen att brännas av om man matar med 400V. Din termostat är gjord för 230V (skulle definitivt förstöras, med risk för brand om du kopplar 400V till den).

Troligen är något fel med nuvarande värmeslinga eller termostat.
 
Får du rådet att öka spänningen till 400V så är det inte en seriös aktör du har kontakt med, så avbryt "samarbetet". Och som sagt du kan över huvud taget inte, utan mycket speciell utrustning, få 400V i en lägenhet med en 230V matning.
Dessutom finns det regler om maxeffekter på slingorna. Blir det för kallt kanske ett mindre element monterat under brytaren vara en lösning.
För det behövs troligen bara lite tråd, liten stump kabel och ett litet element samt någon timmes arbete.
 
det var Raychem jag köpte från. Så det var deras kundtjänst som sa att man skulle kunna dra 400V istället.
Effekten är idag på bara 200W som jag förstod det på honom (Bauhaus sålde in den till mig när jag inte visste att det var för lite effekt för mitt badrum).


E elmont skrev:
Får du rådet att öka spänningen till 400V så är det inte en seriös aktör du har kontakt med, så avbryt "samarbetet". Och som sagt du kan över huvud taget inte, utan mycket speciell utrustning, få 400V i en lägenhet med en 230V matning.
Dessutom finns det regler om maxeffekter på slingorna. Blir det för kallt kanske ett mindre element monterat under brytaren vara en lösning.
För det behövs troligen bara lite tråd, liten stump kabel och ett litet element samt någon timmes arbete.
Kan man montera det mindre elementet så att det avger värme till själva golvet? eller är det rummet som hade värmts upp då?
 
E elmont skrev:
Får du rådet att öka spänningen till 400V så är det inte en seriös aktör du har kontakt med, så avbryt "samarbetet". Och som sagt du kan över huvud taget inte, utan mycket speciell utrustning, få 400V i en lägenhet med en 230V matning.
i köket hade de tidigare en 400V-spis/ugn genom att dra trefas till den.
Man skulle inte kunna göra nåt sånt till toalettens uttag där golvvärmen sitter inkopplad?
 
E enriktignovis skrev:
Jag har enfas i bostadsrätten idag
Då kan du inte få en högre spänning än 230 Volt !!!
Hur du än vänder och vrider på problemet.
I en lägenhet med bara 1-fas (vilket dom flesta lägenheter i miljonprogrammet har) kan man bara ha 230V förbrukare.
Med det går utmärkt att ha en lägenhet med ”extra allt” bara man inte använder stora förbrukare samtidigt.
 
E enriktignovis skrev:
Jag har enfas i bostadsrätten idag
E enriktignovis skrev:
i köket hade de tidigare en 400V-spis/ugn genom att dra trefas till den.
Dessa två meningar säger emot varandra. Om du postar en bild på din elcentral så går det troligen att avgöra om det finns tre faser in i lägenheten.

Har du någon länk till prylarna du har? Mitt utgångsbud är också att man absolut inte skall koppla en värmekabel och termostat som är avsedd för 230V till 400V. Men om det mot förmodan skulle vara ok så borde det framgå av databladet.

Om golvvärmen har för låg effekt så kan den inte ensam klara värmen i rummet. Men den kan fortfarande få golvet att vara aningen varmare än luften. Så om du kompletterar med ett element så kommer antagligen golvet också att bli varmare.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
400 V ger tre gånger så hög effekt. Det är inte uteslutet att värmekabeln skulle klara det, speciellt om supporten säger så. Men man vill ju gärna se det specat, så om du har en länk till specen eller modellbeteckningen för just den slinga du har så vore det värdefullt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
400 V ger tre gånger så hög effekt. Det är inte uteslutet att värmekabeln skulle klara det, speciellt om supporten säger så. Men man vill ju gärna se det specat, så om du har en länk till specen eller modellbeteckningen för just den slinga du har så vore det värdefullt.
Denna har jag köpt: https://www.bauhaus.se/golvvarme-el-raychem-quicknet-2-0m2

På supportkillen lät det som att kablarna skulle klara av 600W effekt (dvs 3x mer än idag).

Blir det problem med termostaten dock kanske?
 
Du måste har fått felaktiga uppgifter eller missuppfattat nått. Du skulle få nästan 300 watt/m2 och det är på tok för mycket golvet skulle bli hett och förstört. Den effekt som man vanligtvis lägger (och rekommenderar) är just ca 100W/m2 som din värmekabel har. Det finns av samma fabrikat och typ av värmekabel som lämnar 160W/m2 men även den ska matas med 230 V.
Här kan du hämta information om just de fabrikatet.
https://www.raychemgolvvarme.se/produkter/golvvarmesystem/golvvarmemattor/nya-quicknet
 
Mikael_L
Hur många kvm golvyta är det?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur många kvm golvyta är det?
2,5
 
Mikael_L
Då verkar det hela rätt märkligt, du har en slinga som ska ge 180W och har 2,5m2 golv, vilket ger 72W/m2.

50W/kvm brukar räcka bra till uppvärmning i de flesta hus/utrymmen, men man brukar dimensionera golvvärme med 80-100W/kvm för att få en god marginal, temperaturen regleras ju sen med termostaten så det spelar ju ingen större roll ifall man har mer än dubbelt så mycket effekt som behövs.

Men dina 72W/kvm borde definitivt räcka rätt bra, golvet ska kännas varmt och rummet borde bli tillräckligt varmt, var tar värmen vägen egentligen.

Jag skulle börja i en annan ände, och leta efter fel på slingan/termostaten/installationen.
Först skulle jag mäta strömmen till slingan när termostaten har slagit till, den borde vara ca 0,8A. Är den mindre samtidigt som termostaten ger 230V ut så är det fel på slingan. Matar aldrig termostaten ut 230V är det fel på denna, eller felkoppling.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Om det inte går att hitta ett fel på golvvärmen.
Ljummet golv med befintlig golvvärme och en handdukstork som du kan höja lufttemperaturen med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.