MrJay
Hej,

Vi avser att påbörja byggandet av vårt hus med intilliggande fritidshus och garage (2 våningar) i år. Vi sköter allt själva och bygger i lösvirke (betonghus på platta). Tomten är på ca. 3000 kvm.

Har nu tagit kontakt med en lokal geo-firma gällande teknisk markundersökning då vi gärna vill ha koll på markförhållanden och ifall vi behöver påla. Fick ett kostnadsförslag på 35.100 + moms vilket känns på tok för högt. Kan det bara vara så att de utnyttjar sin ställning då det inte finns mycket konkurrens? Kan nämna att vi själva utfört radonmätning via Eurofins för mindre än 2000kr.

Vi tager även tacksamt emot förslag på ärliga firmor i Östergötland, helst inom Norrköping med omnejd. Det går bra att både skriva i tråden eller skicka PM :)


Förslaget vi fick: :thinking:
20200318141237-145.235.0.28.PNG
 
Vad är omfattningen av uppdraget? De kanske vill sälja mer än vad du frågar efter?
 
MrJay
B bossespecial skrev:
Vad är omfattningen av uppdraget? De kanske vill sälja mer än vad du frågar efter?
Teknisk markundersökning där vi får redovisat på hur marken under tomten/byggnaderna ser ut och förslag på om man behöver påla eller annan åtgärd. Jag är lekman och kan tyvärr alla de tekniska termerna som används av de som jobbar inom geotekniska området.
 
Är det så att ni måste göra geo undersökning?

Vad är det för mark enl lantmäteriets kartor? (Finns att hitta på deras hemsida)

Har ni gjort någon provgrop?

Grannar hur ser det ut för dom?
 
MrJay
Hojte Hojte skrev:
Är det så att ni måste göra geo undersökning?

Vad är det för mark enl lantmäteriets kartor? (Finns att hitta på deras hemsida)

Har ni gjort någon provgrop?

Grannar hur ser det ut för dom?
Det är gammalt sjöbotten, vid de grävningarna vi gjort när vi grävde med grävmaskin har vi sett att det är främst sand med uppkomst av lera. Jag tror inte att det är krav på geoteknisk undersökning, men "better safe than sorry". Grannarna kör med torpargrund, ett eller två hus i området är på platta (Myresjöhus), ägarna har dock ingen koll på om det är pålat eller ej.
 
  • Gilla
Hojte
  • Laddar…
Hej,
Om priserna är inklusive moms är det inte särskilt dyrt. Kanske går att hitta något billigare men tror det blir svårt, särskilt om det är brist på konkurrens.
Mvh
Peter
 
MrJay
P piddepadde skrev:
Hej,
Om priserna är inklusive moms är det inte särskilt dyrt. Kanske går att hitta något billigare men tror det blir svårt, särskilt om det är brist på konkurrens.
Mvh
Peter
Det framgår tydligt att det är exklusive moms.
Så vitt jag vet brukar priserna för de tjänster vanligen ligga på 15 - 20k, därav min reaktion.
 
Priser till privatperson ska alltid anges inklusive moms.
Det där är också ett kostnadsförslag och det kan lika gärna bli dyrare.
Dom hänvisar ju till info som vi inte ser, vad står det där?

Är undersökningen endast där huset ska stå eller för hela tomtytan?
 
  • Gilla
RMO
  • Laddar…
MrJay
H Holmspel skrev:
Priser till privatperson ska alltid anges inklusive moms.
Det där är också ett kostnadsförslag och det kan lika gärna bli dyrare.
Dom hänvisar ju till info som vi inte ser, vad står det där?

Är undersökningen endast där huset ska stå eller för hela tomtytan?
Håller helt med gällande inkl. moms och ja, det känns som det kan dra iväg hur mycket som helst vilket känns lite oseriöst. Gällande hänvisningen så finns denna text också med: Översiktlig geoteknisk undersökning, 1 dag, samt utlåtande inför uppförandet av villa samt garage. Resultaten av undersökningen och utredningen levereras i form av en Markteknisk undersökningsrapport Geoteknik samt ett enklare PM gällande lämplig grundläggningsmetod.
 
H Holmspel skrev:
Priser till privatperson ska alltid anges inklusive moms.
Det där är också ett kostnadsförslag och det kan lika gärna bli dyrare.
Står det ingenting om moms så är priset ink moms, men företag får ange priset ex moms om det tydligt framgår. Vilket det gör i detta fall
https://www.hallakonsument.se/frageforum/kan-företaget-lägga-på-moms-1529313

Sen vad gäller en prisuppgift så ska den inte skilja mer än 15% mot slutpriset om man inte har avtalat något annat. Så idet här fallet är det max ca 5000 kr mer ex moms som slutpriset kan hamna på
 
Vad är "uppdragsledning"? Är det chefens arbetstid?

Sen kan man tycka att det låter mycket med två arbetsdagar för att skriva en rapport, men jag vet ju inte hur omfattande den är.
 
En väg att gå kan vara att du ber din konstruktör att göra en pålplan med pållaster. Sen köper du upp en pålfirma som väljer påle, de ska också verifiera bärförmågan när de slår pålen. Då behöver du inte ha fullständig kännedom om markegenskaperna vilket kan vara overkill för ett villaprojekt.
 
Tycker att det var dyrt!
Betalade 22000kr för geo på tre punkter inom fastigheten. Mycket luft i denna offert, försök att hitta en mindre firma.
Sitter själv en hel del med offert på konsultsidan och knepet är att dela upp arbetet i små delar så att det ser ut att vara mer jobb än vad det i själva verket är och då kan stoppa in mer timmar.
 
Som många redan nämt saknas lite info för att förstå priset bättre. Hur många borrhåll ska de ta? Ska något analyseras i labb? (verkar inte så?). Kan tycka tiden för rapporter, en MUR samt Geo-PM, låter väldigt omfattande för en villa (2 dagar) - för vanliga större byggprojekt kan dessa bestå av rätt många sidor och då kan jag tänka mig att det tar tid eftersom det då är ett flertal hål, olika typer av provtagningar samt resultat från labb som skall redovisas.
 
MrJay
P patrikd84 skrev:
Som många redan nämt saknas lite info för att förstå priset bättre. Hur många borrhåll ska de ta? Ska något analyseras i labb? (verkar inte så?). Kan tycka tiden för rapporter, en MUR samt Geo-PM, låter väldigt omfattande för en villa (2 dagar) - för vanliga större byggprojekt kan dessa bestå av rätt många sidor och då kan jag tänka mig att det tar tid eftersom det då är ett flertal hål, olika typer av provtagningar samt resultat från labb som skall redovisas.
Ptja, all info jag har mottagit har jag redan redovisat. Jag har ingen som helst aning hur många hål de tänkt ta eller tekniker de tänkt använda sig av. Den enda informationen de mottagit är en situationsplan med alla tre byggnader utritade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.