Undra vad det är för inspektionslucka de hade tänkt skulle sättas dit på offerten? Borde väll ändå inte behövas om de gör om allt? Eller de hade tänkt lägga rör i rör och sätta allt i en central på eller utanför toan?
 
E EvertL skrev:
Ja, men då blir det ju en helt annan sak, då berodde det ju på tidigare läckage och hade inget alls med "teknisk livslängd" att göra! (Då hade de ju kunnat se rötan och möglet redan för 5 år sedan)
Om de trots allt såg problemet då, så håller jag med dig, då borde det ju nästan vara straffbart att gör en "ytskicksrenovering" på ett sådant underlag.

Helt Ok, jag har inte tänkt sälja :D
Jag håller med om att liknelsen kanske haltar något, men problemet med tätskikt i badrum är att det är svårt att se vilket skick den har (om man inte har läckage såklart). Att lägga 30-40-50tkr på att byta kakel, klinker, komod, toalett, etc känns riskabelt, om inte annat för en senare ägare som kanske tror att tätskiktet är bytt bara för att resten är nytt.

Håller du inte med?
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
ymmij12 ymmij12 skrev:
Okej. Märkligt. Tycker att man har mer nytta av en kraftig handdukstork än ett element i ett badrum.
Hur menar du att handdukarna ska torka på sommaren när radiatorvattnet är kallt?
 
BirgitS
L Lennart 1951 skrev:
Hur menar du att handdukarna ska torka på sommaren när radiatorvattnet är kallt?
Handdukar lufttorkar bra på några timmar särskilt om det är 25 grader i luften för att det är varm sommar. Vi (liksom många andra) har nästan aldrig vår handdukstork igång utan det är visa år några dagar i september det är så hög luftfuktighet pga regn samtidigt som det är så varmt att man inte behöver någon uppvärmning som den behövs. På alla andra ställen vi har bott tidigare har det ju inte ens funnits någon elektrisk handdukstork.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är skillnad på varmvatten (det varma vattnet som även kommer ut i duschen) och vatten till element. Det första är förbjudet för nyinstallation pga. risken för legionella.


Föreningen här kräver att man byter elementet till en handdukstork med exakt samma värde på något (kommer inte ihåg vad det heter) och det är nog inte alltid så lätt. Däremot får man plugga elementet och ha en elektrisk handdukstork.
BirgitS BirgitS skrev:
Det är skillnad på varmvatten (det varma vattnet som även kommer ut i duschen) och vatten till element. Det första är förbjudet för nyinstallation pga. risken för legionella.


Föreningen här kräver att man byter elementet till en handdukstork med exakt samma värde på något (kommer inte ihåg vad det heter) och det är nog inte alltid så lätt. Däremot får man plugga elementet och ha en elektrisk handdukstork.
Det är ju bra om man kan torka handdukarna på sommaren också, då värmen till radiatorerna är kalla.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är skillnad på varmvatten (det varma vattnet som även kommer ut i duschen) och vatten till element. Det första är förbjudet för nyinstallation pga. risken för legionella.
Då konstaterade jag precis att förra badrummet jag drog el i gjorde de svenska rörmokarna fel(nog 2veckor sedan). De kopplade in en handdukstork som gick på varmvattnet. Jag frågesatte varför de inte kopplade handdukstorken på element sidan (för de rören var där också 2cm brevid). Fick som svar att de ska kopplas likadant som man kopplar bort saker. Jag sa att jag tyckte det lät dumt, speciellt när element kopplingarna var brevid. Vaktmästaren var också där när jag frågesatte rörmokarna. Vaktmästaren sa till mig att de gör rätt annars hade de inte gjort så.
Sen har jag inte tänkt mer på det för än jag läste här.
 
  • Ledsen
  • Wow
jkm75 och 2 till
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Jag håller med om att liknelsen kanske haltar något, men problemet med tätskikt i badrum är att det är svårt att se vilket skick den har (om man inte har läckage såklart). Att lägga 30-40-50tkr på att byta kakel, klinker, komod, toalett, etc känns riskabelt, om inte annat för en senare ägare som kanske tror att tätskiktet är bytt bara för att resten är nytt.

Håller du inte med?
Jodå absolut.
Det som jag störde mig på, var mest det där begreppet "teknisk livslängd" som diverse konsulter, besiktningsmän, m.m. slänger sig med (för att det låter "proffsigt") när de i själva verket inte vet vad de pratar om.

Till topic, jag tycker TS offert verkar helt rimlig, skulle det var för mycket pengar just nu, så skulle jag välja att måla med någon bra färg eller något annat billigt alternativ.
Och din mening:
"Jag menar givetvis inte att man ska byta något som fungerar i onödan. Men att lägga ner massor med pengar på att ”sminka grisen” är både onödigt och riskabelt."
Håller jag helt med om.(y)
 
  • Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är skillnad på varmvatten (det varma vattnet som även kommer ut i duschen) och vatten till element. Det första är förbjudet för nyinstallation pga. risken för legionella.
I mitt badrum (flervåningshus) har jag en returledning för varmvatten, så att det alltid ska kunna finnas varmvatten "framme". Både handdukstork och golvvärme sitter på den returledningen, vilket gör att när handdukstorken är avstängd blir golvet svalt och man får vänta lite innan varmvatten kommer i kranen. En helt OK lösning för min del. Något legionellaproblem borde det inte orsaka iom att det avsvalnade varmvattnet går i retur och blir uppvärmt på nytt innan det matas fram. Är inte denna lösning längre tillåten?
 
Intressant offert och säkert relevant för Stockholm. Själv påbörjar jag ett badrum på just denna storlek på fredag med rivning av bef. min offert för rivning,kakling,borttagning av utanpåliggande rör samt allt återmonterat (i princip samma som din offert) ligger på 12600 efter ROT. Räknat på 40 timmars jobb och timpeng på 450 inkl. m. Allt material står kunden för o ingår inte i offerten. Elarbeten är där inga förutom en vägglampa som jag har lika stor kompetens som en elektriker att montera. Inga värmegolv . Dock sitter det våtrumsmatta nu och den rives givetvis ner. Hade det suttit kakel så hade det troligen tagit 2-3 timmar till att riva det. Underlag är betong. Golvbrunnen är rel. ny o godkänd.
 
  • Gilla
bsba och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S Skalis4ever skrev:
I mitt badrum (flervåningshus) har jag en returledning för varmvatten, så att det alltid ska kunna finnas varmvatten "framme". Både handdukstork och golvvärme sitter på den returledningen, vilket gör att när handdukstorken är avstängd blir golvet svalt och man får vänta lite innan varmvatten kommer i kranen. En helt OK lösning för min del. Något legionellaproblem borde det inte orsaka iom att det avsvalnade varmvattnet går i retur och blir uppvärmt på nytt innan det matas fram. Är inte denna lösning längre tillåten?
Det är inte tillåtet längre eftersom det har förkommit dödsfall i legionella i hus med sådan lösning. Problemet uppstår när någon stänger av handdukstorken och det vattnet blir svalare och därmed en trevlig grogrund för legionellabakterierna följt av att man sen sätter på det och sprider ut bakterierna i vattnet. Är vattentemperaturen 50 grader kan det ta flera timmar innan alla bakterier har dött och det är mycket sällan som varmvattentemperaturen är uppe på 60 grader i flerfamiljshus vilket krävs för att de ska dö på ung. 10 minuter.
 
  • Gilla
EL Anders och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte tillåtet längre eftersom det har förkommit dödsfall i legionella i hus med sådan lösning. Problemet uppstår när någon stänger av handdukstorken och det vattnet blir svalare och därmed en trevlig grogrund för legionellabakterierna följt av att man sen sätter på det och sprider ut bakterierna i vattnet. Är vattentemperaturen 50 grader kan det ta flera timmar innan alla bakterier har dött och det är mycket sällan som varmvattentemperaturen är uppe på 60 grader i flerfamiljshus vilket krävs för att de ska dö på ung. 10 minuter.
Tack för snabbt svar! Och visst, i handdukstorken och golvvärmen finns några avsvalnade liter från förra säsongen som återförs till husets varmvattentank en gång per år. Jag vet inte vilken temperatur den är inställd på att ha, men eftersom min tapptemperatur inte verkar gå över 52 så ligger den kanske på 55? Var kan man läsa om dessa regler?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då är det ju inte en enkel omkakling det gäller utan en totalrenovering, vilket är ungefär:
Elektriker kopplar bort all el
Rörmokare tar bort all VVS-utrustning och rör
Bila/Hugga bort allt kakel
Laga väggar om det är betong och om det är trästomme kan den behöva förstärkas för att bli ett tillräckligt stadigt underlag för kakel
Flytspackla golvet så att det får rätt lutning
Tätskikta golv och väggar
Sätta kakel
I något skede ska en elektriker se till att elinstallationen uppfyller dagens krav och fungerar ihop med nytt kakel, samt koppla in elen igen
Rörmokare ska sätta tillbaks rör och VVS-utrustning

Nu är det svårt att se på ditt foto men om handdukstorken idag är ansluten till varmvattnet så är det inte tillåtet att göra det igen utan den måste drivas med el.
Förmodligen en dum fråga men får man inte lov att ha en "vattenburen" handdukstork längre?!
 
Misse Misse skrev:
Förmodligen en dum fråga men får man inte lov att ha en "vattenburen" handdukstork längre?!
Jo, men den får inte vara kopplad på tappvarmvattnet.
 
BirgitS
S Skalis4ever skrev:
Tack för snabbt svar! Och visst, i handdukstorken och golvvärmen finns några avsvalnade liter från förra säsongen som återförs till husets varmvattentank en gång per år. Jag vet inte vilken temperatur den är inställd på att ha, men eftersom min tapptemperatur inte verkar gå över 52 så ligger den kanske på 55? Var kan man läsa om dessa regler?
https://www.sakervatten.se/om-oss/p...oteborg-gor-att-bakterier-vaxer-i-varmvattnet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.