Dags att bygga bastu i huset och jag har en fundering kring ventilationen.
Jag kommer ta in luft under dörren men det är från-luften jag funderar på om man kan installera som på bild. Alltså sätta den som en krök via vinden och ut genom taket i badrummet.
Vill slippa ta upp hål i kaklet.

Blir det fel när röret går i en krök upp/ner?
 
  • Skiss av bastuventilation med luftinlopp under dörren och utlopp i krök genom taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har någon idé? Det bör ju gå bra i min värld men hoppas någon av er som har mer kunskap i ventilation ge nåt råd :)

tanken är att frånluften går ut i duschen å där sitter även frånluft till luftvärmepumpen Nibe F730.

tacksam för hjälp eller idé.
 
Frågan är väll vad som driver ventilationen i detta fallet? Visst stiger varmluft men kraften blir inte så stor.
 
Ventilationen i bastun blir självdrag.
Inbillar mig dock att frånluften till pannan från duschen hjälper till att dra runt luften då bastuns frånluft mynnar ut bredvid.
 
Självdrag på tvären är svårt sen om du har undertryck utanför bastun tror jag snarare att luften kommer gå ut i nedre bastuventilen
 
J Jeeroy skrev:
Dags att bygga bastu i huset och jag har en fundering kring ventilationen.
Jag kommer ta in luft under dörren men det är från-luften jag funderar på om man kan installera som på bild. Alltså sätta den som en krök via vinden och ut genom taket i badrummet.
Vill slippa ta upp hål i kaklet.

Blir det fel när röret går i en krök upp/ner?
J Jeeroy skrev:
Dags att bygga bastu i huset och jag har en fundering kring ventilationen.
Jag kommer ta in luft under dörren men det är från-luften jag funderar på om man kan installera som på bild. Alltså sätta den som en krök via vinden och ut genom taket i badrummet.
Vill slippa ta upp hål i kaklet.

Blir det fel när röret går i en krök upp/ner?
Ska inte vara några problem att få luftcirkulation med denna lösning. Cirkulationen funkar bra oavsett över- eller undertryck utanför. Bara viktigt att ta in luft lågt (i närheten av aggregat) och ta ut luft högt så långt bort från intag som möjligt. Och att luft tas in och kommer ut i samma utrymme.

Dock alltid bra att minska antalet böjar, du kan inte gå upp på vind direkt och på så sätt få bort två böjar?
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
Ska inte vara några problem att få luftcirkulation med denna lösning. Cirkulationen funkar bra oavsett över- eller undertryck utanför. Bara viktigt att ta in luft lågt (i närheten av aggregat) och ta ut luft högt så långt bort från intag som möjligt. Och att luft tas in och kommer ut i samma utrymme.

Dock alltid bra att minska antalet böjar, du kan inte gå upp på vind direkt och på så sätt få bort två böjar?
Tack för svar!
Absolut så kan jag gå på vinden direkt istället, tack för den :)
 
J Jeeroy skrev:
Tack för svar!
Absolut så kan jag gå på vinden direkt istället, tack för den :)
Gick det bra med ventilationen, fungerade det?
Går nämligen i liknande tankar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.