Hej

Jag har tänkt att köpa 100 hektar mark i fjällen. Och bygga små hus som är portabla.
Om nån klagar kan jag ta ner huset inom ett dygn.
Så att jag slipper alla tänkbara avgifter. Förstås tas det kanske någon skatt
för marken/tomten.

Hur låter det, är det möjligt?
 
Nej.
 
  • Gilla
vintersolen och 1 till
  • Laddar…
Husbilar eller hus på hjul kanske? Annars är det ju bygglov som gäller.
 
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
Njaa, om du tänker dig en uppställning av en större mängd husbilar, så tror jag att du får någon myndighet på dig. Man kommer att ha synpunkter på avfallshantering, avlopp, vatten osv. Men exakt vilken myndighet det kan bli fråga om vet jag inte.
 
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Husbilar eller hus på hjul kanske? Annars är det ju bygglov som gäller.
Det där funkar inte. Jag provade att hyra ut en inredd modern byggbod, på stranden dock utanför tomtgräns men fortfarande min mark. Det gick 2 veckor innan någon hade tipsat byggnämnden. Det räknades som permanent trots att den var flyttbar. Jag fick därmed åka och flytta denna bod varje dag då jag hade uthyrt. Men det var ända sättet att inte ställa till det för dom som hyrt eller riskera vite.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Det är ju inte helt enkelt att köpa 100 hektar mark i fjällen lite sådär heller.

/ATW
 
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det är ju inte helt enkelt att köpa 100 hektar mark i fjällen lite sådär heller.
/ATW
Det var väl inte frågeställningen?
 
  • Gilla
hanbch och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Det var väl inte frågeställningen?
Det är ju ett delsvar på först delen av planen/frågan.

Jag hävdar att det är svårt/omöjligt att köpa 100 hektar fjäll i Sverige. Där jag med fjäll menar kalfjäll med kanske lite fjällbjörk.

/ATW
 
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
Vad som kan vara möjligt är att köpa en skogsfastighet i inlandet i norra delen av landet.

Och se till att du har en egen väg in på din mark från allmänn väg och inga grannar. Där skulle du nog kunna bygga i princip vad som helst och ingen skulle bry sig.

/ATW
 
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det är ju ett delsvar på först delen av planen/frågan.

Jag hävdar att det är svårt/omöjligt att köpa 100 hektar fjäll i Sverige. Där jag med fjäll menar kalfjäll med kanske lite fjällbjörk.

/ATW
100ha är inte lätt, dock 1000 eller 5000 ha.
Men jag uppfattar det som om TS vill köpa billig fjällmark i attraktivt område där man såklart inte får bygga. Sådan mark är billig just av anledningen att den ofta är oproduktiv och obyggbar och har framförallt jaktvärde.
Nej man kan inte längre fuska på det sättet. Idag kontrolleras dessutom mkt med sattelitkartor och algoritmer, du kommer åka dit direkt.
 
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
Hahaha... du kan inte mena allvar!? :rofl: Vad har du tänkt göra med husen? Hyra ut till turister? Jakt/fiskeläger? Asylboende? Corona-karantänläger? Starta en religiös sekt? Är det till familjen? Du får ursäkta men det låter en aning ogenomtänkt, för att uttrycka det milt. Och hur stora blir husen om de ska vara portabla? 4kvm? Vem vill "bo" där om man riskerar att det måste väck inom ett dygn?
Om vi bortser från kostnaden för att bygga ett antal små hus (hur många pratar vi om? Det får plats rätt många hus på 100 hektar...) och sen riskera att inte kunna använda dem, om nu någon SKULLE klaga och du behöver "ta ner huset" (husen?), hur har du tänkt göra det inom ett dygn? Frakta ner från fjället? Montera ner och gömma delarna under fjällbjörkarna? Bränna? Oavsett så känns det som att risken för en betydande kapitalförstöring är överhängande.

Kommer osökt in på tanken att det är Corona-karantänen som spelar oss ett spratt. ;) Ungefär som han som inte alls hade problem med att sitta i karantän men undrade varför det är 8567 riskorn i ett paket men bara 8553 i ett annat... :rofl:

Om frågan och planen är ärligt menad ber jag såklart om ursäkt för mitt raljerande, men jag kommer behöva bildbevis först. ;)
 
  • Haha
vintersolen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.