1 16386 skrev:
Är det i en lägenhet? I så fall lär du få svårt att byta klinker/lägga nya klinker utanpå om inte föreningen går med på det. Och det är nog rätt troligt att de inte går med på det.
Aha! Hade inte tänkt att det var något man behövde fråga föreningen om. Men tack då vet jag!

Då kanske sista alternativet är att måla. Tänker att väggarna inte är något problem men undrar över hållbarheten på golv?
 
J Jarlsgård skrev:
Vad ingick i offerten du fick?

Ska man vara rent krass så kostar en renovering av ett badrum på 2kvm i princip samma som ett på det dubbla.

Den största skillnaden är att det går åt lite mer material, kakel, tätskikt, fix/fog osv. i ett större badrum.. Å andra sidan så kan ett litet badrum äta upp mer tid pga att det är trängre och lite mer svåråtkomligt att arbeta i.
Bifogar kopia
 
  • Skärmdump av en byggoffert med en lista över arbetsmoment och material, inklusive antal och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Jag har sett badrum där man lagt in någon form av linoleum-plattor på väggar och golv, dessa bygger endast ca 4mm så då har man låtit golvbrunnen vara där den är. Kanske är ett alternativ?
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Jag har sett badrum där man lagt in någon form av linoleum-plattor på väggar och golv, dessa bygger endast ca 4mm så då har man låtit golvbrunnen vara där den är. Kanske är ett alternativ?
Ja det kan definitivt vara ett alternativ! Vad som helst blir bättre än dagens. Ska kolla upp. Tack så mycket :)
 
Tycker utifrån offerten att priset inte är helt oskäligt.

När vi renoverade vårat badrum förra året i icke storstadsregion så låg offerterna på ca 40' till, då var det dock lite mer rivningsarbete och 2kvm större badrum.

Om du vill hålla nere kostnaderna så kan det vara värt att kika på är att använda våtrumsmatta istället. Då kan ni nog få ner priset med x antal tusen.

Ett tredje alternativ är att riva själva, det kan spara upp emot 20k.

Och till sist, ta in fler offerter :) Har ni lite is i magen i någon månad så kan priserna förändras ganska så drastiskt tack vare Corona.
 
  • Gilla
jkm75 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
ymmij12 ymmij12 skrev:
Var har du hört att det inte är tillåtet med att ansluta handdukstork på varmvatten? Det måste ju vara tillåtet om handdukstorken går på elementens fram/retur ledningar?
Det är skillnad på varmvatten (det varma vattnet som även kommer ut i duschen) och vatten till element. Det första är förbjudet för nyinstallation pga. risken för legionella.

M mattoys skrev:
Ja det är tillåtet att ansluta den till radiator-kretsen.
Dock verkar inte alla bostadsrättsföreningar tillåta det.
Föreningen här kräver att man byter elementet till en handdukstork med exakt samma värde på något (kommer inte ihåg vad det heter) och det är nog inte alltid så lätt. Däremot får man plugga elementet och ha en elektrisk handdukstork.
 
M mattoys skrev:
Ja det är tillåtet att ansluta den till radiator-kretsen.
Dock verkar inte alla bostadsrättsföreningar tillåta det.
Alltid tillåtet med värmekrets, alltså (radiator-krets i folkmun)
Men det är förbjudet att ha en handdukstork på VVC-ledningarna.
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Det bästa är att ta in fler offerter, men 40tkr för en totalrenovering är inte rimligt, jag skulle säga att 80tkr är mer rimligt.

Jag hade svårt att åldersbestämma badrummet, men skulle gissa att det är ca 20-25 år gammalt (och därmed närmar sig sin tekniska livslängd), då skulle jag inte rekommendera att bara sätta nytt kakel utanpå det befintliga.
Jag är så trött på detta med pratet om "teknisk livslängd". När jag hör det går varningslampan på. Där jag bor bytte konsulter ut hela uppvärmningssystemet med den motiveringen. Ett enormt slöseri.
 
  • Gilla
Method Man och 10 till
  • Laddar…
M Metafor skrev:
Jag är så trött på detta med pratet om "teknisk livslängd". När jag hör det går varningslampan på. Där jag bor bytte konsulter ut hela uppvärmningssystemet med den motiveringen. Ett enormt slöseri.
Jag menar givetvis inte att man ska byta något som fungerar i onödan. Men att lägga ner massor med pengar på att ”sminka grisen” är både onödigt och riskabelt.

I min tidigare BRF bytte man takpapp och tegel och målade plåtarbeten, men råsponten var slut så 5 år senare var allt tvunget att göras om från grunden.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
Jag renoverade ett badrum i liknande storlek för några år sedan i Stockholmsområdet så landade offerten betydligt högre, närmare 180. Utrivning av våtrumsmatta, förstärkning av golvbjälklag och lite annat skiljer, men jag stod ändå för klinker och kakel. Men det var å andra sidan en av de mer välrenommérade firmorna i regionen och helt fritt från polsk arbetskraft.
 
  • Gilla
prunila och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som det finns snabbavstägningar, så man kan montera bort tillbehören själv och hugga ut med en huggmejsel och slägga, tycker inte badrummet ser slitet ut, skulle inte heller kakla uppepå då det är såpass litet badrum
 
  • Gilla
prunila och 2 till
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Jag menar givetvis inte att man ska byta något som fungerar i onödan. Men att lägga ner massor med pengar på att ”sminka grisen” är både onödigt och riskabelt.

I min tidigare BRF bytte man takpapp och tegel och målade plåtarbeten, men råsponten var slut så 5 år senare var allt tvunget att göras om från grunden.
Vadå "slut"?!
Struntprat i mina ögon. Det ser för mig ut som att de som utförde "reparationen" 5 år tidigare fuskade så att vatten läckte in och förstörde råsponten.
Jag har papptak, som kompletterades med en nytt skikt för 20+ år sedan, underliggande råspont är i samma skick som den var när den lades för 60 år sedan, har krympt lite, men det gäller ju allt virke där man inte har tid att låta det torka (årsvis) före läggning.

Håller helt med Metafor om det slarviga användandet av uttrycket "teknisk livslängd" när man inte vet vad man pratar om.
 
  • Gilla
Method Man och 4 till
  • Laddar…
E EvertL skrev:
Vadå "slut"?!
Struntprat i mina ögon. Det ser för mig ut som att de som utförde "reparationen" 5 år tidigare fuskade så att vatten läckte in och förstörde råsponten.
Jag har papptak, som kompletterades med en nytt skikt för 20+ år sedan, underliggande råspont är i samma skick som den var när den lades för 60 år sedan, har krympt lite, men det gäller ju allt virke där man inte har tid att låta det torka (årsvis) före läggning.

Håller helt med Metafor om det slarviga användandet av uttrycket "teknisk livslängd" när man inte vet vad man pratar om.
Slut i den bemärkelsen att den hade behövts bytas redan vid första takomläggningen, murken, vattenskadad, möglig på sina ställen.

Men låt oss inte gå från ämnet mer än nödvändigt. Det jag menar är att jag aldrig hade lagt stora pengar på ytskicksrenovering om man inte vet hur den underliggande konstruktionen ser ut.

Om du inte håller med så är det din ensak, men då vet jag att jag aldrig ska köpa boende av dig iallafall ;)
 
  • Gilla
mcmcmc
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Slut i den bemärkelsen att den hade behövts bytas redan vid första takomläggningen, murken, vattenskadad, möglig på sina ställen.

Men låt oss inte gå från ämnet mer än nödvändigt. Det jag menar är att jag aldrig hade lagt stora pengar på ytskicksrenovering om man inte vet hur den underliggande konstruktionen ser ut.

Om du inte håller med så är det din ensak, men då vet jag att jag aldrig ska köpa boende av dig iallafall ;)
Ja, men då blir det ju en helt annan sak, då berodde det ju på tidigare läckage och hade inget alls med "teknisk livslängd" att göra! (Då hade de ju kunnat se rötan och möglet redan för 5 år sedan)
Om de trots allt såg problemet då, så håller jag med dig, då borde det ju nästan vara straffbart att gör en "ytskicksrenovering" på ett sådant underlag.

Helt Ok, jag har inte tänkt sälja :D
 
P prunila skrev:
Ok men då kanske offerten var ganska rimlig iallafall. Allt ni nämner ovan förutom inredning och belysning är med i offerten. Tack för svar!

Någon gång kommer jag att behöva göra den totalrenoveringen. Men om jag vill ha en lösning tills dess och iallafall fräscha upp golvet - är det någon som vet hur man gör just med golvbrunnen när man kaklar ovanpå befintligt?
Jag vet ju att man kan byta ut en kakelplatta och även golvklinkerplatta utan att förstöra tätskiktet. Att bara bryta upp en platta, då är tätskiktet förstört. Man har en liten speciell såg, en vinkelslip med djupanhåll kan man säga där man sågar upp plattan i små små bitar som man sedan försiktigt bryter loss. Om du ni skall lägga ovanpå det gamla golvet (får man det?) så är ju en variant att runt brunnen ta bort en del plattor enligt ovanstående, så att man sedan lägger nytt klinker och när man närmar sig brunnen får de nya gå över från det gamla golvet och in till brunnen i rätt höjd så att säga. Enda kruxet, förutom att det säkert inte är det lättaste att ta bort klinker utan att röra tätskiktet, det är ju att det kan bli för mycket fall ner till brunnen.
 
  • Gilla
prunila
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.