Medlem
· västra götaland
· 367 inlägg
Tja,
Har en grabb här hemma som nyss fylt 15 år så jag har börjat fundera på en A-traktor till honom.
Har funderat på som rubriken lyder att bygga om frugans gamla v70 -02 med någon form av motoroptimering och sedan besiktiga om bilen.
Någon som har erfarenhet av detta och kan komma med lite tips?
Har hittat en från ZIPtuning som värkar ok, erfarenheter av dom till den bilmodellen?
Har en grabb här hemma som nyss fylt 15 år så jag har börjat fundera på en A-traktor till honom.
Har funderat på som rubriken lyder att bygga om frugans gamla v70 -02 med någon form av motoroptimering och sedan besiktiga om bilen.
Någon som har erfarenhet av detta och kan komma med lite tips?
Har hittat en från ZIPtuning som värkar ok, erfarenheter av dom till den bilmodellen?
Det lär bli en stor utmaning att få till utväxlingen på en framhjulsdriven bil.
Medlem
· västra götaland
· 367 inlägg
Maxhastigheten ja. Men du har fortfarande kravet på 10km/h på lägsta växeln och 2/3 av varvtalet där motorn ger max effekt.
En stor kombi är väl inte särskilt lämpligt utgångsobjekt egentligen. Om jag inte är helt ute och cyklar så är det svårt/omöjligt att regga en a-traktor idag utan att kapa och bygga om till strikt tvåsitsig.
Numera ser man ju allt mer a-traktorer byggda på tvåsitsiga pickup-er, typ Nissan kingcab och liknande med enkelhytt. Förmodligen för att det är enklast så och minst/inget kapande.
Sen TROR jag inte att det räcker att begränsa hastigheten på digital väg med hjälp av motoroptimering utan man måste fortfarande köra med dubbla växellådor för att få upp varvtalet. Vet att många motsätter sig den regeln och förespråkar en digital spärr och lågt varvtal istället både för komforten och miljöns skull men tror inte att någon sådan regeländring är på väg ännu.
Numera ser man ju allt mer a-traktorer byggda på tvåsitsiga pickup-er, typ Nissan kingcab och liknande med enkelhytt. Förmodligen för att det är enklast så och minst/inget kapande.
Sen TROR jag inte att det räcker att begränsa hastigheten på digital väg med hjälp av motoroptimering utan man måste fortfarande köra med dubbla växellådor för att få upp varvtalet. Vet att många motsätter sig den regeln och förespråkar en digital spärr och lågt varvtal istället både för komforten och miljöns skull men tror inte att någon sådan regeländring är på väg ännu.
Idag är varvtalsbegränsning för maxhastigheten 30 km/h OK till skillnad mot tidigare, det ska dock följa ett antal regler så att det är varaktigt.
Problemet för TS är just det som @Daniel109 belyser om max 10 km/h på lägsta växeln, därför faller i princip alla framhjulsdrivna bilar bort.
Problemet för TS är just det som @Daniel109 belyser om max 10 km/h på lägsta växeln, därför faller i princip alla framhjulsdrivna bilar bort.
Medlem
· västra götaland
· 367 inlägg
Ok, varför blir det skillnad på fram och bavkhjulsdriven om det är en digital optimering?mexitegel skrev:
Egentligen är det existensen av kardanaxel snarare än i vilken ände den driver. En svansmotorbil är också svår att bygga om.
De lättaste är en bil som redan har en tillräckligt låg utväxling.
De lättaste är en bil som redan har en tillräckligt låg utväxling.
Det finns inget formellt krav på dubbla lådor, men det finns praktiskt ingen annan lösning om man inte drevar om befintlig växellåda - vilket sannolikt är ofantligt mycket dyrare än att sätta in en låda till eller som sagt utnyttja bilar som redan har dubbla lådor med Hög/Låg växel, typ King Cab.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 171 inlägg
Lite synd då det vore väldigt smidigt att bara ändra topphastigheten i mjukvaran.
Anledningen till att diverse Pick-up'er, BMW, gamla Mercor och Volvo fram till och med 700-serien används är just för att dom har motorn fram och drivningen bak så det går att få in en till växellåda.
I dag är det ont om någorlunda nya bakhjulsdrivna bilar, vilket gör att Pick-up'er och BMW är mest polulära.
Sen ska även karossen byggas om så att det finns ett öppet lastutrymme och man bara kan sitta 2 personer i kupén. Där har man en fördel av att utgå ifrån en pick-up.
I dag är det ont om någorlunda nya bakhjulsdrivna bilar, vilket gör att Pick-up'er och BMW är mest polulära.
Sen ska även karossen byggas om så att det finns ett öppet lastutrymme och man bara kan sitta 2 personer i kupén. Där har man en fördel av att utgå ifrån en pick-up.