Vad byggde/bygger ni för hus? (tex eksjöhus 1,5 plans... 150 kvm etc)
Vad kostade byggsats, entreprenad, grund, markarbete?
Otroligt kul att få höra hur mycket/lite man behöver lägga. Vi är mkt tacksamma för lite information om detta från er som kommit lite längre än vi :)
 
Vi byggde 1 1/2 plans Mogården från Hjältevadshus.

Hus: 1.181.250
Tillval: 125.000
Tomt: 195.000
Gräv/schakt: 129.500
Grunden: 52.525
Avloppssats: 22.838
Brunn: 61.800
Byggel: 4.600
Byggkreditivränta: 20.430
Lagfart: 9.400
Pantbrev: 33.150
Grusning av backe (vintertid): 1.800
Kvalitetsansvarig: 2.250

Lycka till med byggandet! :cool:
 
TAck, det var perfekt att se en sån uppställning. Tydligt och klart! Är det nån mer som har nåt liknande, eller plan på hur deras kostnader kommer att se ut / budget? Bra om det finns flera att jämföra med för oss och alla nybyggare :)
 
Vilka slags tillval fick ni för era 125 000kr ?
 
Vilka slags tillval fick ni för era 125 000kr ?
Isolerad övervåning
isolerade innerväggar
centraldammsugare
klinkers i hallen
tjockare parkett (14 mm)
ektrappa (standardtrappa till övervåning ingår)
torktumlare+torkskåp
radiatorer vattenburen värme till övervåningen
dekorplattor till klinkersen i köket (ovanför bänken)
Murspis. (Förbereddes bara av Hjält.vadhus! Köptes och installerades av en lokal försäljare).
 
Hej!

Vi bygger ett Götenehus, Villa Tingsholm.
Funkishus på 153,3 2m

Skickar det senast uppdaterade underlaget till er via mail (06-08-14)

Hälsn

/Mikael//

 
shadowrage skrev:
Vad byggde/bygger ni för hus?  (tex eksjöhus 1,5 plans... 150 kvm etc)
Vad kostade byggsats, entreprenad, grund, markarbete?
Otroligt kul att få höra hur mycket/lite man behöver lägga. Vi är mkt tacksamma för lite information om detta från er som kommit lite längre än vi :)
Ni har fått ett PM av mig.
 
Mikael66: Tack så jättemycket!
 
Sylvester: Tack så jättemycket!
 
Carisma: Jag sitter och kollar lite på kalkyler osv och tittade lite mer på din som du postat. Jag undrar om ni gjorde allt jobb själva eller vad ni betalade för entreprenaden/byggarna? "Hus: 1.181.250" är väl bara själva byggsatsen?
 
Carisma: Jag sitter och kollar lite på kalkyler osv och tittade lite mer på din som du postat. Jag undrar om ni gjorde allt jobb själva eller vad ni betalade för entreprenaden/byggarna? "Hus: 1.181.250" är väl bara själva byggsatsen?

Nej det är "uppsatt" hus med helt färdig undervåning (ca 97 m2) och oinredd övervåning (där isolering är medräknat i våra tillval, ca 49.000).
 
Skulle ni andra som svarat med PM till frågeställaren kunna tänka er att PM:a uppgifterna även till undertecknad?
:-? :-*
// Linda
 
Skulle inte alla som har PM:at kunna publicera uppgifterna här, vad är annars nyttan med ett publikt forum? :p
 
Robert_Maria skrev:
Skulle inte alla som har PM:at kunna publicera uppgifterna här, vad är annars nyttan med ett publikt forum?  :p
Jodå det skulle jag i och för sig kunna ha gjort.

Anledningen till att jag valde att PM:a beror på att jag skickade en detaljerad beskrivning av kostnaderna, där även punktskatterna är redovisade, vilka jag av integritetsskäl vill hålla någorlunda privat.

 
Robert_Maria skrev:
Skulle inte alla som har PM:at kunna publicera uppgifterna här, vad är annars nyttan med ett publikt forum?  :p

Jag skulle aldrig lägga ut ekonomin till vårt hus på ett publikt forum men det är jag personligen. Däremot var någon seriöst intresserad av Sävsjöträhus skulle jag kunna dela med mig privat, och har så gjort. Däremot finns det hur mycket som helst här jag har tagit nytta av och hoppats kunna fördela vidare i min vardag och mitt husbygge, och som jag hoppas kunna dela med mig av här öppet oxå.

Min erfarenhet är tyvärr rätt negative, när det gäller att prata om vårt husbygge och ekonomi.

Sen förstår jag helt vad ni menar..att det är roligare och intressant om man nu seriöst letar husleverantör att veta prisklasser med mera...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.