Vad anses som mest optimal vinkel för solpaneler? Rimligen bör ju detta vara 45 grader, men jag antar att det går att räkna ut på något klurigt sätt. Om man bara har tillgång till ett flackt tak (ca 18-20 grader) är det i så fall bättre att montera panelerna direkt på en husvägg, dvs 90 grader?
 
Vinkeln är mindre kritisk än vad man kan tro, det skiljer inte såvärst mycket i verkningsgrad.
En tumregel är att sätta panelerna i samma vinkel som den breddgrad man befinner sig på. Här i örebrotrakten är alltså 60 grader bra.
Jag har valt att hänga panelerna på väggen (90 grader) av två skäl;
1. Jag slipper skotta snö av panelerna.
2. Jag får bättre sprutt under vinterhalvåret. Dels står solen lägre, dels kan jag få in energi på studs från den vita vintermarken (Kommer Ni ihåg hur det var förr...)

Det är inte optimalt under sommarhalvåret, men jag räknar med ett kraftigt överskott i energiproduktionen då så det spelar ingen roll.

Det sista är inte riktigt sant. Jag hängde upp panelerna i gångjärn så att det går att ändra vinkeln den dag jag fått igenom propositionen i familjerådet att bygga en pool.
 
Mitt tak lutar 32°, så det fick panelerna också göra. Enligt latituden skulle de lutat 56°.
Då cos(56-24) = 0,91 skiljer det alltså 10% ungefär.
 
Tack för hjälpen, då borde det inte vara en total katastrof att ha solpaneler på ett tak som är flackt. Om taket lutar 20 grader och ligger i Stockholmstrakten (59 grader N) medför detta att jag tappar kring 22% verkningsgrad. Om jag istället hänger upp dom på väggen tappar jag ca 14%, dvs skillnaden mot att ha dom på taket är mindre än 10%. Verkar som att det mest rimliga trots allt är att ha dom på taket.
 
ju mindre vinkel desto mer värme på sommaren och ju närmare 90 grader desto mer på vintern då solen står som lägst - så måste det ju bli eller hur?
jag besökte kommunens energirådgivning igår den 25 januari på 57:e breddgraden. Det var bara lite sol mitt på dagen och den 2,5 kvm Lesol-fångaren på söderväggen hade mest fått diffust solljus vilket givit varmvattenberedaren på 250 liter en temp på 31 grader kl 13.15.
Räkna ut den energin någon som orkar....
Enligt fysikens lagar är definitionen på en kalori den energimängd som värmer ett gram vatten en grad. Om vi ponerar att vattnet normalt håller rumstemp 20 grader så har solen lyckats höja tempen på 250 tusen gram vatten 11 grader = 2,75 miljoner kalorier eller 2750 tusen kalorier dvs 2750 kilokalorier vilket motsvarar energimängden som en fullvuxen måttligt kroppsarbetande man behöver varje dag.
Omräknat till J blir detta 11,5 MJ. En MJ är 0,278 kwh och mao blir energimängden ca 3,2 kwh. Detta låter ju inte mkt men betyder iaf att 8 kvm som är en vanlig solfångaryta producerade 10 kwh igår mitt i vintern.
Frågan är hur mkt de hade producerat om fångaren haft en vinkel på 45 grader??
 
I lördags, när solen faktiskt sken, fick jag ungefär 3 kWh nyttig värme, ner i tanken. Då har jag 72 vakuumrör, som ligger på taket (32°).
Förbrukning över hela dygnet låg på > 100 kWh (-12°C på natten), så än så länge är det mest för syns skull.
Så här års orkar solen masa sig upp till 15,4° över horisonten som bäst. Optimal vinkel mitt på dagen vore alltså 74,6°. cos(74,6-32) = 0,74, så jag kunde fått 35% till mitt på dagen.
Solens medelhöjd under den tid av dagen då den kan träffa mina paneler ligger på ungefär 9,8°. Med det som utgångspunkt kunde jag fått 50% mer energi från solen, om jag rest mina solfångare till 80° lutning. Med tanke på totalförbrukningen hade jag då täckt 4,5% av behovet istället för 3%, som det är nu. Att krångla till installationen för att få 1,5%-enheter mer, vilket motsvarar ett vedträ, i slutet på januari, anser jag fullständigt meningslöst.
 
Vad jag vet brukar man säga breddgraden - 15° för solfångare och i söderläge, men om det inte går så ska den hellre vridas mot sydväst, än sydost.
 
MartinT skrev:
Vad anses som mest optimal vinkel för solpaneler? Rimligen bör ju detta vara 45 grader, men jag antar att det går att räkna ut på något klurigt sätt. Om man bara har tillgång till ett flackt tak (ca 18-20 grader) är det i så fall bättre att montera panelerna direkt på en husvägg, dvs 90 grader?
Den optimala vinkeln, jämfört med horisonten är:

90° - Din breddgrad.

Om din breddgrad är 60°, då är den optimala vinkeln 90 - 60 = 30° för sommarbruk. Om du vill ha en optimal vinkel för året runt, då kan du använda 45°. Om du optimerar för vinter, då solen ligger lågt kan du använda 90° - ½*din breddgrad, vilket => 60° för solfångaren. Detta gäller för vacuumrör som är monterade vertikalt. T.ex. Heath-pipe.

Med U-Pipe som man monterar horisontellt, spelar vinkeln ingen roll. Huvudsaken att de är monterade mot söder. Efter ingående studier har jag kommit fram till att indirekt sol-energi (björkved) är för närvarande det effektivaste sättet att nyttja solen.
 
  • vinkelx.jpg
Kan du vara vänlig att redigera ditt inlägg så att det står "Den optimala vinkeln för midsommarbruk..."

Annars kanske någon inte uppfattar att det står "sommarbruk" längre ner i inlägget, utan tror på det du skriver som en allmän regel. Fast det inte ens är sant på sommaren, om man räknar hela sommaren.
 
Man kan alltid bygga en solvinkelvisare själv. Två plankor i 90° vinkel, där den horisontella skuggar delar av den vertikala. Med lite enkel geometri är det bara att gradera den vertikala plankan och vips har man en solvinkelvisare. Den som tycker att design är viktigt kan alltid bocka en plåt istället, eller använda botten + lite av kanten på en konservburk, samt en spik i mitten. :)
 
apersson850 skrev:
Kan du vara vänlig att redigera ditt inlägg så att det står "Den optimala vinkeln för midsommarbruk..."

Annars kanske någon inte uppfattar att det står "sommarbruk" längre ner i inlägget, utan tror på det du skriver som en allmän regel. Fast det inte ens är sant på sommaren, om man räknar hela sommaren.
Tyvärr får/kan jag inte redigera inlägget
 
Jag köper resonemanget om att den optimala midsommar (sommarsolstånds) vinkeln blir 90- latituden. Men, rätta mig om jag har fel, är det inte bättre att anpassa cellerna för sommarfallet i och med att antalet soltimmar är så mycket mer då? Förutsatt att man säljer överskottet till sitt elbolag?
 
zeltber skrev:
Jag köper resonemanget om att den optimala midsommar (sommarsolstånds) vinkeln blir 90- latituden. Men, rätta mig om jag har fel, är det inte bättre att anpassa cellerna för sommarfallet i och med att antalet soltimmar är så mycket mer då? Förutsatt att man säljer överskottet till sitt elbolag?
Vasd jag förstår så rörde frågan en solvärmeinstallation, inte solel (fotoceller).
Men man kanske kan sälja överskottsvärmen till en fjärrvärmeleverantör ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.