Hej,

Min ena automatsäkring går när jag bastar., utan att vi kastar vatten på bastuaggregatet.
En duktig elkompis så att man bör troligtvis säkra upp.
Bastuaggregat tylö 8kw från 70 talet.
Automatsäkringar 3x10a.
1.5mm2 kablar.

Huset har nytt elsystem från -14, och jag gissar att bastun inte fungerat riktigt sen dess, vi köpte huset jan -17.

Eller ska jag köpa en ny harvia 6kw? Ska räcka till 5-8 m3, jag har 7.1 m3, bastu. Då ska 1.5 mm2 och 3x10a räcka enligt manualen.

Tacksam för råd.
 
KristianHenrik KristianHenrik skrev:
Hej,

Min ena automatsäkring går när jag bastar., utan att vi kastar vatten på bastuaggregatet.
En duktig elkompis så att man bör troligtvis säkra upp.
Bastuaggregat tylö 8kw från 70 talet.
Automatsäkringar 3x10a.
1.5mm2 kablar.

Huset har nytt elsystem från -14, och jag gissar att bastun inte fungerat riktigt sen dess, vi köpte huset jan -17.

Eller ska jag köpa en ny harvia 6kw? Ska räcka till 5-8 m3, jag har 7.1 m3, bastu. Då ska 1.5 mm2 och 3x10a räcka enligt manualen.

Tacksam för råd.
Byt aggregat!
Max effekt ur en 10A 3fasgrupp är lika mycket som ur 3 stycken 10 A enfasuttag, dvs ca 230x10=2300 x 3 =6900W =6,9KW
 
Jag skulle testa med att säkra upp till 13A. Det kan du göra med 5g1,5mm2
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Byt aggregat!
Max effekt ur en 10A 3fasgrupp är lika mycket som ur 3 stycken 10 A enfasuttag, dvs ca 230x10=2300 x 3 =6900W =6,9KW
Kan du dela säkringarna/dra dem så de inte sitter upptill andra säkringar?
Annars är det 13A säkring, ny kabel och 16A eller nytt mindre agg.
 
Valde ett 6kw aggregat. Ska kopplas in i veckan.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Mikael_L
V Viktorhej skrev:
Jag skulle testa med att säkra upp till 13A. Det kan du göra med 5g1,5mm2
App app app, inte bra som generellt råd. 5g1,5 kabel i isolerad vägg har strömvärde 13A, så det är exakt på gränsen med automatsäkring och med porslinssäkring går det över gränsen med dess korrektionsfaktor.

Och allt gäller under förutsättningen 30°C omgivningstemp och att ledningen i väggen ligger nära väggytan, så det blir alltför många saker som är lite på gränsen, förutsättningarna bör kollas upp innan det går att råda till en 13A uppsäkring.
 
  • Gilla
kanonkula och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.