Hej. Jag har byggt ett uterum utan bygglov på prickad mark, och nu blivit anmäld till byggnadsnämnden. Kan jag lösa dett på något sätt utan att behöva riva, uterummet är ca 30 kvm.
 
Kanske.

Att ansöka om bygglov i efterhand kan ju gå igenom men det blir väl straffavgifter och annat gott.

Men det kommer nog kommunen att upplysa dej om.
 
Det går alltid att söka bygglov i efterhand. Men det är inte säkert att du blir beviljad bygglov. När det gäller prickmark så är det i allmänhet inte en fråga som nämndens tjänstemän kan avgöra själva. Det ingår inte vanligtvis i deras delegation. Utan ditt bygglovsärende kommer säkerligen upp till avgörande i den politiska nämnden. Och då krävs det att nämnden anser att uterummet på prickmark utgör en begränsad eller liten avvikelse från detaljplan. Är detaljplanen gammal och området runt din egen fastighet har utvecklats på ett sätt som inte förutsågs när detaljplanen togs så ökar dina chanser till beviljat bygglov. Är kringmiljön känslig eller prickmarken tex syftar till att skapa fri sikt i en korsning så minskar dina chanser.

Byggsanktionsavgiften slipper du dock inte. Och 30 m2 uterum kostar mellan tummen o pekfingret 27 00:- i avgift. Nämnden kan sätta ner den till 50 eller 25 procent. Om särskilda skäl finns. Men jag ser inte några sådana i din beskrivning. Tyvärr.
Lycka till
 
Jag tror byggnadsnämnden börjar med att be dig söka bygglov i efterhand för verandan och du får hoppas på att du får det beviljat. Får du avslag på bygglov kan du få rivningsförelägganden. Dessa är beslut som kan överklagas. Du bor i område med DP antar jag? Hur stor procent av verandan ligger på prickmark? Det spelar också in vid en bedömning. I min kommun kan en avvikelse på 10% godkännas i vissa fall. Räcker byggrätten till verandan och har planen några utformningskrav att ta hänsyn till? Skulle byggrätten överstigas betyder det en avvikelse till och då tror jag det kan bli svårt att få igenom ett bygglov. Hur nära fastighetsgräns ligger verandan? Tyvärr åker du på en sanktionsavgift för svartbygget. Är jag för nyfiken om jag frågar hur det kom sig att du inte sökte bygglov redan från början? Som någon nämner blir detta troligen ett ärende för byggnadsnämnden. Vet du vem som anmält dig? Nån avundssjuk granne?
 
Redigerat:
  • Gilla
Husvagnsthord
  • Laddar…
H Husvagnsthord skrev:
Det går alltid att söka bygglov i efterhand. Men det är inte säkert att du blir beviljad bygglov. När det gäller prickmark så är det i allmänhet inte en fråga som nämndens tjänstemän kan avgöra själva. Det ingår inte vanligtvis i deras delegation. Utan ditt bygglovsärende kommer säkerligen upp till avgörande i den politiska nämnden. Och då krävs det att nämnden anser att uterummet på prickmark utgör en begränsad eller liten avvikelse från detaljplan. Är detaljplanen gammal och området runt din egen fastighet har utvecklats på ett sätt som inte förutsågs när detaljplanen togs så ökar dina chanser till beviljat bygglov. Är kringmiljön känslig eller prickmarken tex syftar till att skapa fri sikt i en korsning så minskar dina chanser.

Byggsanktionsavgiften slipper du dock inte. Och 30 m2 uterum kostar mellan tummen o pekfingret 27 00:- i avgift. Nämnden kan sätta ner den till 50 eller 25 procent. Om särskilda skäl finns. Men jag ser inte några sådana i din beskrivning. Tyvärr.
Lycka till
Kan det vara så att du missat en nolla i sanktionsavgiften? Jag får den till ca 27 000 :- innan eventuell nedsättning.
 
  • Gilla
Husvagnsthord
  • Laddar…
H Husvagnsthord skrev:
Det går alltid att söka bygglov i efterhand. Men det är inte säkert att du blir beviljad bygglov. När det gäller prickmark så är det i allmänhet inte en fråga som nämndens tjänstemän kan avgöra själva. Det ingår inte vanligtvis i deras delegation. Utan ditt bygglovsärende kommer säkerligen upp till avgörande i den politiska nämnden. Och då krävs det att nämnden anser att uterummet på prickmark utgör en begränsad eller liten avvikelse från detaljplan. Är detaljplanen gammal och området runt din egen fastighet har utvecklats på ett sätt som inte förutsågs när detaljplanen togs så ökar dina chanser till beviljat bygglov. Är kringmiljön känslig eller prickmarken tex syftar till att skapa fri sikt i en korsning så minskar dina chanser.

Byggsanktionsavgiften slipper du dock inte. Och 30 m2 uterum kostar mellan tummen o pekfingret 27 00:- i avgift. Nämnden kan sätta ner den till 50 eller 25 procent. Om särskilda skäl finns. Men jag ser inte några sådana i din beskrivning. Tyvärr.
Lycka till

Tyvärr föll en nolla bort från den av mig uppskattade byggsanktionsavgiften. Det skulle inte stå 27 00:- utan 27 000:-
Tyvärr.
 
H Husvagnsthord skrev:
Tyvärr föll en nolla bort från den av mig uppskattade byggsanktionsavgiften. Det skulle inte stå 27 00:- utan 27 000:-
Tyvärr.
Ja, tyvärr för TS. Men vore sanktionen så låg som 2 700 :- skulle nog flera chansa och bygga svart.
 
  • Gilla
Husvagnsthord
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Kan det vara så att du missat en nolla i sanktionsavgiften? Jag får den till ca 27 000 :- innan eventuell nedsättning.
H Husvagnsthord skrev:
Tyvärr föll en nolla bort från den av mig uppskattade byggsanktionsavgiften. Det skulle inte stå 27 00:- utan 27 000:-
Tyvärr.
Hur räknar ni ut vad sanktionsavgiften blir? jag har sett en massa olika uträkningar och sanktionsavgifter på olika sidor och undrar hur detta beräknas?!
tack för hjälpen, hoppas någon ser detta med min sena fråga =)
 
H Husvagnsthord skrev:
Det är Boverket som är ansvarig myndighet. Dom har gjort en smidig ”räknesnurra” av tabellerna som återfinns i PBL. Bara att fylla i. [länk]
H Husvagnsthord skrev:
Det är Boverket som är ansvarig myndighet. Dom har gjort en smidig ”räknesnurra” av tabellerna som återfinns i PBL. Bara att fylla i. [länk]
Tack för snabbt svar! Jag har kollat in den tidigare, men jag vet ej hur man får med prickad mark. Om jag bara fyller i den för 30kvm uterum så blir kostnaden 7331kr medan ni har skrivit 27000kr. Så, jag funderade lite på hur man får med prickad mark och vad jag för för fel =(
 
polarnalle polarnalle skrev:
Tack för snabbt svar! Jag har kollat in den tidigare, men jag vet ej hur man får med prickad mark. Om jag bara fyller i den för 30kvm uterum så blir kostnaden 7331kr medan ni har skrivit 27000kr. Så, jag funderade lite på hur man får med prickad mark och vad jag för för fel =(
Jag läste din fråga igen och ser att du skrivit uterum, jag tog för givet att det var en tillbyggnad till ditt hus, det är utifrån det jag räknade sanktionsavgiften. Men du kanske har uterummet fristående på fastigheten som en komplementbyggnad? Då kan summan bli annorlunda. Att den står på prickad mark är något som bedöms i bygglovet och om som byggnadsnämnden tar beslut om de kan godkänna, det är inget som man tar hänsyn till vid beräkning av sanktionsavgift. Jag kan klistra in min uträkning om du tycker det är ok.
Sen är ju även frågan om du håller dig inom detaljplanens övriga bestämmelser.
 
Om det är en komplementbyggnad det gäller kan man placera på prickmark, men då tror jag maxgränsen är 25 kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.