Hej!
Har läst massor på forumet men då sökfunktionen är begränsad så skriver jag ett inlägg.
Förutsättningar:
Plattan är totalt 220kvm med golvvärme. inkl garage
Loft ca 100kvm med ett eget elelement vid behov.
Takhöjd 2,5m i sovrum, badrum mm
Takhöjd ca 4-6 meter i vardagsrum/kök
Takhöjd loft 0,6-2,3 meter.
Massor med fönster...
Takhöjd och fönster gör väl att mitt hus kanske inte är vidare energisnålt kanske men alla vägger och tak är väldigt välisolerade.
Värmekurvan är nu 5 enligt Nibes karta och kurvförskjutningen är +2
Detta ger framledningstemperatur på 30 grader med 33 inom parentes
utetemp +2,5
Termostater finns men alla på max utom garage och några rum jag vill ha kallare.
Kompressorn går men inte elpatronen.

Problem:
Det är kallt på morgonen!
Nu har jag eldat massor i min murade spis så det är varmt och gott.
Förslag på ändringar i min inställning?
Ändra kurvan till 6 och justera ner till 0?
Vad är högsta framledningstemperatur golvet klarar? Just nu inställt på 40grader som max.
 
Tilläggsfråga:
Borde jag investera i en innertermostat för att sänka pumpen när jag sprängeldar i kaminen?
 
Hej

Trägolv skall klara 27 grader i temp på själva golvet. Vad detta blir i framledning vet jag ej men det brukar stå på gv ritningen. Jag tror att vi har max framledning c:a 45 grader angivet på gv ritningen.

Vad menar du med kallt ? Kallare än då du brassar på med kaminen eller verkligt kallt ? Kan väl iofs bli kallare på morgonen då luften stått mer still under natten, eller tänker jag fel där ?

Rumsgivare till VP:n kan ju kanske fungera, men värmen i plattan är ju ganska trög så det vete sjutton om det blir så jätte bra. Om man vill stänga av/slå på flödet med avseende på om kaminen är igång så borde man kanske styra på kamintempen och inte rumstempen för att ligga stegt före så att säga. Låt säga att man sätter en tempgivare på själva kaminröret och sätter termostaten på att slå till/slå av vid lämplig temp, låt säga 50 grader. Slingorna stängs då av vid 50 grader på kaminröret vilket torde vara långt tidigare än rummet värmts upp. På samma sätt slår slingorna till långt innan rummet kylts av. Bara en idé jag har, har ingen aning om det funkar praktiskt eller om 50 grader är bra termostat temp.

Eller man kanske inte stänger av slingorna med innegivaren på 360:n, man kanske sänker framledningstempen istället. Effekten blir väl densamma iofs.

/Klein
 
Klein har en poäng där, jag har samma problem hemma att det är kallt på morgonen. Tror att det beror på att luften har stått stilla under natten så att all varm luft har hamnat uppe under taket. Oftast räcker det att bara gå omkring lite i huset så blir det varmt igen. Alternativet är väl att sätta in en takfläkt för att få rörelse på luften.
 
"Kompressorn går men inte elpatronen."
Du har ju bara +2,5 grader ute. En frånluftvärmepump orkar sällan hålla stånd om det är kallare än 6-8 + grader ute.
Troligen behöver du runt 3 kW (vild gissning orkar inte räkna) då det är +2,5 grader ute för att hålla varmt i huset.
Min Nibe 310 orkade hålla stånd till ca +7 grader C utan el-tillsats.
 
Koppla in el-patronen, som sagt.

Det är därför är-värdet (30 grader) inte orkar upp till bör-värdet (33-grader). Och hur mycket du än ändrar kurvan så lär ingenting annat än energitillskott hjälpa. Troligtvis är tappvattnet inte speciellt varmt på morgonen heller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.