Hej

Är DCL bara krav vid nybygnation eller även vid renovering där man bytt all el i en gammal lägenhet? De där nya uttagen är så satans stora så ser lite illa ut tycker jag. Vet inte ens om det går att hänga en normalstor lampkopp över det där så som det ser ut på bild.

Det enda jag hittar på nätet är att de gamla ska fasas ut men inte att et är förbjudet. Men el-killen säger det men skriver även då "nyinstallation". Frågan är om renovering där allt byts i gammal lägenhet även räknas som nyinstallation?

https://www.elsakerhetsverket.se/om...om-nya-regler-for-stickproppar-och-lamputtag/

Tackar
 
  • Taklampa med stor sockel och ljuskälla mot vit bakgrund, med fråga om DCL-uttag vid renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det jord så tror jag att man inte har något val.
 
tommib
Nej, de gamla får tyvärr inte säljas längre.
 
tommib tommib skrev:
Nej, de gamla får tyvärr inte säljas längre.
Fast de säljs ju överallt och det står ju på elsäkerhetsverket att de kommer fasas ut, men inte att det är förbjudet att använda de? Skulle det inte var ok att sälja de så borde ju inte tex kjell.com ha de i webbutiken? Kanske får ringa elsäk imörra och se vad de säger.
 
Jo, de får säljas och bytas. Men det stämmer att de gamla inte ska installeras om man renoverar hela elanläggningen.
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, de får säljas och bytas. Men det stämmer att de gamla inte ska installeras om man renoverar hela elanläggningen.
Aah. Oki. Sett det i någon bestämmelse/text också? tack.
 
tttomten tttomten skrev:
[länk]
lite info från ELKO

ojordat, ok att byta i gamla standarden,
jordat, DCL ska monteras.
:cry: Älska EU. :rolleyes:
 
  • Man i blå skjorta säger "Alright. I'm gonna go cry." och gör en sarkastisk gest.
tommib
Trodde faktiskt inte att de fick säljas.

Var har du sett jordade lamputtag förutom Kjelle? De säljer väl slut på lagret kan jag tänka mig.
 
C
I ett gammalt hus utan takdosor skulle jag i nuläget inte tveka att använda de gamla kontakterna.
Nuvarande sladdmonterade DCL-uttag är precis som du konstaterar alldeles för stora för att fungera med de flesta armaturer.
 
Vad var frågan då? Svaret är inte fel i sig. Men vilket svar man få beror ju på vilken fråga som ställs.
 
Se bild.
Bild av ett inlägg som diskuterar installation av lampkontakter och standarden DCL under en lägenhetsrenovering.
 
Japp, det hänger ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.