Hej alla ni erfarna husägare :D
Vi flyttar in till vårt hus om ett par månader och vi tänker då byta tak direkt. Jag undrar dock om man kan bo kvar i huset när firman utför arbetet eller måste man flytta?

Det är en 1 1/2 plan villa, med ca 127 M2.

Tack på förhand :cool:
 
Alla utom Karlsson på taket kan bo kvar.
 
  • Gilla
  • Haha
Pochis och 4 till
  • Laddar…
:crysmile: Varför det?
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
SamKer77 SamKer77 skrev:
:crysmile: Varför det?
Karlsson bor på taket.
 
Om Karlsson gör takbytet då?


Till ts. Absolut. Men snacka med firman så berättar de dom olika momenten för dig. Fråga tex hur de tacklar dåligt väder. Men det brukar gå snabbt. Ska de byta all spånt också?
 
Byter ni taket själv eller skall det utföras av hantverkare? Om det är hantverkare hade jag frågat dem och låtit redovisa för hur de går tillväga.
Generellt bör det inte vara några bekymmer att bo kvar under tiden taket blir bytt.
Är det riktigt dåligt och tar med sig mycket extra arbete är det klart att det kan påverka er inomhus.
 
Fairlane
Jag lät en firma byta taket i höstas. Det var inget som helst problem att bo kvar i huset. Ställningar runt hela huset, lite material på tomten var allt man märkte, samt att de var på väg upp på taket när vi åt frukost.

De var noga med säkerheten så inget låg framme som kunde skada barnen.
 
  • Gilla
SamKer77
  • Laddar…
N nodden skrev:
Byter ni taket själv eller skall det utföras av hantverkare? Om det är hantverkare hade jag frågat dem och låtit redovisa för hur de går tillväga.
Generellt bör det inte vara några bekymmer att bo kvar under tiden taket blir bytt.
Är det riktigt dåligt och tar med sig mycket extra arbete är det klart att det kan påverka er inomhus.

Det är ju en firma som utför arbetet. Taket är dock ca 90 år gammlt !
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag lät en firma byta taket i höstas. Det var inget som helst problem att bo kvar i huset. Ställningar runt hela huset, lite material på tomten var allt man märkte, samt att de var på väg upp på taket när vi åt frukost.

De var noga med säkerheten så inget låg framme som kunde skada barnen.
Tack för infon !! :heart:
 
O olofh skrev:
Om Karlsson gör takbytet då?


Till ts. Absolut. Men snacka med firman så berättar de dom olika momenten för dig. Fråga tex hur de tacklar dåligt väder. Men det brukar gå snabbt. Ska de byta all spånt också?
Ja .. det ska de göra.
Taket har inte bytts sedan huset byggdes på 1927 talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.