Vår spis går nu på vad som såg ut som ett vanligt 230v uttag. När vi nu ska byta till häll + inbyggnadsugn måste man då dra fram ytterligare trådar eller kan häll och ugn dela på det befintliga uttaget?
 
Ett vanligt 230V uttag är normalt bara säkrat för max 10A (= 2300W). I ert fall är det troligt att set är säkrat med 16A vilket är det högsta som är tillåtet frö ett sådant uttag (= 3 680W). Detta låter lite litet även för er nuvarande spis. Och jag tror inte att ni lyckas hitta någon ny kombination som klarar sig på denna ström. Ni måste dra fram mer el.

Nästa fråga är om ni bor i lägenhet eller villa, och om ni bor i lägenhet, vad har ni för huvudsäkringar, är det 3-fas?

 
Vi bor i villa, huvudsäkringarna är på 20A har jag för mig.

Tittade på den tekniska specen nu och bara den nya hällen är på 6300W...?!?!

nåt är skumt här, får kolla när jag kommer hem i eftermiddag...
 
Som sagt uppenbart att du måste dra fram mer. Det tror jag är en ganska vanlig effekt på en häll idag. Troligen kan den matas med 2 eller 3 faser, så att effekten delas upp.

 
Nu så har jag tagit reda på lite mer fakta.
Ledningen som går fram till spisen idag är säkrad med 16A och spisen har en stickpropp jag aldrig sett förut, tre runda piggar och en platt pigg.

Hällen vi vill ha ska enligt specen ha 2x16A och ugnen 1x16A så det blir helt klart en del ny kabeldragning. Hoppas det inte blir fullt i plaströret.... :-/
 
Tycker det låter som om din nuvarande spis har en perilex-kontakt. Tre runda + ett flatstift borde betyda jord, nolla, L1 och L2, alltså två faser á 16A om jag inte är ute och snurrar. Alternativt jord och tre faser. Hur många säkringar till spisen är där i skåpet? Borde vara åtminstone två.

Kolla http://de.wikipedia.org/wiki/Bild:Perilex_Dosenbeschaltung.png
 
Som sagt det låter NU som ett periflexuttag. Det är ett 3-fas uttag. Du skriver att det är 3 runda pinnar. Det är inte möjligen så att ¨är finns ett fjärde runt hål i urtaget. Det är vanligt att man på spisar har periflex kontakt som "saknar" 1 pinne. Detta därför att spisar ofta skall ha just 2 faser, då monteras aldrig stiftet för den 3-e fasen. Detta är också mera normalt uttag för en spis. Jag var litet skeptisk över din första beskrivning om en 230V kontakt.

Om vi antar att det är ett 3-fasuttag som du har så bör det gå att grena upp detta så att du kan få ut 2 faser till hällen och en fas till ugnen, utan att dra nya kablar från centralen.

Det finns rätt mycket skrivet här under el om detta. Men gör inte detta själv. 3-fas bör man inte ge sig på om man inte är antingen elektriker eller VÄLDIGT kunnig hempulare. Det finns ett antal villkor som måste uppfyllas för att man skall kunna dela upp detta på ett säkert sätt.
 
Jag har absolut inga planer på att göra några eljobb själv utan det får en elektriker göra. Jag är mest nyfiken på om det är ett stort jobb eller om det kan klaras av på under en dag i tid.
 
Det du har är en 400V spis och då behöver du ingen nolla. Det du kan hoppas på är att det finns en nolla framdragen i uttaget, annars måste du byta kabel om du har köpt en 230V häll.
 
Har du fem trådar framdragna så är tre st. ledare. En är nolla och den gul/gröna är jord.
Hällen behöver två ledare, jord och eventuellt nolla om det är en 400V häll. Då använder du det gamla uttaget.
Ungnen behöver en ledare, nolla och jord om den behöver 240V. Uttaget är då ett vanligt jordat uttag.
Man tar den lediga ledaren, nolla och jodr och ansluter dom till det jordade uttaget. Denna ledare skall säkras ner till 10A. Efektiv arbetstid 15 min och materikostnad max 500 kr (beroende på typ av säkring).
 
C
valter53 skrev:
Denna ledare skall säkras ner till 10A.
Varför skall det säkras ned till 10A? Det låter som en dålig idé tycker jag.
 
Ett vanligt uttag 10A. Skall du ha 16A använd ett spisuttag med tillhörande kontakt.
 
C
valter53 skrev:
Ett vanligt uttag 10A. Skall du ha 16A använd ett spisuttag med tillhörande kontakt.
Varför det?
Det går utmärkt att avsäkra ett "vanligt" uttag med 16A förutsatt att uttaget har 16A märkström, vilket iofs inte alla uttag har.
 
cpalm skrev:
Varför det?
Det går utmärkt att avsäkra ett "vanligt" uttag med 16A förutsatt att uttaget har 16A märkström, vilket iofs inte alla uttag har.
Håller med, har ett "vanligt" uttag säkrat med 16A som elektrikern installerade till min inbyggnadsugn (2,5mm2 kabel från central såklart).
 
Har starkströmsföreskrifterna ändrats?
Klipper in ifrån...
Starkströmsföreskrifterna, paragraf 21.i "Säkring av vissa gruppledningar"

"Gruppledning för belysning till vilken är anslutna vägg eller golvuttag med 10 A eller 10/16 A märkström får ej förses med säkringar med högre märkström än 10 A"

Möjligt att min ifrån 1988 är för gammal?

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.