M
Undrar om det spelar någon roll för slangen om det finns mycket sten ovanpå och runtom.
Hur lång slang bör man ha till ett 165 kvm stort nybyggt hus i Skåne
Carina
 
hur lång slang du behöver beror på hur mycke energi ditt hus drar & vilken effekt värmepumpen har.
300-600m

det ska inte ligga singel runt slangen så det blir luftigt runt den, detta är en markant försämmring.

 
M
Hur skall jag veta hur mycket energi som behövs när huset inte är byggt än????
Vi har två barn och huset är enplan i Skåne.
 
moc skrev:
Hur skall jag veta hur mycket energi som behövs när  huset inte är byggt än????
Vi har två barn och huset är enplan i Skåne.
hustilvarkaran bör kunna svara på det. men om det är ett nybbygge & du isolerar enligt energimyndighetens normer & desutom har FTX ventilation, så går det inte åt så många meter gissar på 300 till 400 meter.
har du plats ska du ta till med massa extra slang, det gör att du får billigare drift på anläggningen
 
M
Har blivit rekomenderade Nibe´s nya panna 1230 med 6kw och ca 350 meters slang.
Vad tror ni om det????
Carina
 
moc skrev:
Har blivit rekomenderade Nibe´s nya panna 1230 med 6kw och ca 350 meters slang.
Vad tror ni om det????
Carina
ja du ska inte ta en mindre pump ialla falll & om du får plats med 400m kan du likagärna lägga ned det, då det inte är så mycke dyrare.

komer du att köra mot golvvärme? eller radiatorer?
Komer du att ha ett stort badkar? hur många liter rymer det?
 
M
Golvvärme skall vi ha och ev också ett bubbelkar (max350 l) försäljaren påstod att man inte skulle ta 8 kw bara för säkerhetsskull utan det var viktigt att pumpen var rätt mot husstorleken.
Carina
 
moc skrev:
Golvvärme skall vi ha och ev också ett bubbelkar (max350 l) försäljaren påstod att man inte skulle ta 8 kw bara för säkerhetsskull utan det var viktigt att pumpen var rätt mot husstorleken.
Carina
det där med pumpstorleken kan man svara både ja & nej på.... Men jag tror att en 1230-6 blir bra, om ni nu följer energimyndihetens normer för hur mycke issolering som bör finnas.
snåla inte med issoleringen under platan när ni kör golvvärme. & ni kan med fördel ventilera huset via ett FTX agrigat, det tjänar ni på !

om det fins framtida planer på ett stort badkar skulle jag råda er till arr instalera en 1130-6 istället. Det är exakt samma pump, men den har ingen inbyggd varmvattenberedare. du får då instalera en VPA 300/200, detta är en extärn varmvattenberedare som är avsed att arbeta ihopp med en värmepump. Den här kombinationen gör att ditt varmvatten kommer att räcka till att fylla badkaret & ta en dursch samtidigt.
en 1230 har problem att leverera den mängden vatten som dom större badkaren kräver.
 
[quote author=CarMan link=board=VVS;num=1126442695;start=0#7 date=09/13/05 kl 20:07:50]

det där med pumpstorleken kan man svara både ja & nej på.... quote]

Hur kan det komma sej att du carman rekomenderar att ta ett snäpp större pump när inte tillvekarna vill att man ska ta de.. ???

Min syster har funderat på vp (jordvärme) nu o jag har fört dina åsikter vidare till dom om att inte snåla på pump storleken... Men både ivt o nibe ville inte sätta in en större pump.. Nibe sa 1230 8 kW men dom ville ha en 10 kW pump då dom har total elförbrukning på ca 50-52000 kWh/år inkl hushållsel som ligger på ca 10000 kWh..


 
Har man liten vattenvolym i värmesystemet så kan man behöva komplitera med en "volymförstorare" altså en gammal varmvattenberedare man kopplar i serie med radiatorslingan.

men man får inte ta aldeles för stor pump så radiatorerna inte hinner göra av med värmen, men det styman oftast med cirkpumpen så ett snäpp störra funkar bra.
om el priset går upp tjänar man på att ha större pump, då men inte behöver tillskotts el.
det är ännu viktigare att inte snåla på borrhålet.

jag kör en 1215-8,5 i en villa som förbrukade 30 000kWh in hushållsel.
en 1215-8,5 är levererar lika många kW som en 1213-10
så en 1230-8 är aldeles för liten i den villan, instalatören kanske inte har tänkt på Nibes nya sätt att effekt bedömma pumparna.
den 1230-8 som dum fått förslag på levereras samma effekt som en 1215-7 :surprised:

vad värmer dom med idag & hur många KW är denna värmekälla på?
 
Jag har en Nibe F-1230-6kW med FLM 30 (frånluftsåtervinning som värmeväxlar mot jordvärmeslingan) och 400 m slang (bara grus och sten i backen) till ett 146 m2 nybyggt hus.

Har inte en enda timme i eltillskott (överdimensionerad?) och pumpen har varit igång sedan december 2004, 22° inne.

En F-1230-6 skulle säkert fungera bra hos dig, men jag hade nog satsat på en F-1130-8 kW med VPA 300/200, FLM 30 och 400-500m slang.

"Nibe-Jani"
 
CarMan skrev:
Har man liten vattenvolym i värmesystemet så kan man behöva komplitera med en "volymförstorare" altså en gammal varmvattenberedare man kopplar i serie med radiatorslingan.

men man får inte ta aldeles för stor pump så radiatorerna inte hinner göra av med värmen, men det styman oftast med cirkpumpen så ett snäpp störra funkar bra.

vad värmer dom med idag & hur många KW är denna värmekälla på?
Dom har två 500 liters acktankar i källarn varav det är 12 kW elpatroner i den med förrådsberedare.. Dessa är samman kopplade med en kökspanna.. Så volymen är då inte för liten.. Men därimot är det ganska hög framlednings temp ca 65 grader då det är -25 ute..
När det blir ner mot -30 så måste dom elda i kökspannan för att det ska va +20 inne då räcker inte 12 kW..

Det är tänkt jordvärmeslinga 600 meter (2x300) då det är ca 30 meter till berget o det är en som är billig på grävning dom skulle leja..
Bergvärme offerterna låg för 3 år sedan på 138 resp 146000:- men då tycker jag att dom borde byta ut radiatorerna för att få lägre framlednings temp.. Då bli det x antal tusen till..
 
2an skrev:
Dom har två 500 liters acktankar i källarn varav det är 12 kW elpatroner i den med förrådsberedare.. Dessa är samman kopplade med en kökspanna.. Så volymen är då inte för liten.. Men därimot är det ganska hög framlednings temp ca 65 grader då det är -25 ute..
När det blir ner mot -30 så måste dom elda i kökspannan för att det ska va +20 inne då räcker inte 12 kW..

Det är tänkt jordvärmeslinga 600 meter (2x300) då det är ca 30 meter till berget o det är en som är billig på grävning dom skulle leja..
Bergvärme offerterna låg för 3 år sedan på 138 resp 146000:- men då tycker jag att dom borde byta ut radiatorerna för att få lägre framlednings temp.. Då bli det x antal tusen till..

Har du så hög framledningstemp kommer inte värmepumpen att fungera specielt bra !!! blir returtempen på 1230 högre än 65, så löser den på överhättning & värmer huset med el istället!. på en 1215 så räcker der med 55grader för att den ska lösa.
man måste byte ut eller komplitera huset med radiatorer eller fläktkonvektorer för att få ner radiatortempraturen. Med 2 ackar på 500 liter vardera komer du att få aldeles för trög reglering på värmesystemet. en värmepump jobbar på ett helt annat sätt, det är den som sköter ttempratur regleringen, inte nån schunt eller radiatortermostat. om det snabt blir kalt så tar det för lång tid att värma övar 1000 liter vatten & elpatronen slåt i för att hjälpa.
du ska nog aldrig ha mer än 200 - 300 liter volymhöjnings tank.
 
CarMan skrev:
Har du så hög framledningstemp kommer inte värmepumpen att fungera specielt bra !!! blir returtempen på 1230 högre än 65, så löser den på överhättning & värmer huset med el istället!. på en 1215 så räcker der med 55grader för att den ska lösa.
man måste byte ut eller komplitera huset med radiatorer eller fläktkonvektorer för att få ner radiatortempraturen. Med 2 ackar på 500 liter vardera komer du att få aldeles för trög reglering på värmesystemet. en värmepump jobbar på ett helt annat sätt, det är den som sköter ttempratur regleringen, inte nån schunt eller radiatortermostat. om det snabt blir kalt så tar det för lång tid att värma övar 1000 liter vatten & elpatronen slåt i för att hjälpa.
du ska nog aldrig ha mer än 200 - 300 liter volymhöjnings tank.
själv har jag 47 grader vig -30 ;D
 
CarMan skrev:
Har du så hög framledningstemp kommer inte värmepumpen att fungera specielt bra !!! blir returtempen på 1230 högre än 65, så löser den på överhättning & värmer huset med el istället!. på en 1215 så räcker der med 55grader för att den ska lösa.
man måste byte ut eller komplitera huset med radiatorer eller fläktkonvektorer för att få ner radiatortempraturen. Med 2 ackar på 500 liter vardera komer du att få aldeles för trög reglering på värmesystemet. .
Det går att stänga av en tank om man vill..

Jag har på pekat detta med radiator tempen men de skulle inte göra nå sa vp folket.. Så nog verkar det som att huvudsaken är att sälja en pump sen vad resultatet blir skiter dom i.. >:(

Sen skulle dom inte ta en större pump för att då skulle livslängden på pumpen bli betydligt kortare då det skulle bli många start stopp.. :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.